De top 5 communicatieboeken uit 2023
In iedere editie van Logeion’s C, hét communicatiemagazine van Nederland, worden drie boekrecensies dóór en vóór vakgenoten gepubliceerd. Zo kom je er gemakkelijk achter welke communicatieboeken écht een plekje in jouw boekenkast verdienen en welk werk je beter in de winkel kunt achterlaten. Benieuwd naar de beste communicatieboeken van 2023? Logeion nam de recensies nauw onder de loep en stelde een top vijf voor je op.

1. Interne Communicatie – Huib Koeleman (gerecenseerd door Ronand Jansen)
Interne communicatie. Een begrip dat leidt tot productiviteit, begrip richting de ander, betrokken- en verbondenheid en nog veel meer. Maar hoe zorg je er nu voor dat dit goed verloopt? Vooral nu onze omgeving steeds complexer wordt? Makkelijk is het niet, maar met het interne communicatiecanvas van Huib Koeleman ben je al aardig op weg. Nieuwsgierig geworden? Lees dan verder >>
Bestel het boek bij Managementboek >>
2. Verhalen veranderen - Saskia Tjepkema, Joeri Kabalt, Martijn van Ooijen, Koen Weber, Luc Verheijen en Lieve Schepers
Bij organisatieveranderingen komen verhalen om de hoek kijken. Deze verhalen kunnen dominant zijn, maar soms zul je ook te maken krijgen met contrasterende invalshoeken binnen een organisatie of groep. Ieder persoon kent zijn eigen verhaal. Maar hoe kun je deze perspectieven nu goed aan elkaar verbinden? Dat is waar het boek ‘Verhalen veranderen’ je als geen ander bij kan helpen als het aan recensent Marjan Engelen ligt. Lees haar recensie >>
Bestel het boek bij Managementboek >>
3. Hét marketing kookboek – Marketing queens
Of je nu aan de slag wilt met de merkpositionering van jouw organisatie of focus wilt aanbrengen in jouw marketingplan: met ‘Hét marketing kookboek’ kom je vliegensvlug tot een geschikte aanpak. Van welk van de 11 basisrecepten maak jij gebruik? De recepturen zijn gebaseerd op ruim 150 jaar aan informatie. Lees de recensie van Eveline Waterreus >>
Bestel het boek bij Managementboek >>
4. Handboek voor onderzoeksjournalisten: van vermoeden tot verhaal – onder redactie van Luuk Senbers, uitgebracht door de Vereniging van Onderzoeksjournalisten
Wanneer je de titel van het boek leest, denk je wellicht dat dit handboek enkel interessant is voor onderzoeksjournalisten. Maar niets is minder waar! Want hoe kom je nu eigenlijk tot een overtuigend verhaal? En wat is de beste manier om een onderzoek in te steken zónder dat het je een fortuin kost? Met het ‘Handboek voor onderzoeksjournalisten’ kom je erachter. Lees de recensie van Annemarie van Oorschot >>
Bestel het boek bij Managementboek >>
5. Over leiderschap - Koen Marichal en Jesse Segers
Een goede leider draagt bij aan de successen van een organisatie én aan de prestaties van medewerkers. Toch is deze rol niet voor iedereen weggelegd en jezelf tot een 'goede leider' ontwikkelen kan een hele klus zijn. Wat kan je doen? En welke activiteiten kan je beter vaarwel zeggen? Het boek 'Over leiderschap' helpt jou met het bepalen van de route naar succes. Bekijk de positieve recensie door Peter van den Besselaar >>