Recensie: Handboek voor onderzoeksjournalisten - van vermoeden tot verhaal

18 april 2023Annemarie van Oorschot

Wat een fantastisch naslagwerk! Uitgebracht door de Vereniging van Onderzoeksjournalisten. Ruim dertig professionals schreven eraan mee, ieder met een hoop ervaring en gespecialiseerde kennis, van onderzoeksjournalist tot advocaat. Dit boek mag niet in de boekenkast ontbreken als je onderzoeksjournalist bent of onderzoeksjournalisten in dienst hebt.

Veel boekenkasten zullen dat niet zijn, want op redacties is het budget voor het meest hoogwaardige journalistieke product helaas beperkt. Het kost ook klauwen met geld, want degelijk onderzoek kost tijd. Dat maakt dit handboek goed duidelijk. Gelukkig geeft hoofdstuk 16 over fondsen en beurzen inzicht in hoe je aan externe financiering kunt komen.

De opbouw van het handboek deed me denken aan ‘Zoeken en schrijven, handleiding bij het maken van een historisch werkstuk’ dat verplichte kost was voor geschiedenisstudenten begin jaren tachtig. Slechts 95 bladzijden in plaats van 510, wel veel kleinere letters. De kaartenbak uit dat boekje is vervangen door de masterfile, waaraan heel hoofdstuk 8 wordt gewijd, maar de uitgangspunten zijn in al die jaren natuurlijk hetzelfde gebleven. Zonder een goede hypothese kom je nergens, zonder een tijdplanning ook niet en een zorgvuldige selectie van betrouwbare bronnen blijft van cruciaal belang. Het handboek gaat op al die aspecten op overzichtelijke wijze in, nieuw is de informatie over online research (hoofdstuk 10) en datajournalistiek (13). Ook hoofdstuk 17 over Veiligheid, bedreigingen en digitale aanvallen en 21 over juridische valkuilen en rechtszaken krijgen de aandacht die bij deze tijd past. Voor studenten aan de School voor de Journalistiek zou dit boek verplichte kost moeten zijn.

Titel: Handboek voor onderzoeksjournalisten

Ondertitel: Van vermoeden tot verhaal

Auteur(s): Onder redactie van Luuk Senbers