Nieuws

Nieuws

Als wetenschapper moet je om je heen kijken

Wie is wie in de wetenschap Rens Vliegenthart 705x220.jpgDoor Celia Noordegraaf 25 februari 2021 08:12 Rens Vliegenthart (1980) is hoogleraar Media en Samenleving bij de afdeling communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn onderzoek houdt hij zich bezig met de interactie tussen media en politiek en de effecten van mediaberichtgeving op kiezers, consumenten en algemeen publiek. Hij is wetenschappelijk directeur van de Amsterdam School of Communication Research en ook anderszins bestuurlijk actief. Zo is hij door Jeroen Dijsselbloem gevraagd om bij te dragen aan de evaluatie van het optreden van de regering tijdens de coronapandemie door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. lees verder

Bekijk derde aflevering in serie The Peer Review over gedrag

The Peer Review aflevering 3 705x220jpg.jpgDoor de redactie 24 februari 2021 10:36 Of communicatie nu écht gedrag verandert? We zoeken het uit samen met IDTV in de nieuwe aflevering van serie The Peer Review. De derde aflevering staat online en gaat over het thema gedrag. In deze aflevering spreken we met vakgenoten over rationeel en irrationeel gedrag, gehoord worden, mensen motiveren en wat wel en niet werkt bij gedragsverandering… Bekijk de aflevering! lees verder

Simone Dorreboom: “Iedere communicatieprofessional is het zichzelf en het vak verplicht om zich te blijven ontwikkelen”

Simone & team 705x220.jpgDoor de redactie 23 februari 2021 16:52 Simone Dorreboom is directeur en eigenaar van Van der Hilst. Sinds jaar en dag leidt Van der Hilst communicatieprofessionals op en veel mensen zullen de organisatie dan ook kennen van de vier generieke communicatieopleidingen: A,B,C en D. In deze ‘Logeion-leden aan het werk’ vragen we Simone natuurlijk naar haar visie op het communicatievak en de -professional, maar ook bespreken we de invloed van het afgelopen roerige jaar op de organisatie. lees verder

Hoe jonge communicatieprofessionals het coronajaar ervaren

Anita Martijn en Merith jongeren corona ervaren 705x220.jpgDoor de redactie 23 februari 2021 15:52 Geen reistijd, weinig afleiding en je eigen tijd kunnen indelen: voor een deel van ons is thuiswerken een zegen. Maar hoe zit dat als je aan het begin van je carrière staat en je je plekje nog moet veroveren? Verschillende experts spraken daarover hun zorgen uit. Zo zou het voor jonge professionals lastig zijn om in deze situatie te leren van collega’s, omdat ze niet mee kunnen kijken. Ook zou het gebrek aan spontane ontmoetingen en informeel contact op de werkvloer afdoen aan het werkgeluk en zorgen voor minder binding met een organisatie. Zijn die zorgen terecht? En hoe gaan young professionals om met deze uitdagingen? lees verder

Een roerig jaar coronacommunicatie bij de politie

Politie sneak peek 705x220 .jpgDoor de redactie 23 februari 2021 15:46 Al een jaar lang staat de politie 'op scherp': corona heeft grote gevolgen voor het werk. In maart 2020 startte de politie een landelijke crisisorganisatie die communicatie rond de coronacrisis coördineert. Over de crisis moet in het korps en in de buitenwereld verteld worden. Een pittige operatie, waar in februari 2021 ook nog de avondklokrellen bovenop komen. Met slim handelen én communiceren lukt het die opstandige geest terug in de fles te krijgen. Nationaal hoofd crisiscommunicatie Enny de Wit en hoofd woordvoering IJde Leijstra blikken terug op een roerig jaar. lees verder

Gezocht: tips voor de Verkiezing Communicatieman/vrouw en CommunicatieTalent van het Jaar

Comverkiezing_algemeen_705x220Door de redactie 23 februari 2021 14:06 Wie mag zich in 2021 de Communicatieman of -vrouw van het Jaar noemen? En wie gaat er met de prijs voor CommunicatieTalent van het Jaar vandoor? De zoektocht is van start! Logeion zoekt ook dit jaar naar spraakmakende, inspirerende en vernieuwende communicatieprofessionals die zich afgelopen jaar hebben onderscheiden. Wie heeft volgens jou zijn of haar stempel gedrukt op een landelijke of regionale campagne, een evenement of een intern verandertraject? Wie weet op een originele manier in te spelen op de actualiteit? Wie maakt naam met een creatief communicatieproject? Tip hem of haar! lees verder

Onderzoeksproject 'De Purpose Paradox voorbij’ wint Strategische Communicatie Challenge 2021 van Logeion

Winnaars Strategische Communicatie Challenge 2021 (logo CSC) 705x220.jpgDoor de redactie 17 februari 2021 10:08 Komala Mazerant, Kristel Klaassen en Lotte Willemsen van de Hogeschool Rotterdam hebben de Strategische Communicatie Challenge 2021 gewonnen met hun onderzoeksproject 'De Purpose Paradox voorbij’. In een online sessie met andere aanvragers mochten de onderzoekers hun project pitchen voor een vakjury en de Partners van het Centrum Strategische Communicatie. De kwaliteit van de inzendingen was dit jaar zeer hoog volgens de jury en uiteindelijk werd dit project tot winnaar uitgeroepen. De winnaars ontvangen €25.000 van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion om hun onderzoeksproject in het komende jaar uit te voeren. lees verder

Vakblad C thuis ontvangen of digitaal lezen?

Vakblad C in winter 705x220.jpgDoor de redactie 10 februari 2021 10:16 De meesten van ons werken al een tijd vanuit huis. Ontvang jij daardoor het magazine niet meer? Wijzig dan nu je adresgegevens. Je ontvangt dan het eerstvolgende magazine, dat begin maart verschijnt, bij jou thuis in de brievenbus. Ook kan je er natuurlijk voor kiezen voor duurzaam en vakblad C digitaal lezen. Leden vinden - minimaal binnen twee weken na uitgave, maar vaak veel eerder - vakblad C online op www.logeionline.nl. Zo blijf je altijd als eerste op de hoogte van het communicatievak!  lees verder

Schrijf jij jezelf de C in?

Verhalenwedstrijd 75 jaar 705x220.jpgDoor de redactie 09 februari 2021 16:50 Omdat Logeion dit jaar 75 jaar bestaat, maken we van een editie van onze C - die vlak voor de zomer uitkomt - een speciaal en dubbeldik nummer. En we bieden onze leden de mogelijkheid om een plekje in deze C op te eisen. Dat doen we door de leden uit te dagen in een leuke schrijfwedstrijd. Wat moet je doen? Schrijf een verhaal van maximaal 800 woorden over één van de communicatietrends van Logeion. Dat mag een persoonlijk verhaal zijn of een vakinhoudelijk verhaal. Zo lang het maar prikkelt en inspireert. Een vakkundige jury, onder leiding van Sander Grip (hoofdredacteur van C), zal de inzendingen beoordelen en de vijf mooiste, beste verhalen belonen met een cadeaubon van €75 en eeuwige roem door plaatsing van het verhaal in het dubbeldikke zomernummer van C. lees verder

Dominique van Dam: "In beweging blijven is de key tot succes"

Dominique van Dam Bisou 705x220.jpgDoor de redactie 09 februari 2021 10:32 Zelfstandig ondernemer, communicatieadviseur, coach, antropoloog en Logeion-lid. Allemaal titels die passen bij Dominique van Dam. Ze heeft een achtergrond in zowel journalistiek, culturele antropologie als in het bedrijfsleven, kortom een interessante mix. En met haar onderneming 'Letters and Concepts' wilt zij verbinden, verbeteren en vernieuwen. "Ik werk het liefst in organisaties waar veel verandering is, waar veel gesprekken en dialogen zijn over hoe de toekomst eruit moet zien van de organisatie of zelfs de sector", vertelt Dominique. lees verder

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.