Nieuws

Nieuws

Resultaten van onderzoek naar ervaring van klanten met communicatie door een chatbot bekend

Telefoon, chat, online 705x220.jpgDoor de redactie 25 november 2020 13:59 Nadat de Strategische Communicatie Challenge dit jaar (vanwege de coronamaatregelen) niet door kon gaan, vindt deze in 2021 weer plaats: onderzoekers van partnerinstellingen van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) dingen mee naar een bedrag van €25.000 om onderzoek uit te voeren. Het afgelopen jaar werd de Challenge gewonnen door Margot van der Goot, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), voor haar onderzoeksvoorstel naar chatbots. Haar onderzoek is inmiddels afgerond en gepresenteerd aan collega-wetenschappers, die er bijzonder positief op hebben gereageerd. lees verder

Digitaliseren met de menselijke maat

Wie is wie in de wetenschap Lotte Willemsen 705x220.jpgDoor de redactie 25 november 2020 13:06 In de rubriek 'Wie is wie in de wetenschap' duiken we de (communicatie)wetenschap in met hoogleraren, professoren en onderzoekers. In deze eerste editie: Lotte Willemsen. Zij studeerde cum laude af als communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna werkte ze als universitair docent persuasieve communicatie bij de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) van de Universiteit van Amsterdam waar ze ook promoveerde. Vanwege haar passie voor onderzoek naar vragen uit de praktijk, koos ze in 2015 voor het lectoraat Crossmedia Business bij de Hogeschool Utrecht. In 2018 stapte ze over naar de Hogeschool van Rotterdam. lees verder

Jeroen Scholten: "Ik dacht toen, waarom in Nederland niet?"

Publistat 20 jaar 705x220.jpgDoor de redactie 25 november 2020 11:21 Twintig jaar geleden startte Jeroen Scholten als oprichter en directeur van Publistat, een bureau gericht op analyse en monitoring van mediaberichtgeving. Dat begon met een tafel in de woonkamer als kantoor en is uitgegroeid tot expert in het communicatievak. In deze 'Logeion-leden aan het werk' blikken we met Jeroen terug op de historie, maar kijken we ook vooruit naar het belang van nieuwe techniek, onderzoek en wetenschap. lees verder

Communicatie in Coronatijd #3 - Verandering in toon

Communiceren in coronatijd alle geïnterviewden 705x220.jpgDoor de redactie 25 november 2020 09:41 “Maak jezelf alsjeblieft niet belangrijker dan je bent. Wees open, wees toegankelijk." Dat zegt Iris Reshef directeur communicatie bij NS. In deze aflevering vertelt zij samen met vakgenoten Monique Wilson (Gemeente Amsterdam), Andy Wiemer (ProRail), Renata Verloop (specialist overheidscommunicatie) en Arjen Boukema (ING) dat de toon in de communicatie door corona is veranderd. De manier waarop we communiceren is warmer en persoonlijker en het is goed om je kwetsbaar op te stellen. Wees vooral eerlijk, ook als je het niet weet. lees verder

Gezocht: Programmamanager voor Young Logeion

YL-bestuur nov 2020 705x220.jpgDoor de redactie 25 november 2020 09:32 Young Logeion is op zoek naar een fantastische programmamanager. Als programmamanager zorg je dat er ongeveer 8 bijeenkomsten per jaar worden georganiseerd: webinars, enter-the-firms, workshops over persoonlijke ontwikkeling, borrels, vakinhoudelijke events en een waanzinnige studiereis. Je bent verantwoordelijk voor een divers programma-aanbod voor onze leden en maakt onze events samen met het bestuur tot een groot succes. lees verder

De overlap tussen communicatie en gedragswetenschap

Rick van Baren Communicatie & Gedrag 705x220.jpgDoor Yvonne van Vliet 25 november 2020 08:59 De vakgebieden communicatie en gedragswetenschap hebben veel met elkaar te maken en gemeen. Tijdens het online middagseminar Communicatie & Gedrag op 17 december onderzoeken we waarom mensen (onbewust) doen wat ze doen en hoe je daarbij aan kan sluiten in je communicatie. Rick van Baaren is hoogleraar gedragsverandering en maatschappij aan de Radboud Universiteit Nijmegen, eigenaar van adviesbureau D&B en één van de sprekers op het seminar. We stellen hem alvast drie vragen en hij vraagt ons: "Hoe gaan we dit cheffen?" lees verder

Ik vecht voor/tegen: Een nieuwe aanpak in Alphen aan den Rijn om bewustzijn onder jongeren te creëren

ikvecht-705x2201.jpgDoor de redactie 23 november 2020 20:03 Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam en KU Leuven blijkt dat jongeren het moeilijk vinden om zich aan de maatregelen rondom het coronavirus te houden. Dit heeft voornamelijk te maken met hun ‘burgerzin’, ook wel de mate waarin zij zich betrokken voelen bij de maatregelen en het effect op de samenleving. ‘Leeftijd blijft dus een aandachtspunt en het is belangrijk om deze groep mensen aan te spreken en te blijven overtuigen van het nut van de maatregelen’, stelt UvA-onderzoeker Laura Jacobs in het bijbehorende bericht. Hoe doe je dat? lees verder

Een visuele samenvatting van PubCom20

tekening-BB.pngDoor de redactie 10 november 2020 13:22 Hoe was PubCom20? We kunnen er heel veel woorden aan vuil maken, maar wellicht moet je het maar gewoon bekijken. Achter de schermen van PubCom zijn drie tekenaars aan de slag gegaan om een beeldverslag te maken van deze bijzondere dag. Want dat was het wel. Deze middag stond in het teken van 'verdeelde samenleving, gedeelde toekomst'. Met bijna 300 online deelnemers was het voor ons als vereniging een succes. Voor het eerst op zo'n grote schaal een online congres te organiseren zorgde voor wat uitdagingen en we zijn gechallenged. lees verder

Vakgenoten aan het woord – Communiceren in Coronatijd

Tv-serie-afl1-705x220.jpgDoor de redactie 10 november 2020 10:48 "Nu kunnen we laten zien dat we relevant zijn." Dat is een uitspraak van één van onze vakgenoten uit de vierdelige videoserie: Communiceren in Coronatijd. In deze serie komen vijf professionals aan het woord over wat de crisis met ons vak doet. Monique Wilson (gemeente Amsterdam), Iris Reshef (NS), Arjen Boukema (ING), Renata Verloop (specialist overheidscommunicatie) en Andy Wiemer (ProRail) vertellen over hoe trots ze zijn op het vak, wat communicatie bijdraagt in deze tijd en welke veranderingen de crisis teweeg heeft gebracht. In de maand november delen we iedere week een nieuwe aflevering. lees verder

Hoe ontwikkel je een scherpe communicatiestrategie?

CC-Betteke2_705x220.pngDoor de redactie 09 november 2020 17:25 Een strategie helpt je om keuzes te maken: wat wil je voor elkaar krijgen, waarom, hoeen met wie. Waar ligt je focus en welke waarde voeg je toe? Het Strategisch Communicatie Frame is een behulpzame methode voor het ontwikkelen van een communicatiestrategie op één A4: stapsgewijs en met overzichtelijke bouwstenen. Door methodisch te werk te gaan, dwing je jezelf om voortdurend de vinger aan de pols te houden en te bedenken hoe communicatie optimaal bijdraagt aan de strategische keuzes van jouw organisatie. lees verder

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.