Logo Zoeken
Strategische communicatie

Onderzoek naar GenAI wint de Strategische Communicatie Challenge 2025

12 juni 2025De redactie

Tijdens C-day is de winnaar van de Strategische Communicatie Challenge 2025 bekendgemaakt. Charlotte van Hooijdonk (Universiteit Utrecht) en Christine Liebrecht (Tilburg University) ontvangen € 25.000 om onderzoek te doen naar het omgaan met een van de meest disruptieve technologieën van dit moment: GenAI.

winnaar CSC 2025.jpg

Doordacht gebruik van GenAI in communicatie

Het onderzoeksvoorstel GenAI-monitor: naar een strategische en verantwoorde samenwerking met GenAI in contentcreatie richt zich op de impact van generatieve AI op het communicatievak en hoe professionals deze technologie strategisch en verantwoord kunnen inzetten.

Waar communicatieprofessionals voorheen zelf de regie hadden over tekst, beeld en boodschap, nemen AI-tools nu steeds vaker delen van dit proces over. Van Hooijdonk en Liebrecht brengen het huidige GenAI-gebruik in kaart en kijken kritisch naar drie belangrijke uitdagingen:

  • Controle: hoe waarborg je de kwaliteit en betrouwbaarheid van AI-gegenereerde content?
  • Authenticiteit: hoe behoud je de unieke stem en identiteit van een organisatie in een tijd van generieke AI-output?
  • Ethiek en transparantie: hoe open ben je richting klanten over het gebruik van GenAI, en wat betekent dat voor vertrouwen?

Het doel van het onderzoek is adviezen te formuleren voor verantwoord gebruik van GenAI en om een GenAI-monitor en focusgroepmethodiek te ontwikkelen voor toekomstig onderzoek.

Jury: ‘Urgente vraag waar nog te weinig onderzoek naar is gedaan’

Volgens het juryrapport raakt het voorstel de kern van wat communicatieprofessionals bezighoudt: hoe werk je strategisch en verantwoord samen met GenAI? ‘Het is een urgente vraag waar nog te weinig onderzoek naar is gedaan. De inzichten worden vertaald naar concrete tools voor voortdurende professionalisering, waarmee de onderzoekers de communicatiepraktijk helpen in het GenAI-tijdperk.’

Sterke inzendingen met nieuwe perspectieven

De belangstelling voor de Strategische Communicatie Challenge groeit: dit jaar ontving de jury tien voorstellen van hogescholen en universiteiten uit het hele land. Naast het winnende voorstel waren deze twee onderzoeken genomineerd:

  • ‘Klimaat in Beeld – visuele klimaatcommunicatie en klimaatjournalistiek voor jongvolwassenen’van Danielle Arets en Sabine Niederer
  • ‘Organisatie Nieuws Legitimiteit Index’van Jeroen Jonkman

Lotte Willemsen, bijzonder hoogleraar op de leerstoel Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam en juryvoorzitter, benadrukt de waarde van de Challenge voor het communicatievak: ‘De prijs is in het leven geroepen om onderzoekers die relevant onderzoek doen een podium te geven en om ruimte te creëren voor innovatief onderzoek en vernieuwende inzichten. Die nieuwe perspectieven waren dit jaar goed vertegenwoordigd.’

Over de Strategische Communicatie Challenge

De Strategische Communicatie Challenge is een initiatief van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion. Met de prijs daagt CSC onderzoekers van hogescholen en universiteiten uit om vernieuwend en praktijkgericht onderzoek te doen naar actuele communicatievraagstukken. De winnaar ontvangt een onderzoeksbudget van € 25.000. De Challenge wordt uitgereikt tijdens C-day, het nationale communicatiecongres van Logeion.