Boekrecensie: Sprekend leiderschap
Dit boek leest als een reisgids. Jan Sonneveld neemt je als lezer mee naar vele plekken ter wereld en vooral in Nederland waar regeringsleiders, bewindslieden, burgemeesters en andere leidinggevenden worstelden met speeches. Hij beschrijft vijf principes om waarachtig te communiceren.
Guido Rijnja dook in het boek en schreef een recensie.

Jan Sonneveld: Sprekend leiderschap. Uitgeverij Balans, 288 pagina's
Sonneveld maakt duidelijk dat het bij veel speeches aankomt op het meenemen van een publiek in afwegingen: rond schaarste en spanningen bijvoorbeeld.
Hij laat op een aanstekelijke wijze zien hoe schrijver en spreker juist door hun samenspel zichzelf beter leren kennen. Met een mengeling van filosofische uitweidingen, anekdotische kijkjes in keukens en persoonlijke reflecties lanceert de auteur leidende principes bij het schrijven van speeches.
Met in de hoofdrol de mate waarin de spreker erin slaagt om een relatie aan te gaan, als warm en competent wordt gezien. Ervaren mensen in je publiek dat je hen echt ziet staan? Voordat ze jou willen snappen willen ze zien dat jij hen snapt.
Naast tips over woorden die werken komt ook het contact met het (beoogde) publiek aan de orde: hoe sluit je aan op wat mensen raakt en beweegt? Behulpzaam zijn ook de ‘trage vragen’ die de speechschrijver helpen een 360-gradenscan te maken. Zoals: ‘Bij welke taal voelt mijn publiek zich thuis en waarom? En ikzelf?‘
Bekijk het boek 'Sprekend leiderschap' bij Managementboek
------
Deze recensie is ook gepubliceerd in vakblad C