Boekrecensie: Het communicatiemodel compact

5 februari 2024Peter van den Besselaar

Begin 2023 bracht communicatieprofessional Wil Michels een nieuw boek uit: Het communicatiemodel compact. Een boek dat jou, als vakgenoot, van begin tot eind helpt bij de ontwikkeling van een communicatieplan. Maar is het boek écht zo compleet als de titel doet denken? Peter van den Besselaar zocht het voor je uit en deelde zijn boekrecensie in vakblad C.

Communicatiemodel compact cover.jpg.png

Een van de grootste uitdagingen in communicatie is om grip te krijgen op complexiteit. Wil Michels wil de complexiteit terugbrengen naar heldere eenvoud. Zijn ambitie is het vastleggen van de essentie wat je moet doen als je met communicatie aan de slag gaat. Een sympathiek streven. Het communicatiemodel in dit boekje is geen stappenplan. Je hebt de vrijheid om zelf met de 12 bouwstenen van het model aan de slag te gaan. Je kan dus krabben waar het jeukt. Zijn er wel heldere doelen? Hebben we de doelgroepen goed gedefinieerd? Zijn we accountable? Zijn we responsief naar onze omgeving? Is er een goed verhaal? Beschikken we over de juiste middelen en media? Je kunt alleen geen strategie bedenken als je de organisatievraag en de communicatievraag niet helder hebt, zegt Michels.

Werken met modellen en het uitwerken van een strategie is bepaald niet saai. Zo stipt Wil Michels creatieve technieken aan als de painstorm (hoe komt het dat iets níet werkt) en het strategiespel. Modellen zetten aan tot denken. Ik vergeet nooit toen ik een groep slagers de hiërarchie in communicatiedoelstellingen mocht uitleggen. Ze waren niet onder de indruk en draaiden mijn trechtermodel om. Met argumenten. Ik leerde toen om vooral speels met modellen om te gaan. Precies wat Wil Michels bepleit. Communicatie heeft de meeste kans om impact te hebben als organisatiestrategie, communicatiestrategie en acties aan elkaar zijn gekoppeld.

Aantal sterren: 4

Lees meer over 'Het communicatiemodel compact'

Deze boekrecensie is gepubliceerd in de laatste C: hét communicatiemagazine van Nederland. Leden van Logeion ontvangen het vakblad gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.

Lees meer over C