Logo Search
Strategische communicatie

'In het oog van de orkaan’ wint Strategische Communicatie Challenge 2022

May 4, 2022De redactie

Sandra Jacobs (Universiteit van Amsterdam) en Christine Liebrecht (Tilburg University) hebben de Strategische Communicatie Challenge 2022 gewonnen met hun onderzoeksproject 'In het oog van de orkaan: Strategisch communiceren voor en tijdens een issuestorm’. Het Amsterdams-Tilburgse project is door de jury tot winnaar uitgeroepen vanwege de uitstekende methodologische opzet en de heldere deliverables voor de wetenschap én de dagelijkse praktijk.

CSC-communicatie-challenge-2022.png

Opvallend aan de inzendingen van dit jaar was – naast de hoge kwaliteit – dat alle onderzoeksvoorstellen een interessante, maatschappelijke insteek hadden. De jury had het daarom zwaar bij het maken van de keuze. De winnaars ontvangen €25.000 van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion om hun onderzoeksproject in het komende jaar uit te voeren.

Issuestorm

Volgens de issue attention cycle kunnen issues door verschillende stadia van publieke aandacht gaan: van de pre-probleemfase waarin slechts enkelen het probleem zien, via een piekfase tot het weer afnemen van publieke interesse in de post-probleemfase. Voor organisaties vormen issues een grote communicatieve uitdaging én kans. Hierbij is het de vraag hoe zij effectief hun reputatie kunnen beschermen, of misschien zelfs kunnen versterken tijdens een issuestorm. Het team van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van Tilburg gaat in kaart brengen wat Nederlandse communicatieprofessionals bij organisaties momenteel feitelijk doen aan issuecommunicatie in de pre-probleem- en piekfases. Via focusgroepen wordt ingezet op het ontwikkelen van een taxonomie van factoren die een rol spelen bij issuecommunicatie. Vervolgens onderzoeken zij in een experiment welke issuecommunicatiestrategieën het meest gunstige effect hebben op publieke percepties van de verschillende organisaties.

Het onderzoek slaat een mooie brug tussen wetenschap en praktijk, zoals het doel is van de Challenge. In de wetenschap is de communicatiestrategische aanpak in beide fasen van de issue arena tot nu toe onderbelicht. Communicatieprofessionals krijgen door dit onderzoek handvatten om toe te passen in de eigen praktijk. Alle onderzoeksvoorstellen die voor de Challenge zijn binnengekomen hadden een maatschappelijke invalshoek. Ze varieerden van een onderzoek naar diversiteitscommunicatie tot het omgaan met kritische medewerkers die van zich laten horen via sociale media. Alle aanvragers hebben persoonlijk bericht ontvangen over het besluit van de jury.

De resultaten van het winnende onderzoek presenteert het onderzoeksteam volgend jaar op wetenschappelijke congressen en via Logeion zoals op C-day23. Ook verschijnen er publicaties over het onderzoek, waaronder een whitepaper en een wetenschappelijk artikel.

De Strategische Communicatie Challenge

In de Strategische Communicatie Challenge vraagt Logeion onderzoekers om een onderzoeksvoorstel in te dienen dat antwoord geeft op een actuele, relevante vraag op het gebied van strategische communicatie. Deze Challenge is een initiatief van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion en is mogelijk door de bijdragen van de Partners en Vrienden van het CSC. Het Centrum Strategische Communicatie is een platform dat de verbinding legt en aanjaagt tussen communicatiewetenschap en communicatiepraktijk. De verdieping en verrijking die de ontmoetingen tussen wetenschap en praktijk opleveren, geven richting aan de verdere positionering en professionalisering van het communicatievak. De jury voor de Challenge bestond uit Christian Burgers (juryvoorzitter en bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie op de Logeion-leerstoel), Mariëtte Pasman (lid Algemeen Bestuur Logeion), Celia Noordegraaf (ambassadeur CSC), Jeroen Scholten (Publistat), Chris Kersbergen (Rabobank), Ursela Schennink (Tennet) en de winnaar van de Challenge 2021, Komala Mazerant (Hogeschool van Rotterdam).  

De resultaten van het onderzoek naar de Purposeparadox (winnaar 2021) worden gepresenteerd op 6 september 2022. Ook verschijnt dan een whitepaper: CSC Insights II.