Logo Zoeken
Artikel

Jonge communicatieprofessionals kiezen voor impact

17 september 2025Rosalinde Markus

We werken gemiddeld zo’n 90.000 uur in ons leven. Steeds meer jonge communicatieprofessionals willen die tijd inzetten voor een betere wereld. Drie van hen vertellen hoe zij impact maken in hun werk.

Jonge communicatieprofessionals kiezen voor impact

Van links naar rechts: Esmé Paagman, Rhodée Koers en Aaliyah Muggen
Foto: Lin Woldendorp

Esmé Paagman (Regionaal Energieloket) ‘Je moet durven loslaten’

Esmé Paagman werkte als marketeer in de kledingindustrie. Nu helpt ze als marketing- en communicatieadviseur bij het Regionaal Energieloket gemeenten en inwoners bij de energietransitie. ‘De kledingindustrie is een van de vervuilendste branches. En als je kleding duurzaam produceert, dan is nog steeds het doel om zoveel mogelijk te verkopen. Als marketeer bij verschillende kledingmerken werkte ik daaraan mee. Dat begon te knagen. Elke week een nieuwe collectie. Klanten overtuigen dat ze iets nieuws nodig hebben, terwijl er genoeg kleding op aarde is voor de komende zes generaties.

Twijfel maakt plaats voor idealen

‘In mijn privéleven maakte ik bewust andere keuzes. Ik at vegetarisch en kocht steeds minder kleding. Steeds vaker vroeg ik me af waarom ik in een industrie werkte die haaks stond op mijn waarden. Toch stelde ik mijn vertrek uit. Welke maatschappelijke organisatie zou mij aannemen met een achtergrond in een vervuilende industrie? Die overtuiging hield me lang tegen, maar in de praktijk bleek dat er in sectoren waar je het verschil kunt maken een grote behoefte aan talent is. Het is je motivatie die telt.’

Verduurzamen met directe impact

‘Inmiddels overtuig ik mensen niet langer om een nieuwe outfit te kopen, maar om te investeren in een duurzamere woning. Bij het Regionaal Energieloket voeren we projecten uit in opdracht van gemeenten, zoals acties om huizen te isoleren of het treffen van kleine, energiebesparende maatregelen voor mensen in energiearmoede. We brengen radiatorfolie aan, gaan in gesprek met bewoners en geven advies. Onze impact is concreet en meetbaar.’

Durf te kiezen voor betekenis

‘Wat ik mooi vind, is dat communicatie hier echt verschil maakt. Gedragsverandering roept meer weerstand op dan het verkopen van een nieuw pak, maar als het lukt geeft dat voldoening. ‘Het is makkelijk om te blijven hangen in een comfortabele baan, maar als je betekenisvol werk wilt doen, moet je durven loslaten. Stel het niet uit.’

------

Rhodée Koers (Dienst Toeslagen): ‘Dit was precies de uitdaging die ik zocht’

Rhodée Koers begon haar loopbaan bij een IT-bedrijf. Tot ze onverwacht overstapte en communicatieadviseur werd bij Dienst Toeslagen. ‘Soms voel ik het ongemak bij anderen als ik op een verjaardag vertel waar ik werk. Dat was anders toen ik nog bij het softwarebedrijf werkte. Daar kon ik me breed ontwikkelen, van marketing tot interne communicatie. Maar na een overname voelde ik: dit past niet bij mijn waarden. Het ging vooral over groei en winst, terwijl ik juist impact wilde maken. Ik miste de maatschappelijke relevantie.’

Dienst Toeslagen: een donker verleden

‘In mijn zoektocht naar een nieuwe baan dacht ik niet meteen aan de overheid. Ik was ervan overtuigd dat die cultuur niets voor mij was: veel overleggen, weinig snelheid, onduidelijke doelstellingen. Toch kwam ik terecht bij Dienst Toeslagen. Een plek waar door het donkere verleden een enorme gedrevenheid heerst. De ambitie om het beter te doen. Om het vertrouwen terug te winnen. Dat was precies de uitdaging die ik zocht.’

Verandering begint van binnenuit

‘Als communicatieadviseur kan ik indirect impact maken. Ik help de identiteit en waarden van de organisatie te vertalen naar heldere communicatie. Zo kunnen collega’s met meer werkplezier en verbinding het verschil maken. Extern winnen is intern beginnen. Als je zorgt voor een fijne werksfeer en een open cultuur, voelen medewerkers zich gezien. Dat verandert ook het beeld van buitenaf. En dan kun je op een feestje trots vertellen over het werk dat je doet.’

‘Impact maken begint bij jezelf. Als je je talenten inzet voor iets waar je energie van krijgt, is dat aanstekelijk. Soms kun je binnen je huidige baan naar een rol met meer betekenis bewegen. Maar wees wel eerlijk: haal je voldoening en draag je echt bij? Want werk is maar werk, maar je besteedt er wel een derde van je leven aan.’  

 -----

Aaliyah Muggen (Nederlands Veteraneninstituut) ‘Je hoeft het niet ver te zoeken’

Aaliyah Muggen is socialmediaspecialist bij het Nederlands Veteraneninstituut. Als dochter van een veteraan zet ze zich in voor erkenning, verbinding en zichtbaarheid van veteranen en hun families. ‘In 1994 ging mijn vader op vredesmissie naar Srebrenica. Dat heeft hem blijvend veranderd. Zo’n missie heeft gevolgen voor de militairen en het thuisfront. Als dochter merkte ik hoe moeilijk het voor hem was om die ervaringen te verwerken. Daarom wil ik bij het Nederlands Veteraneninstituut iets voor deze mensen betekenen. Door alles wat er nu in de wereld speelt, voel ik die urgentie nog veel sterker.’

Zichtbaarheid voor veteranen en families

‘Bij het Nederlands Veteraneninstituut begeleiden we veteranen, militaire oorlogs- en dienstslachtoffers en hun relaties naar passende zorg. We organiseren de Nederlandse Veteranendag en zorgen dat ze elkaar blijven ontmoeten. Dat helpt onder andere om trauma’s een plek te geven en lotgenotencontact te stimuleren. Voor mij is het belangrijk om niet met een dossier of nummer te werken, maar met mensen met een eigen verhaal. Mijn vader reed me naar het sollicitatiegesprek. Toen hij hoorde dat ik aangenomen was, zijn we gaan lunchen om het te vieren.’

Dichtbij impact maken

‘Laatst sprak ik met zijn oud-dienstmaten over hun ervaringen. Op zo’n moment voel ik dat mijn werk ertoe doet. De groei van onze sociale media toont dat we steeds meer mensen bereiken. Zo dragen we bij aan begrip en erkenning voor veteranen. Je hoeft niet altijd op zoek naar de grote thema’s als je met je werk maatschappelijke impact wilt maken. Zoek het dichterbij. Wat houdt je bezig en wat speelt er in je omgeving? Vaak kun je daar al een verschil maken.’

 ------

Dit artikel is ook gepubliceerd in vakblad C