Zo blijf je onderscheidend als AI straks (bijna) alles kan

“Mensen denken nog te vaak dat AI niet creatief is”, vertelt spreker en schrijver Edwin Vlems. Als AI-expert onderzoekt hij al jaren de impact van AI op het marketing- en communicatievak. En daarover bestaan veel misverstanden, zoals het veronderstelde gebrek aan creativiteit.
De papercliptest
Als voorbeeld noemt Vlems de beroemde papercliptest, ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Guilford, waarbij proefpersonen zoveel mogelijk toepassingen voor een paperclip moeten bedenken. “Volwassenen komen tot vijf à tien ideeën, kinderen tot twintig. AI? Die bedenkt er zo honderdtwintig.” Of al die ideeën bruikbaar zijn is de vraag, maar het geeft wel aan dat AI creatief kan denken.
Niet alleen routinetaken
Dachten we enkele jaren geleden nog dat AI vooral routinetaken zou overnemen; nu lijken ook complexere taken niet meer uitsluitend aan mensen voorbehouden. Inmiddels ontwikkelt AI zelfs emotionele en sociale vaardigheden: “De meestgebruikte toepassing op dit moment is AI als therapeut”, zegt Vlems.
Banen veranderen
Toch maakt Vlems zich geen zorgen over verdwijnende banen. “In alle vakgebieden verandert het werk ingrijpend door AI”, vertelt hij. “Bij eerdere revolutionaire ontwikkelingen, zoals de komst van het internet, waren vakgenoten ook bang voor hun baan. Maar de meeste banen verdwenen niet, ze veranderden.”
AI als exoskelet
Datzelfde patroon ziet hij met de komst van AI. Zo gelooft Vlems dat we straks dankzij AI honderden kilo’s boven onze macht kunnen tillen – figuurlijk dan. “AI is als een exoskelet: daarmee versterk je wat je al weet en kunt, maar jij blijft degene die het stuurt.”
Meer bereiken met minder
Dat biedt kansen voor bijvoorbeeld non-profitorganisaties en overheidsinstellingen die straks ondanks beperkte marketingbudgetten meer kunnen bereiken. Ook voor professionals ziet hij vooral de positieve gevolgen: “Het werk dat je niet leuk vindt, kun je straks aan AI uitbesteden. Wat overblijft, is werk dat energie geeft.”
Persoonlijkheid maakt het verschil
De vraag blijft: wat is onze toegevoegde waarde als AI zich zo snel en veelzijdig ontwikkelt? Wat blijft er voor de communicatieprofessional over als AI binnen enkele minuten een houtsnijdend advies op papier kan zetten en ook creatief meedenkt?
Menselijkheid als onderscheidende factor
“Onze menselijkheid”, zegt Vlems. Hij schreef er het boek The Personality Economy over. “De menselijke context wordt belangrijker. Denk aan een prachtig nummer van een artiest dat aan schoonheid wint omdat je het verhaal erachter kent.”
Jongeren en personal branding
In de toekomst zijn onze menselijke eigenschappen belangrijker dan onze kennis en vaardigheden. Het gaat om wie je bent, minder om wat je kunt. Juist jonge professionals vinden die verschuiving lastig, ziet Vlems. “Jongeren hebben het gevoel dat ze niets te vertellen hebben. Maar als AI straks kan wat jij kunt, maakt je persoonlijkheid het verschil."
Laat jezelf zien
"Daarom moet je investeren in je personal branding. Plaats regelmatig iets op LinkedIn, deel jouw visie over het vak. En geloof dat je iets te vertellen hebt, want jouw persoonlijke verhaal is wat jou straks onderscheidend maakt ten opzichte van AI.”
------
Dit artikel is ook gepubliceerd in vakblad C