70 jaar

Overheidscommunicatie

Overheidscommunicatie

Overheidscommunicatie zien wij als aparte discipline. Door de wettelijke basis waarop overheidscommunicatie is gestoeld, door de politieke en bestuurlijke arena en door de interactie overheid en samenleving. Als belangrijkste thema’s waarmee wij als vakgroep de komende jaren aan de haal willen zijn:

  • De participatiesamenleving
  • De decentralisaties
  • Open overheid en een toegankelijke overheid
  • Samenwerking in het huis Thorbecke
  • ICT en privacy
  • De competenties van een overheidsprofessional
  • Internationaal vergelijk

Vanzelfsprekend zullen ook andere thema’s aan bod komen en zoeken we met regelmaat ook andere vak- en themagroepen op. De overheid ...Lees meer

  1. Galjaardinzendingen: groeiende inspiratiebron voor het goede in ons vak

    De eerste inzendingen voor de Galjaardprijs 2017 zijn binnen: een storytelling aanpak, een campagne over een gevoelig onderwerp, de inzet van Snapchat door de raad om jongeren te bereiken. Wie volgt? Ik ben benieuwd naar de rest! Zit er straks ook een aanpak voor een asielzoekerscentrum tussen, slimme nudges voor gedragsbeïnvloeding, een participatieproject of…? Weet je een interessant project, campagne of stevige communicatieactie in het publieke domein wat inspirerend is voor vakgenoten, innovatief qua aanpak en impactvol qua resultaat? Lees verder

    Nieuws Door Monique Neyzen op 07 februari 2017 1 reacties
    Overheidscommunicatie
  2. Oude partijen, stop de strijd en zeg de kiezer wat u bindt

    De komende zes weken staan in het teken van de nationale freefight competitie, met een zinderende finale op 15 maart. Lijsttrekkers zullen geen hyperbool schuwen om elkaar te beschuldigen van onbetrouwbaarheid, wanbeleid en het verkwanselen van de nationale staatskas en veiligheid. Kan dat niet anders, vroeg Alexander Pechtold zich onlangs af. Na de verkiezingen hebben we elkaar weer nodig om een coalitie te vormen. Zonder de PVV bedoelt hij waarschijnlijk.

    Lees verder

    Blog Door Bert Pol op 03 februari 2017 0 reacties
  3. Polarisatie zet debat over ethiek van het vak op scherp

    "Wij zijn als vakgroep medeverantwoordelijk voor de polarisatie in de samenleving. We moeten de stroming binnen ons vak die zo lang dominant is geweest en waarbij het erom ging om vanuit eigenbelang onze eigen boodschap voor het voetlicht te krijgen loslaten en aansluiten op wat de maatschappelijke behoefte is. We hebben als beroepsgroep een maatschappelijke verantwoordelijkheid en vanuit die verantwoordelijkheid moeten we het morele discours opnemen in het publieke en politieke debat." Die oproep tot maatschappelijk verantwoord communiceren deed Hans Siepel, zelfstandig communicatieprofessional en gespecialiseerd in overheids- en crisiscommunicatie tijdens het jubileumdebat van Logeion over polarisatie in de samenleving.

    Lees verder

    Blog Door Els Holsappel op 27 januari 2017 1 reacties
  4. Polarisatie is de trend, wat betekent dat voor ons?

    Met Donald Trump als president van de Verenigde Staten, de harde Brexit-plannen van Theresa May en de PVV als geprognosticeerde grootste partij in Nederland valt het niet meer te ontkennen: polarisatie als leidend thema in de wereld. Het verbaasde me dan ook niet dat ik deze week een mailtje ontving van Logeion’s Communicatiepanel over dit onderwerp, als voorbereiding voor het jubileumdebat ‘Polarisatie in de samenleving’ donderdag 26 januari in Rotterdam.

    Lees verder

    Blog Door Jan Jelle van Hasselt op 23 januari 2017 0 reacties
  5. Tweak je communicatiestrategie: heb je belangen en argumenten wel goed in beeld?

    Omgevingsbewust werken. Een mooie omschrijving van Factor C. Een methode met verschillende gereedschappen die helpt beleid van de organisatie communicatiever te maken. In dit artikel zal ik niet de hele werkwijze van factor C behandelen. Er zijn twee dingen uit de werkwijze van Factor C, die mij, communicatieadviseur voor het CDA in Overijssel, de ogen flink openden. Ik beperk me tot twee vormen van analyse die al veel zeggen over of je je belangen en argumenten wel goed in beeld hebt: de stakeholderanalyse en de argumentenanalyse.

    Lees verder

    Blog Door op 08 december 2016 1 reacties
    Overheidscommunicatie