Centrum Strategische Communicatie Logeion

Centrum Strategische Communicatie

Het Centrum Strategische Communicatie (CSC) is een niet-fysiek instituut die de verbinding tussen de communicatiewetenschap en -praktijk aanjaagt. Logeion geeft met het CSC een extra impuls aan de stelling dat professionele communicatie een strategische discipline is die het verschil kan maken. De activiteiten van het Centrum worden mede mogelijk gemaakt door de Partners van het CSC en Vrienden van het CSC. Dit zijn onderzoekers en docenten (van universiteiten, hogescholen, particuliere onderwijsinstellingen) en communicatieprofessionals die ...Lees meer

  1. Als wetenschapper moet je om je heen kijken

    Rens Vliegenthart (1980) is hoogleraar Media en Samenleving bij de afdeling communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn onderzoek houdt hij zich bezig met de interactie tussen media en politiek en de effecten van mediaberichtgeving op kiezers, consumenten en algemeen publiek. Hij is wetenschappelijk directeur van de Amsterdam School of Communication Research en ook anderszins bestuurlijk actief. Zo is hij door Jeroen Dijsselbloem gevraagd om bij te dragen aan de evaluatie van het optreden van de regering tijdens de coronapandemie door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Lees verder

    Nieuws Door Celia Noordegraaf op 25 februari 2021
  2. Onderzoeksproject 'De Purpose Paradox voorbij’ wint Strategische Communicatie Challenge 2021 van Logeion

    Komala Mazerant, Kristel Klaassen en Lotte Willemsen van de Hogeschool Rotterdam hebben de Strategische Communicatie Challenge 2021 gewonnen met hun onderzoeksproject 'De Purpose Paradox voorbij’. In een online sessie met andere aanvragers mochten de onderzoekers hun project pitchen voor een vakjury en de Partners van het Centrum Strategische Communicatie. De kwaliteit van de inzendingen was dit jaar zeer hoog volgens de jury en uiteindelijk werd dit project tot winnaar uitgeroepen. De winnaars ontvangen €25.000 van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion om hun onderzoeksproject in het komende jaar uit te voeren. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 17 februari 2021
  3. Doe mee aan de Europese Communicatie Monitor

    Als hoogleraar op de Logeion-leerstoel heb ik het voorrecht dat ik met velen van jullie van gedachten mag wisselen over ons mooie vakgebied. Deze kennisdeling gaat verschillende kanten op. Aan de ene kant mag ik studenten Communicatiewetenschap – onze toekomstige collega’s – vertellen over ons mooie vakgebied. Aan de andere kant deel ik nieuwe wetenschappelijke inzichten met het vakgebied, bijvoorbeeld via columns en lezingen. Daarnaast voer ik ook zelf nieuw onderzoek uit, waarvan ik de resultaten dan weer met jullie kan delen. Vanaf dit jaar is daar een nieuw onderzoeksproject bijgekomen, waar je wellicht al eens van hebt gehoord: de Europese Communicatie Monitor (ECM). De ECM is het grootste jaarlijkse internationale onderzoeksproject naar trends binnen het communicatievak. De kwaliteit van een onderzoek als de ECM hangt af van de kwaliteit van de steekproef: Hoe meer mensen meedoen, hoe beter we een beeld hebben van de visie van de Nederlandse communicatieprofessional. Daarom zou ik je willen vragen om ook mee te doen aan de ECM 2021 en je ongezouten mening te geven over de stand en toekomst van ons vak.

    Lees verder

    Blog Door Christian Burgers op 10 februari 2021 2 reacties
  4. Doe mee aan de Europese Communicatie Monitor 2021: Het grootste internationale onderzoek over trends in het communicatievak

    De Europese Communicatie Monitor (ECM) 2021 is al 15 jaar het grootste internationale onderzoeksproject over de nieuwste trends en de toekomst van het communicatievak in Europa. Vanaf dit jaar wordt de Nederlandse dataverzameling van de ECM gecoördineerd door Logeion-hoogleraar Christian Burgers, vanuit het Centrum Strategische Communicatie. Alle Logeion-leden worden van harte uitgenodigd om deel te nemen aan dit (Engelstalige) onderzoek. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 01 februari 2021
  5. Natuurlijke communicatie tussen mens en machine

    Veel eenzame Chinezen zoeken gezelschap bij een virtuele vriendin, Xiaoce. Deze slimme robotapp is het paradepaardje van China’s hightechsector. De algoritmen zijn zo slim, dat gebruikers het gevoel hebben met een echt persoon te praten. Ze worden zelfs verliefd op haar. We gaan steeds meer toe naar een wereld met Artifical Intelligence, waarin we niet alleen met mensen, maar ook met chatbots en andere virtuele agenten te maken hebben. Wat betekent dat voor communicatieprofessionals?

    Lees verder

    Blog Door Celia Noordegraaf op 25 januari 2021

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.