Centrum Strategische Communicatie

Centrum Strategische Communicatie

Het Centrum voor Strategische Communicatie Logeion is de plek waar de communicatiewetenschap en de praktijk elkaar ontmoeten. Onderzoekers en docenten van universiteiten, hogescholen, particuliere onderwijsinstellingen en communicatieprofessionals verkennen elkaars werkterrein, delen kennis en ontwikkelen samen relevante onderzoeksvragen. De verdieping en verrijking die deze ontmoetingen opleveren geven richting aan de verdere professionalisering van het vak communicatie.

Onder de vlag van het Centrum voor Strategische Communicatie organiseren we masterclasses, communicatiecolleges, communicatielabs en een jaarlijkse meeting Science meets Practice. Zie onze agenda voor actuele ...Lees meer

  1. Prikkels - Een lach en een traan

    Gisteravond hebben we officieel afscheid genomen van Noelle Aarts, die als bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie bijna tien jaar de Logeion-leerstoel heeft vervuld. En wat een mooi afscheid, bij Noelle thuis in Ubbergen. We hebben gelachen om de anekdotes van de mensen die haar destijds aangenomen hebben. Maar natuurlijk ook af en toe een traantje, dat hoort nou eenmaal bij een afscheid.

    Lees verder

    Blog Door André Manning op 23 november 2017 0 reacties
  2. Prikkels - Certificering

    Afgelopen week was een boeiende Logeion-week met een interessante sessie samen met het bestuur over de korte en lange termijn acties om Logeion verder te laten groeien. Goede, concrete acties zijn benoemd rondom onze drie pijlers programmering, positionering en professionalisering. De programmering loopt uitstekend, met een breed aanbod waar voor ieder lid wel iets bij moet zijn. Op het gebied van positionering kunnen we snel de volgende stappen zetten en een daarvan is dat we een projectleider marketing en communicatie zoeken om het team in Den Haag te versterken. Een nieuwe functie voor Logeion en ik ga ervan uit dat we ons team snel kunnen versterken. En dan professionalisering; daar gebeuren in het Centrum Strategische Communicatie Logeion (waar steeds meer mensen, bedrijven en organisaties zich bij aansluiten) natuurlijk prachtige dingen.

    Lees verder

    Blog Door André Manning op 06 juli 2017 0 reacties
  3. Polarisatie is de trend, wat betekent dat voor ons?

    Met Donald Trump als president van de Verenigde Staten, de harde Brexit-plannen van Theresa May en de PVV als geprognosticeerde grootste partij in Nederland valt het niet meer te ontkennen: polarisatie als leidend thema in de wereld. Het verbaasde me dan ook niet dat ik deze week een mailtje ontving van Logeion’s Communicatiepanel over dit onderwerp, als voorbereiding voor het jubileumdebat ‘Polarisatie in de samenleving’ donderdag 26 januari in Rotterdam.

    Lees verder

    Blog Door op 23 januari 2017 0 reacties
  4. Consumer empowerment, een geïnformeerde beslisser telt voor twee

    De digitale keuzemogelijkheden zijn overweldigend, net als in de supermarkt, tussen de overvolle schappen. Als je snel iets wilt kopen, word je onbewust beïnvloed bij je beslissing. Hoe helpt communicatie mensen betere beslissingen te nemen? Logeion organiseerde op 28 november in de Universiteit van Amsterdam (UvA) een CommunicatieLab over consumer empowerment, onder het motto ‘een geïnformeerde beslisser telt voor twee’. Het doel van het lab is verse inzichten uit de wetenschap koppelen aan de communicatiepraktijk om te onderbouwen waar we mee bezig zijn.

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 02 december 2016 7 reacties
    Centrum Strategische Communicatie
  5. Just one more thing

    “Interessante strategie, maar waar baseer je die op?” Steeds vaker wordt communicatieadviseurs gevraagd naar een onderbouwing van de aanpak die zij voorstellen. Ook communicatieplannen moeten evidence based zijn. Dat wil zeggen gebaseerd op betrouwbaar en valide onderzoek. Steeds vaker is dat ook onderzoek uit andere disciplines: verandermanagement, gedragspsychologie, politicologie. Daardoor ontwikkelt het communicatievak zich razendsnel. Welke competenties heeft de communicatieprofessional van de toekomst nodig? Dat is één van de vragen waar het nieuwe Centrum voor Strategische Communicatie (StratCom) van Logeion een antwoord op wil geven.

    Lees verder

    Blog Door op 08 november 2016 0 reacties