Centrum Strategische Communicatie

Centrum Strategische Communicatie

Het Centrum Strategische Communicatie (CSC) is een niet-fysiek instituut die de verbinding tussen de communicatiewetenschap en -praktijk aanjaagt. Logeion geeft met het CSC een extra impuls aan de stelling dat professionele communicatie een strategische discipline is die het verschil kan maken. De activiteiten van het Centrum worden mede mogelijk gemaakt door de Partners van het CSC en Vrienden van het CSC. Dit zijn onderzoekers en docenten (van universiteiten, hogescholen, particuliere onderwijsinstellingen) en communicatieprofessionals die ...Lees meer

  1. Bruggen bouwen

    Voor wie het nog niet scherp op het netvlies heeft: de professionalisering van ons mooie communicatievak is een van de drie strategische pijlers van Logeion (positionering van het vak en programmering van kennisbijeenkomsten zijn de andere twee). Met daarin een cruciale rol voor het Centrum Strategische Communicatie (CSC), mede mogelijk gemaakt door een twintigtal Partners en Vrienden. Het CSC is voor het vakgebied communicatie, Logeion en haar leden van groot belang om voortdurend op de hoogte te blijven van wetenschappelijke inzichten die het vak raken. 

    Lees verder

    Blog Door André Manning op 07 juli 2020
  2. De magie van de wetenschap

    “De dood houden jullie nog te goed”, zegt rondleider Corine van Impelen, hoofd Communicatie bij Naturalis. “Daar moeten jullie voor terugkomen, want die tentoonstellingsruimte is magisch.” Heel Naturalis is eigenlijk magisch. Maar hoe maak je mensen duidelijk dat ze zuinig moeten zijn op de koraalriffen en de sponzen diep in de zee, vraagt marinebioloog Nicole de Voogd zich af. Bij ‘Onder Professoren’ in Naturalis geeft zij net als Christian Burgers en Claartje ter Hoeven inzicht in de wereld van haar onderzoek én de dilemma’s die zij daarbij tegenkomt.

    Lees verder

    Blog Door Celia Noordegraaf op 03 december 2019
  3. Measurement: Nederland dreigt de boot te missen

    In Praag verzamelden zich in mei meer dan 300 onderzoekers en communicatieprofessionals voor de jaarlijkse Summit van AMEC, the International Association for the Measurement and Evaluation of Communication. Ik was hierbij aanwezig en deel met jou 5 lessen van de AMEC Summit 2019. Want het aantal aanwezige communicatieprofessionals uit Nederland blijft ver achter op andere landen.

    Lees verder

    Blog Door Robin ten Brink op 10 juli 2019
  4. Partners van het Centrum Strategische Communicatie pakken Big Data-handschoen op

    Partners van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) en de Leerstoel van Logeion maken wetenschappelijk onderzoek dat relevant is voor de praktijk mede mogelijk. Niet meer dan logisch dat zij als eerste de resultaten te horen krijgen van het onderzoek dat Piet Verhoeven samen met Jeroen Jonkman en Nelleke Keuper in opdracht van Logeion heeft uitgevoerd. Welke rol speelt Big Data in het communicatievak? Tijdens de partnermeeting op 28 november 2018 leverde die vraag een intrigerend antwoord op. 

    Lees verder

    Blog Door Celia Noordegraaf op 05 december 2018
    Centrum Strategische Communicatie
  5. Corporate communication in the driver’s seat

    Grote Duitse bedrijven als Osram, Braun, Otto en Daimler zijn zichzelf in hoog tempo opnieuw aan het uitvinden en 'agility' is daarbij een sleutelwoord. De corporate communicatieafdelingen spelen een sleutelrol. Dat blijkt op de tweedaagse expertworkshop ‘Alles agile oder was? Die Unternehmingskommunikation in agilen Organisationen’ op 22 en 23 november in München. 

    Lees verder

    Blog Door Celia Noordegraaf op 27 november 2018
    Centrum Strategische Communicatie

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.