Communicatie op topniveau: de lessen van de NAVO-top
7 juli 2025Martijn van Dorp
De NAVO-top in Den Haag was niet alleen een logistieke megaklus, maar vooral ook een communicatief huzarenstuk. Van internationale persreizen en theatershows tot desinformatiebestrijding. Jacquelien…
Haal meer uit je stakeholdermanagement
26 mei 2025Arjen Boukema
Lukas Burgering ontwikkelde een methode voor communicatiemanagers om meer uit je stakeholdernetwerk te halen. Het begint met het kijken door de ogen van je stakeholders. Wat zien zij als ze naar jouw…
Inzet generatieve kunstmatige intelligentie
19 mei 2025Jeroen de Bruin
Kunstmatige intelligentie is al decennia aan een opmars bezig in onze levens. Nieuwe toepassingen voor consument en zakenleven worden gretig omarmd. Waar spellingscheck, navigatiesysteem,…
Het anker van de woordvoerder: overleven tussen polarisatie en politiek
5 mei 2025Paul Tissingh
Van woordvoerders wordt veel verwacht: wendbaar zijn én grenzen stellen. Hoe is dat, met alle spanningen die zich momenteel voordoen in de samenleving en de politiek? Experts Youssef Eddini,…
De AI-revolutie door de ogen van een pionier
28 april 2025Michiel Haighton & ChatGPT
Als Machine Learning Engineer en oprichter van The AI Factory ontwikkelt Maarten Sukel AI-systemen. Daarnaast is hij auteur van De AI Revolutie en promoveerde hij aan de Universiteit van…
AI: een magische machine of dubieuze drab?
18 maart 2025Lotte Willemsen
AI wordt vaak geprezen als een magische machine, maar even vaak afgedaan als dubieuze drab. Professor Shyam Sundar noemde ChatGPT zelfs een ‘bullshit-generator’– keurig afgekort tot…
Essay: De Homo Digitalis heeft niet altijd gelijk
4 maart 2025Claudia PinoRuud Hommel
In een wereld die steeds digitaler wordt, lijken we volledig afhankelijk te zijn van technologie zoals de smartphone. Maar is dat eigenlijk wel zo'n vooruitgang? In dit essay onderzoeken we hoe…
De keerzijde van AI: groeiende kenniskloof met grote gevolgen
4 maart 2025Bert Pol
De voordelen van generatieve AI-tools als ChatGPT en Copilot zijn evident. Je kunt er razendsnel heel veel informatie mee vinden, je eigen kennis checken op hiaten, grote stukken tekst vertalen en…
Opgebrand en weer opgeladen: zo keer je terug naar het werk
3 maart 2025Rosalinde Markus
Maandenlang uitgeput thuiszitten, slecht slapen en worstelen met vergeetachtigheid: wie een burn-out heeft gehad, weet hoe het voelt om stil te staan terwijl de rest van de wereld doorgaat. Om je heen…
Afleiding de baas: zo blijf je gefocust op het werk
12 februari 2025Rosalinde Markus
Ben je net lekker aan het werk, staat er een collega naast je bureau met de vraag wat jij eigenlijk van het nieuwe menu in het personeelsrestaurant vindt. En als die collega je niet afleidt, dan zijn…
Boekrecensie: Zo krijg je iedereen mee
3 februari 2025Marie-Louise de Jong
Ja, veranderen is een thema waar je als communicatieadviseur zeker mee te maken hebt of krijgt. Vanuit dat gezichtspunt is het een goed idee om een boek als dit van Lisette van de Sandt te…
Hoogste tijd voor liefdevolle communicatie
22 januari 2025Betteke van Ruler
Op het moment dat ik dit schrijf gaan de apothekersassistenten de straat op. Voor meer salaris, maar ook en misschien wel vooral, omdat ze de agressieve communicatie van klanten zat zijn. En zij staan…
‘EasyToys moet net zo mainstream worden als een tandpastamerk’
14 januari 2025Michiel Haighton
De brandmanager van EasyToys heeft een missie: zijn bedrijf uit de taboesfeer halen. “We zijn al een heel eind op weg. Dat onze producten ook bij een oer-Hollands merk als de Hema verkocht…
Verholen of verscholen: Ongemakkelijke betekenissen
7 januari 2025Bert Pol
In de jaren dertig van de vorige eeuw werd de Southern State Parkway aangelegd, die New Yorkers een snelle verbinding met de stranden van Long Island bracht.
Maar de viaducten over deze Southern…
Topdrukte en reputatie: ‘Onze bezorgers zijn hét gezicht van ons merk’
24 december 2024Martijn van Dorp
Voor veel bedrijven zijn de laatste maanden van het jaar erg druk: door de feestdagen behalen zij in deze periode vaak een groot deel van hun omzet. Dat geldt ook voor post- en pakketbezorger…
Schoon en veilig drinkwater niet meer vanzelfsprekend
23 december 2024Bart Bakker
Onbeperkt drinkwater stroomt uit de kraan wanneer en hoeveel je wilt. Schoon, veilig en zelfs bijna gratis. De normaalste zaak van de wereld zou je zeggen. Maar de vanzelfsprekendheid van schoon…
De kunst van nee-zeggen
19 december 2024Kim Veenstra
''Hey, kun je even helpen?'' – voordat je het weet, zeg je ja. Want iemand een nee verkopen voelt als afwijzen, toch? Maar wat als blijkt dat dit jouzelf en jouw collega's juist verder helpt?…
Podcastrecensie: Grof geld
11 december 2024Merel Stil
In Grof Geld onderzoeken merkstrateeg Perre van den Brink en journalist Sam van Raalte, hoe de skybox de staantribune beïnvloedt.
De auteurs bespreken diverse aspecten van de voetbal- en…
Luisteren en betekenisgeving nader bezien
26 november 2024Bert Pol
Luisteren en betekenisgeving zijn twee door Logeion benoemde communicatietrends. Hierbij gaat het om interactionele communicatie (het creëren van dialoog) en instrumentele communicatie…
Met trots verzet je bergen en doe je dingen van belang
26 november 2024Betteke van Ruler
“De menselijke kant van communicatie wordt belangrijker dan ooit”, zei AI-expert Sonja Loth. “Soft skills zoals luisteren, empathie en aanpassingsvermogen zijn niet te automatiseren…
Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.