Logo Zoeken
Strategische communicatie

'Betekenisvolle merken' is het thema van Onder Professoren

19 september 2022De redactie

Op maandag 10 oktober 2022 vindt weer een Onder Professoren-bijeenkomst plaats voor Partners en Vrienden van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) met als thema ‘Betekenisvolle merken’. De opzet van zo’n avond is als volgt: drie hoogleraren presenteren aan het begin in 10 minuten de nieuwste inzichten uit hun onderzoek in relatie tot het thema. Elk eindigt met een vraag of een dilemma, waarover vervolgens aan tafel wordt gediscussieerd. Dit keer is de Partners en Vrienden van het CSC ook gevraagd een jonge communicatieprofessional uit hun organisatie mee te nemen. Ook de hoogleraren nemen een jonge wetenschapper mee en vanuit Logeion schuiven twee bestuursleden van Young Logeion aan. 

Onder Professoren dinertafel 1340x894.jpg

De groep is deze editie te gast in de VIP-room op de vijfentwintigste verdieping van de Rabobank in Utrecht. Gastheer is Leendert Bikker, Chief Communications Officer van deze bijzondere bank met een rijke coöperatieve geschiedenis. Het onderwerp ‘betekenisvolle merken’ is gekozen vanwege de toenemende vraag vanuit de samenleving naar de toegevoegde waarde die bedrijven en organisaties hebben. De Rabobank werkte mee aan een boek van de Spaanse hoogleraar Oriol Iglesias samen met merkengoeroe Nicolas Ind ‘Brands with a conscience’. Aan het begin van de avond gaan we via een videoverbinding met hem in gesprek.

Wie zijn de professoren die een college geven?

Guda van Noort: ‘Hoe zet je technologie in om mensen bij je merk te betrekken’?

Guda van Noort 620x400

Guda van Noort is hoogleraar Persuasion & New Media Technologies aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op de nieuwe en unieke kenmerken van zogenaamde nieuwe media. Ze onderzoekt de rol van nieuwe mediakenmerken, zoals interactiviteit, personalisatie en targeting, in het overtuigingsproces van (marketing)communicatie. In recente projecten onderzocht ze algoritmische overtuigingseffecten, effectieve webcare-strategieën om online klachten tegen te gaan, consumentenreacties op online behavioral advertising, en reclamecampagnes op sociale netwerksites.

Jos Hornikx: ‘Weten hoe mensen redeneren is essentieel om te kunnen overtuigen’

Jos Hornik 620x400

Jos Hornikx is hoogleraar International Business Communication aan de Faculteit der Letteren van de Radboud Universiteit. Bedrijven hebben vaak prachtige mission statements of visiedocumenten. Ook in hun reclame laten ze zich van hun beste kant zien. Maar hoe overtuigend is die communicatie? Word je daardoor echt een betekenisvol merk?

Ward van Zoonen: ‘De invloed van technologie op de werkvloer’

Ward van Zoonen 620x400

Ward van Zoonen is associate professor Organizational Dynamics in the Digital Society aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Zijn onderzoek zich op de relatie tussen technologie en organisatiegedrag. In het bijzonder onderzoekt hij hoe technologische vooruitgang de aard van werk vorm geeft en verandert. Dit heeft betrekking op hoe de implementatie van technologische innovaties, waaronder kunstmatige intelligentie, de aard van het werk en de werkervaringen van werknemers beïnvloedt. Ward is geïnteresseerd in vragen die betrekking hebben op de manier waarop werknemers hun werk verbinden, communiceren en coördineren via verschillende technologieën en de rol van organisaties in dat proces.

Christian Burgers: ‘overtuiging en betekenisgeving van maatschappelijke issues’

Christian Burgers 620x400

Prof. Christian Burgers is sinds 1 maart 2019 bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij bekleedt de zogenaamde Logeion-leerstoel. Vanaf 1 december 2021 is hij tevens hoogleraar Communicatie en Organisatie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich onder meer op overtuiging en betekenisgeving van maatschappelijke issues via taal. Op deze avond reflecteert hij vanuit zijn rol als hoogleraar Strategische Communicatie op de uitkomsten van de discussie.


Over het CSC

Het CSC is het platform van Logeion dat de verbinding tussen communicatiewetenschap en communicatiepraktijk aanjaagt. Samen met dertig Partners van het CSC en een handvol Vrienden van het CSC ondersteunt Logeion met het CSC de Leerstoel Strategische Communicatie (Logeion-leerstoel) aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het samenwerkingsverband maakt daarnaast wetenschappelijk onderzoek naar (strategische) communicatie vanuit het CSC mogelijk. Het Centrum Strategische Communicatie ontwikkelt zich meer en meer als een inspirerend netwerk dat het vak naar een hoger niveau brengt. Partners en Vrienden zijn verbonden aan universiteiten & hogescholen, communicatieadviesbureas, grote bedrijven en overheden. Heb je interesse om je bij dit netwerk aan te sluiten, lees dan de brochure om meer te weten te komen over de activiteiten van het CSC of neem contact op met Celia Noordegraaf, ambassadeur van het CSC, via cnoordegraaf@logeion.nl of 06 215 17 956.

Download brochure Partners van het CSC       

Download brochure Vrienden van het CSC