Recensie: De symmetrie van crisiscommunicatie

23 januari 2024Ronand Jansen

Crisiscommunicatie. De één vindt het heerlijk. Hoera, een crisis! De ander begint bij voorbaat al te zweten. Help! Maar elke communicatieprofessional heeft er wel eens (of vaker) mee te maken. Crisiscommunicatiedeskundigen Dianne Deurloo en Roy Johannink schreven er een uiterst praktisch boek over. Onder het motto: gewoon doen in buitengewone omstandigheden.

Boekcover Symmetrie van crisiscommunicatie 1340x894.jpg

Ben je op zoek naar een boek over crisiscommunicatie, die hier zowel vanuit de theorie als de praktijk naar kijkt? Dan is ‘De symmetrie van crisiscommunicatie’ wellicht een goede keuze voor jou. In dit boek geven de auteurs praktische handvatten om je voor te bereiden op een crisis en om tijdens een crisis de juiste communicatieaanpak te kunnen bepalen. Zij beschrijven overeenkomsten en verschillen tussen gewone communicatie en crisiscommunicatie, aangevuld met praktische tips, theoretische onderbouwingen en links naar podcastafleveringen. Het boek is daardoor geschikt voor zowel aanstormende als voor ervaren communicatieprofessionals.

Het hele boek ademt de instelling van de auteurs: crisiscommunicatie hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, als de basis maar op orde is. Een goede incidentanalyse is hierbij een essentieel startpunt, oftewel: een echte succesfactor. Wat is er nu (echt) aan de hand? Wie moet er dan wat aan doen en wie informeer je daarover?

Buiten het boek om reiken Deurloo en Johannink ook nog verschillende hulpmiddelen aan. Zoals een hulpmiddel om in te schatten hoelang een incident in de media of in de maatschappij blijft hangen en een nieuw format voor een omgevingsanalyse. Super handig en uiterst praktisch.

Lees meer en schaf het boek 'De Symmetrie van crisiscommunicatie' aan.