Sneak preview C#4: Casus Joost Klein is er een voor in de studieboeken
Het Eurovisie Songfestival 2024 gaat vooralsnog de geschiedenisboeken in als de meest bizarre ooit. De aanwezigheid van de Israëlische act was voor velen al een steen des aanstoots. En toen werd Joost Klein gediskwalificeerd. Wat er precies gebeurd is, is nog in nevelen gehuld. Of ooit helemaal duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit valt nog te bezien. Maar een ding is duidelijk: deze editie zal de communicatiestudieboeken ingaan als een casus om van te smullen.
In C04 kijken we met Paul Stamsnijder (Reputatiegroep) en Jhorna Erkens (Bex*) alvast naar de crisis- en reputatielessen die te leren zijn uit de gebeurtenissen in Malmö op 9, 10 en 11 mei.
Paul Stamsnijder, founding partner Reputatiegroep: “De EBU is zich niet voldoende bewust geweest van de impact die hij heeft, maar kwam wel met een strenge aanpak van een populaire artiest. Joost Klein is een rebel with a cause die ook nog een heel aanstekelijk liedje heeft. En dat in een enorme politieke beladen tijd. Je kunt als EBU niet de ogen sluiten voor het feit dat politisering, controverses en ophef op de loer liggen.
Denk het ondenkbare
Het mantra moet zijn: denk het ondenkbare. En dat hebben ze niet gedaan. Je verwacht dat de EBU verder kijkt dan de checklists, draaiboeken en protocollen, zeker nu het festival politieker was dan ooit. In een verdeelde wereld is je boodschap United by Music verrekte moeilijk in de lucht te houden. Ik vermoed dat ze zich gewoon vertild hebben aan hun eigen pay-off door zich niet voldoende voor te bereiden op de werkelijkheid van 2024. Die werkelijkheid had meer prioriteit moeten krijgen dan het eigen sprookje waar je voor staat.”
Jhorna Erkens, directeur/ eigenaar Bex*: “Op het moment dat je te maken krijgt met een crisis, moet je handelen onder tijdsdruk en vaak ook op basis van nog niet complete informatie. En reken er maar op dat de buitenwereld wél op basis van halve informatie oordeelt en zich een mening vormt. Je moet snappen wat voor reacties je krijgt en vanuit welke (maatschappelijke) context die komen. Vervolgens is de EBU al op inhoud gaan communiceren, waar ze beter op procesniveau hadden kunnen blijven. Nu verbonden ze aan procescommunicatie vroegtijdig een oordeel; uitsluiting van Joost Klein zonder dat duidelijk is wat er nu precies is gebeurd.
Politiek evenement
Passend bij United by Music hadden ze wellicht alle partijen of vertegenwoordigers aan tafel moeten zetten. Het gesprek aan moeten gaan: hoe kunnen we hier met elkaar en op verbindende wijze een oplossing vinden? Daarnaast had er in mijn ogen beter nagedacht moeten worden over de politieke en maatschappelijke context. Alleen maar zeggen dat het Songfestival geen politiek evenement is, daarmee kom je nu niet weg.”
In C04 lees je volgende week het complete verhaal: C04 ligt op 24 mei op de mat.
Foto: ANP