Blogs

Blogs

  1. De taal van strategische communicatie

    6 oktober 2020 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Christian Burgers oratie 705x220jpg.jpg

    Mensen zetten bewust en onbewust taal in om hun doelen te bereiken. Hoe doen ze dat? Wat zijn de effecten van de talige middelen die ze inzetten? Dat is het onderzoeksdomein van prof.dr. Christian Burgers, bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Ook wel bekend als de Logeion-leerstoel die mede mogelijk wordt gemaakt door het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion en de Partners van het CSC. In zijn oratie definieert Burgers strategische communicatie als ‘een vorm van doelgerichte actie door maatschappelijke actoren’ en geeft hij een aantal voorbeelden van de talige middelen die hierbij worden ingezet.

    Lees verder >>

  2. Aandacht voor actiegroep?

    30 september 2020 - door Wieneke Buurman - 2 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Stel, er bestaat een actiegroep die regelmatig actief is voor een maatschappelijk relevant thema, zoals klimaatverandering. Zij voeren actie op een manier waarvan niet iedereen gecharmeerd is en waarmee ze regelmatig in de media komen. Die acties zijn gericht tegen grote bedrijven die verantwoordelijk zijn voor milieuvervuiling en CO2-uitstoot. Hun acties zijn van dien aard dat ze er regelmatig voor aangeklaagd worden en ook een keer voor veroordeeld zijn.

    Lees verder >>

  3. Gouden Bergen

    29 september 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Nog niet zo lang geleden stond er een interview met Mascha Feoktistova en Max de Vries over influencer marketing in ons vakblad. Ik hoorde de naam Mascha jaren geleden voor het eerst toen ons overbuurmeisje vertelde dat ze naar een vlog ging kijken waarin Mascha een half uur lang met komkommerschijfjes op haar ogen een schoonheidsslaapje deed. En mijn jongste zoon is de laatste tijds steeds meer geïnteresseerd in hoe gemakkelijk de zoons Roelvink als influencer hun geld lijken te verdienen via sociale media. Voldoende reden om mij wat meer te verdiepen in de wereld van social influencers.

    Lees verder >>

  4. Back to School

    15 september 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Ik heb het met ze te doen; de jongeren die afgelopen voorjaar tijdens de coronacrisis zich hebben moeten voorbereiden op hun middelbare schoolexamen. Ik kan me nog de spanning herinneren van het verzamelen op het schoolplein tot de lijsten met geslaagden in de aula kwamen te hangen. Mobiele telefoons waren er nog niet en alleen bij het niet halen werd je thuis op een grijze telefoon met draaischijf gebeld. Maar liever was ik op school om mijn naam met eigen ogen te zien. En diegene die voor de herkansing gingen een arm om de schouder te slaan. 

    Lees verder >>

  5. Voorbeeldfunctie Grapperhaus belangrijk in coronacommunicatie

    3 september 2020 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Er zijn grofweg twee geluiden die overheersen in het debat rondom minister Grapperhaus, die tijdens zijn bruiloft de coronamaatregelen aan zijn laars lapte. Het eerste is dat de autoriteit van de minister is aangetast. Een minister die mensen die tijdens een feestje thuis geen afstand houden met kracht ‘aso’s’  noemt en het vervolgens zelf ook doet, is dus zelf een aso. Hoe kun je dan van burgers verwachten dat ze het handhavingsbeleid respecteren en netjes hun bekeuringen betalen? Of van boa’s en politie dat ze het beleid uitvoeren? 

    Lees verder >>

  6. Zomergasten

    2 september 2020 - door André Manning - 1 reactie

    Andre Manning blog.jpg

    En weer was ik niet uitgenodigd om een zondagavond te vullen met mijn favoriete tv-, film- of internetfragmenten. Oké, de lange haren van Ilja Leonard Pfeijffer heb ik al ruim dertig jaar niet meer, maar ik denk dat ik best wel een aantal interessante beelden kan laten zien. Best wel een interessante slotfilm uit kan kiezen. En ook best wel een boeiend thema ter sprake kan brengen dat als rode draad van een onderhoudend avondje tv kan dienen: verdeelde samenleving, gedeelde toekomst. Een avondje tv dat ook op social media niet ongemerkt voorbij zal gaan.

    Lees verder >>

  7. Een groot compliment voor alle collega’s

    19 augustus 2020 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    We zijn helaas nog niet van corona af. Opnieuw zijn er nieuwe maatregelen aangekondigd. Waar het bij de intelligente lockdown nog redelijk overzichtelijk was, met een landelijk beleid en heldere afspraken, worden de maatregelen nu steeds complexer. Ze verschillen per stad en per branche; voor de horeca gelden andere maatregelen dan voor de retail, bijvoorbeeld. Begrijpelijk, want de aantallen besmettingen verschillen ook per regio. Maatwerk is dus nodig.

    Lees verder >>

  8. De menselijke maat

    18 augustus 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Zomaar een berichtje een week of zes geleden; de radiozender NH-Radio gaat experimenteren met een digitale nieuwslezer. Weliswaar midden in de nacht, op het moment dat deze digitale stem moet concurreren met digitale “playlists” van bijvoorbeeld Sky Radio waar we al jaren aan gewend zijn. En het gaat in dit geval om een proef om te kijken of teksten die door derden aangeleverd worden door robots voorgelezen kunnen worden, omdat er ’s nachts toch al geen nieuwslezers waren.

    Lees verder >>

  9. Waarom ING en Rabobank blij kunnen zijn met de PR-successen van ABN AMRO

    17 augustus 2020 - door Lotte van der Woerd - 0 reacties

    Lotte van der Woerd705x220.jpg

    Positief of negatief nieuws over een bedrijf is niet alleen van invloed op de reputatie van je eigen bedrijf, maar ook op de reputatie van andere bedrijven die door lezers en consumenten geassocieerd worden met dat bedrijf. De invloed van positief nieuws op de reputatie is daarbij zelfs groter dan de invloed van negatief nieuws. Bedrijven hoeven daarom niet altijd jaloers te zijn op de PR-successen van een andere bedrijven uit hun sector en mogen de successen van hun concurrenten best een keertje vieren. Dit blijkt uit een onderzoek dat ik dit voorjaar heb uitgevoerd in het kader van mijn bacherlorscriptie voor mijn studie Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

    Lees verder >>

  10. Leeftijdsdiscriminatie een issue in ons vak?

    6 augustus 2020 - door Wieneke Buurman - 2 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Een opvallend bericht in de media afgelopen week. Motivaction heeft in opdracht van de Nationale Vacaturebank en Intermediair onderzoek gedaan naar discriminatie op de arbeidsmarkt. Meer dan de helft van de ondervraagden voelt zich gediscrimineerd tijdens een sollicitatieprocedure. En wat blijkt? De meest genoemde grond voor discriminatie is niet afkomst – hoewel die met een tweede plaats nog steeds een discriminatiefactor van belang is – maar leeftijd. 

    Lees verder >>

  11. Veerkracht

    5 augustus 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    De eerste helft van 2020 zit er op. En wat een eerste helft voor Logeion, waarbij we alles uit de kast moesten halen en tijdens de rust nauwelijks tijd hadden voor het spreekwoordelijke kopje thee. Een half jaar dat onderverdeeld kan worden in drie fases: crisismanagement, digitale transformatie en scenarioplanning voor de toekomst. Nadat we op 3 maart onze laatste fysieke kennisbijeenkomst hadden georganiseerd veranderde de wereld in rap tempo en moesten wij mee veranderen. 

    Lees verder >>

  12. Hinder: voor iedereen anders

    4 augustus 2020 - door Katja Torbijn - 0 reacties

    Lawaai geluid 705x220.jpg

    Enige tijd terug plaatste ik een poll op LinkedIn: “Liever korte, hevige hinder of langer en minder hevig?” Aanleiding van deze poll zijn de drie verbouwingen bij mij in de straat, die in maart in alle hevigheid losbarstten en waarvan het einde nog niet in zicht lijkt. Ik hoopte dat de geluidsoverlast van korte duur was. Niets is minder waar. De buurman begon immers, voortvarend als hij is, zaterdagochtend al om half acht en ging door tot ’s avonds zes uur. ‘Betonboorterreur’ noemen we het gekscherend als buren onderling. 

    Lees verder >>

  13. 17 miljoen bondscoaches en de kracht van consistentie

    29 juli 2020 - door Robin den Hoed - 0 reacties

    Regisseurstoel-705x220.jpg

    Wat hebben burgemeester Bruls van Nijmegen en Dave Roelvink met elkaar gemeen? Op het eerste gezicht niet zo veel. Maar als het gaat om het dragen van mondkapjes in de openbare ruimte om het toenemend aantal besmettingen van het Corona-virus tegen te gaan is er wel degelijk een gelijkenis. Beiden hebben er namelijk een mening over. Net zoals de virologen, het RIVM, vele wetenschappers en niet te vergeten de burgers in het land. 

    Lees verder >>

  14. Krijgt communicatie voldoende aandacht van toezichthouders?

    22 juli 2020 - door Wieneke Buurman - 2 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Als communicatieprofessionals besteden we veel aandacht, en terecht, aan de vraag of boards en directies voldoende doordrongen zijn van het belang van communicatie en de manier waarop communicatie door de organisatie vormgegeven wordt. Het liefst zien we communicatie aan tafel bij de directie. Dat is namelijk een prima garantie voor aandacht voor de rol van communicatie binnen een organisatie.

    Lees verder >>

  15. Ranking the Stars

    20 juli 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Zo, was dat even schrikken afgelopen week toen we konden lezen dat Ab Osterhaus mee zou gaan doen aan het tv-programma Ranking the Stars. Ab Osterhaus, de bekende expert op het gebied van virussen, die tussen bekende en minder bekende Nederlanders als Patricia Paay en Ryanne van Dorst zou gaan zitten om te lachen, te gieren en te brullen. Samen met nieuwe gasten als het orakel van 'De Wereld Draait Door' Marc-Marie Huybrechts en Henk Krol, van de politieke partij met de veelbelovende naam Partij voor de Toekomst.

    Lees verder >>

  16. Interne communicatie en HR zijn samen broodnodig bij verandertrajecten

    7 juli 2020 - door Wieneke Buurman - 4 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Een open deur. Een waarheid als een koe. Niets nieuws. Want de één kan niet zonder de ander bij verandertrajecten. Natuurlijk is Human Resources (HR) verantwoordelijk voor het personeelsbeleid en de ontwikkeling en inzet van HR-instrumenten. Net zoals Communicatie dat is voor het communicatiebeleid en de uitvoering daarvan. Beiden hebben een rol bij veranderingen; trouwens ook als het geen grote veranderingen zijn. Tot zover prima.

    Lees verder >>

  17. Bruggen bouwen

    7 juli 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Voor wie het nog niet scherp op het netvlies heeft: de professionalisering van ons mooie communicatievak is een van de drie strategische pijlers van Logeion (positionering van het vak en programmering van kennisbijeenkomsten zijn de andere twee). Met daarin een cruciale rol voor het Centrum Strategische Communicatie (CSC), mede mogelijk gemaakt door een twintigtal Partners en Vrienden. Het CSC is voor het vakgebied communicatie, Logeion en haar leden van groot belang om voortdurend op de hoogte te blijven van wetenschappelijke inzichten die het vak raken. 

    Lees verder >>

  18. Een feest van (h)erkenning

    25 juni 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Het is al geen nieuws meer en zal niemand zijn ontgaan, maar toch. De coronacrisis heeft ons communicatievak nog nadrukkelijker op de kaart gezet. Communicatie werd als cruciaal beroep gezien en gedurende de eerste fase, na de aankondiging van de eerste maatregelen, was het vooral crisiscommunicatie en issuemanagement waar de nadruk op lag. Dat blijkt ook uit een eerste onderzoek dat we samen met Renata Verloop, één van onze leden, uitvoerden onder gemeenten en Veiligheidsregio’s.

    Lees verder >>

  19. Lobby belangrijk voor gemeenten, maar lang niet altijd goed belegd

    25 juni 2020 - door Rob Sebes, René Rouwette - 0 reacties

    Tekstballonen 705x220.jpg

    Gemeenten, van klein tot heel groot, hechten veel waarde aan een eigen lobby richting parlement en kabinet in Den Haag. Maar veel gemeenten worstelen met het kiezen van speerpunten in de lobby, het leggen van contacten met landelijke politici en de interne organisatie van de lobby. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van EPPA, het in Den Haag gevestigde adviesbureau voor public affairs en strategische communicatie. 

    Lees verder >>

  20. Communiceren met impact bij een adviesraad

    19 juni 2020 - door Marlies Hanifer - 0 reacties

    Marlies705x220.jpg

    De coronacrisis laat goed zien dat het maken van beleid uiteindelijk altijd het maken is van politieke afwegingen. Mét input van alle kennisinstellingen en adviesraden die ons land rijk is. Het is vervolgens aan de regering én het parlement om feiten, waarden en bevindingen tegen elkaar af te wegen. In dit tweeluik een kijkje in de keuken bij de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS).

    Lees verder >>

  21. Varen op het kompas van kennis

    11 juni 2020 - door Marlies Hanifer - 0 reacties

    Marlies705x220.jpg

    Het is een groot goed dat politieke keuzes in de coronacrisis gebaseerd worden op betrouwbare feiten en wetenschappelijke kennis zoals van publieke kennisinstellingen als het RIVM. Maar wetenschap kan nooit in de plaats van politiek komen. Beiden zijn nodig, maar met een eigen rol. Juist wanneer het complexe maatschappelijke opgaven betreft, is rolvastheid en strategische communicatie van belang. In dit tweeluik een kijkje in de keuken bij de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS).

    Lees verder >>

  22. Jouw stem telt mee!

    10 juni 2020 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Volgende week is het weer zover: de Verkiezingen van de Communicatieman/vrouw en CommunicatieTalent 2020! De jury, onder de bezielende aanvoering van Noud Bex, heeft veel tijd en energie gestoken in de selectie van de topprestaties van het afgelopen jaar. Er staat een prachtige line-up van kandidaten klaar om zich te laten tooien met een van de twee meest begeerde titels van ons vak. Natuurlijk kunnen er maar twee collega’s uiteindelijk de gelukkige winnaars worden. Laat je stem horen en geef aan wie volgens jou de Communicatieman/vrouw 2020 en het CommunicatieTalent 2020 moeten worden!

    Lees verder >>

  23. Meedoen is net zo belangrijk als winnen

    10 juni 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Helaas, dit jaar geen Olympische Spelen. En ook geen EK-voetbal, Tour de France of Wimbledon. Net zo min als het Eurovisie Songfestival in Rotterdam. Waarbij voor de Olympische Spelen geldt dat meedoen net zo belangrijk is als winnen, geldt dat voor de andere evenementen net wat minder. Daarbij is winst toch wel meer dan een bijzaak. Wanneer Ronald Koeman het Nederlandse legioen zou hebben verteld dat vooral meedoen zo leuk is, dan had hij hoon en spot over zichzelf afgeroepen. 

    Lees verder >>

  24. Blended werken in de eeuw van de amateur

    27 mei 2020 - door Jaap Jepma, Ilse Luijken - 1 reactie

    Blended werken deel 2 705x220.jpg

    De tanker met de geplande traditionele bijeenkomsten van overheden kwam plotseling stil te liggen. In allerlei processen werd om uitstel gevraagd. Moeten we samen de overgang van fysieke bijeenkomsten naar online bijeenkomsten vormgeven? Of wachten tot de bui voorbij is en schuilen tot het weer ‘normaal’ is? Iedereen had er in de afgelopen tijd wel een mening over. Vaak gehoord is “Online krijg je minder interactie”, “Ik vind toch dat bewonersparticipatie of -consultatie fysiek moet” en “We hebben het nog nooit gedaan en zijn bang dat het niet lukt." 

    Lees verder >>

  25. Communicatietrends van Logeion: geweldige inspiratie!

    27 mei 2020 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    De nieuwe trends voor het communicatievak zijn bekend! De APT, Adviesraad voor Programmering en Trends, heeft veel tijd en energie gestoken in het definiëren van de nieuwe trends voor de komende paar jaar en hebben daarmee een geweldige prestatie geleverd. Een groot compliment voor alle leden van de adviesraad en andere collega’s die hebben meegewerkt!

    Lees verder >>

  26. The Last Dance

    27 mei 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Afgelopen weken heb ik samen met mijn oudste zoon met veel plezier ‘The Last Dance’ op Netflix gekeken. Omdat basketbal onze favoriete sport is om te doen en te kijken en omdat het een mooi inkijkje biedt in de Amerikaanse (sport)cultuur. The Last Dance bestaat uit tien afleveringen en gaat over de jaren waarin Michael Jordan de Chicago Bulls en de Amerikaanse basketbalcompetitie (NBA) nieuw leven inblies. Volgens sommigen is het een documentaire, volgens anderen entertainment. De waarheid ligt denk ik ergens in het midden. 

    Lees verder >>

  27. Kansen voor community: Mensen hunkeren naar niche ervaringen

    20 mei 2020 - door Peter Staal - 0 reacties

    beeld 705x220 blog Bind.jpg

    Het massale gebruik van social media heeft een tegenbeweging ingeluid. Steeds meer mensen trekken zich online terug in kleine groepen van gelijkgestemden. Hierin vinden ze opnieuw betekenis. In deze relatief besloten groepen – soms op social media, soms op speciaal hiervoor bedoelde communityplatformen – ervaart men voor het eerst weer echt privacy en nabijheid. Maar hoe zien die nieuwe communities eruit en hoe kunnen organisaties er hun voordeel mee doen?

    Lees verder >>

  28. Coronavirus vereist strategische communicatie in optima forma

    14 mei 2020 - door Rob Sebes, Bart Jochems - 0 reacties

    Strategie8_705x220.gif

    De onderzoekers van DVJ Insights die samen met Logeion de impact van het coronavirus op het communicatievak hebben onderzocht, noemen het ‘opvallend’ dat communicatieprofessionals op dit moment ‘vrij weinig behoefte’ aan strategische communicatie lijken te hebben. Het is begrijpelijk dat de onderzoekers het, vanuit hun optiek, voorzichtig brengen. Maar als er inderdaad weinig behoefte is aan strategische communicatie, zou hier een andere kwalificatie meer op zijn plaats zijn: ‘onverstandig’.

    Lees verder >>

  29. 8 lessen voor succesvolle participatie

    13 mei 2020 - door Ilse Luijken, Jaap Jepma - 0 reacties

    Participatie Noordtij 705x220.jpg

    Levendige avonden in buurt- en dorpshuizen. Waar inwoners, experts en andere belangstellenden met bestuurders van lokale en regionale overheden het gesprek aangaan. Dát is hoe velen tot voor kort bewonersparticipatie voor zich zagen. Vaak om ‘opbrengst’ te halen en ruimte te geven aan ‘de beweging van onderop’. Altijd met goede intenties, maar toch regelmatig met een teleurstellend resultaat. Waarom? 

    Lees verder >>

  30. Cijfers genezen patiënten ontbreken in communicatie rondom corona

    12 mei 2020 - door Wieneke Buurman - 2 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Vanaf het begin van de corona-epidemie houdt het RIVM ons nauwgezet op de hoogte van de ontwikkelingen. En dat doen ze prima. Iedere dag om 14.00 uur worden de nieuwste cijfers bekend gemaakt. Een peilmoment voor veel mensen. De updates gaan altijd over drie kencijfers: het nieuwe aantal vastgestelde besmettingen, het aantal patiënten dat opgenomen is op de IC en het aantal mensen dat is overleden. Dat geeft echter een incompleet beeld van de ontwikkeling van de epidemie.

    Lees verder >>

  31. Uitgezoomd

    12 mei 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Ik ben er onderhand wel een beetje klaar mee, al dat Teamen en Zoomen de hele dag. In plaats van even bij iemand langs lopen of met een aantal collega’s bij elkaar zitten om knopen door te hakken, krijg ik onderhand vierkante ogen van een bijna permanente focus op de laptop. En omdat er ook mailtjes moeten worden beantwoord of andere Microsoft-applicaties open staan, voel ik me bijna een 24/7 schermverslaafde. 

    Lees verder >>

  32. Impact coronavirus op het communicatievak

    30 april 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Het zijn maar rare tijden en dat is op z’n zachtst gezegd een open deur. Een groot deel van ons kan niet of nauwelijks naar onze vertrouwde werkomgeving, we hebben het razend druk en we videobellen ons een ongeluk. Dat zijn prachtige middelen om door te kunnen blijven werken, maar ik merk zelf dat ik het lastig vind om de juiste balans te vinden tussen effectief en directief communiceren tijdens dit soort sessies. 

    Lees verder >>

  33. Wat betekent het openen van scholen voor de communicatiestrategie?

    29 april 2020 - door Peter van Leeuwen - 0 reacties

    Terug naar school 705x220.jpg

    Op 21 april gaf het kabinet zijn langverwachte persconferentie over een voorzichtige versoepeling van de coronamaatregelen. De scholen mogen weer langzaam opstarten en open. Maar welke gevolgen heeft dit voor de aanpak van de interne en externe communicatie? Wat betekent dit voor de communicatiestrategie van de scholen? En welke praktische stappen kun je het beste ondernemen?

    Lees verder >>

  34. Blog van de Voorzitter: Chief Listening Officer

    29 april 2020 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Iedere organisatie zou een Chief Listening Officer moeten hebben; iemand die luistert naar klanten, medewerkers en stakeholders. Een kernfunctie van communicatie. Daar pleiten een aantal collega’s in ons vak voor naar aanleiding van de discussie die er is ontstaan rondom het voornemen van Air France/KLM om hun topmannen flinke bonussen te geven. Terwijl het bedrijf in deze coronatijd bij de Franse en Nederlandse overheid aanklopte voor staatssteun. En passant ook nog aankondigde duizenden medewerkers te ontslaan.

    Lees verder >>

  35. Het nieuwe normaal: waarom 'straks' reputationeel gezien nu al aandacht verdient

    22 april 2020 - door Robin den Hoed - 0 reacties

    Now705x220.jpg

    De samenleving streeft op dit moment naar het ‘nieuwe normaal’. Dit lijkt een vrij voor de hand liggende gedachte; we willen allemaal een normaal functionerende samenleving. Maar wel op basis van nieuwe principes en afspraken. We zullen zaken als ‘de anderhalvemetersamenleving’ nog vaak tegenkomen en het kan wat ons betreft allemaal niet snel genoeg zo ver zijn. Maar toch is het ook wat vreemd. ‘Nieuw’ en ‘normaal’ voelen immers conflicterend. 

    Lees verder >>

  36. Bedankt communicatiehelden!

    15 april 2020 - door Wieneke Buurman - 1 reactie

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Alle aandacht gaat in deze tijden van corona uit naar het primaire proces in de zorg: verpleegkundigen, artsen, ambulancepersoneel. En terecht. Daarbij worden communicatieprofessionals niet genoemd. En dat is niet terecht. Want ook die werken knetterhard. Houden ons op de hoogte van de ontwikkeling van de crisis. Maken zichtbaar wat het primaire proces doet. Laten zien hoe Nederland meeleeft en hoeveel mooie initiatieven er worden ontplooid om de crisis te bestrijden en draaglijk te maken.

    Lees verder >>

  37. Iedere zes weken een cadeautje

    14 april 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Wat ben ik blij dat we de afgelopen jaren zijn blijven geloven en investeren in vakblad C; het enige communicatiemagazine dat op dit moment in print verschijnt. Vooral in deze tijden van webinars, digitale kennissessies, e-boeken, Zoomen en Teamen. En wat ben ik blij dat er eind deze week weer een C thuis in de brievenbus of op de mat van onze leden en abonnees valt. 

    Lees verder >>

  38. Communiceren in tijden van 'social distancing'

    9 april 2020 - door Peter van Leeuwen - 1 reactie

    Blog Peter Online lesgeven 705x220.jpg

    Inmiddels is het tot iedereen goed doorgedrongen: houd afstand zodat het coronavirus zich niet verder verspreidt. Maar wat betekent dit voor voor besturen en scholen? En hun communicatie met teamleden, ouders en leerlingen? In dit artikel vind je 7 tips voor jouw communicatie in deze bijzondere tijd.

    Lees verder >>

  39. Blog uit Suriname: 'Het zijn spannende tijden die ons dichter bij elkaar brengen'

    2 april 2020 - door Angela van der Kooye - 0 reacties

    Suriname705x220.jpg

    In Suriname heeft men vrij snel ingespeeld op de ontstane Covid-19 situatie. Uiteraard waren er voldoende voorbeelden uit Europa, van hoe het niet moet, zonder vinger te wijzen of een bepaald land in diskrediet te brengen. De overheid heeft al in een vroeg stadium deskundigen bij elkaar gebracht om gefaseerd beleid uit te stippelen in Suriname. Ook sta ik zelf aan de zijlijn als lid van een crisisteam uit de gezondheidszorg. Hierdoor kun je bewust invloed uitoefenen op de wijze van communiceren. De multiculturaliteit is steeds een enorme uitdaging, ook tijdens deze uitdagende periode blijkt dit weer. Op welke manier zorgen wij er samen voor dat wij alle doelgroepen in ons land bereiken; ook in de verre districten. Direct contact en het betrekken van de diverse doelgroepen voor het ontwikkelen van communicatieproducten zorgt ervoor dat wij de plank niet misslaan.

    Lees verder >>

  40. Coronacrisis: juist het voeren van regie is essentieel voor zorgvuldige communicatie

    2 april 2020 - door Robin den Hoed - 1 reactie

    Rutte705x220.jpg

    Afgelopen weekend was onder andere de Volkskrant er in haar analyse redelijk stellig over; de communicatie over de maatregelen vanwege het Covid-19 virus verliep gebrekkig en vraagt om verbetering. Daar was onze premier het uiteindelijk ook mee eens. Afgesproken werd om bij een volgende persconferentie meer voorbereidingstijd te nemen om het beleid vanuit de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb) te vertalen naar heldere communicatie. Het moest immers ‘strakker’ volgens de premier. De persconferentie van maandag 31 maart verliep stukken beter. Lag dit alleen aan de extra tijd? De tijd nemen in tijden van de grootste naoorlogse crisis die ons land kent klinkt paradoxaal, maar werkt wel degelijk. Maar tijd alleen is niet genoeg. Naast tijd gaat het om het voeren van regie in communicatie. Dit samen leidt uiteindelijk tot zorgvuldige en effectieve communicatie. 

    Lees verder >>

  41. En toen werd het stil... heel stil

    2 april 2020 - door André Manning - 1 reactie

    Andre Manning blog.jpg

    Deze prikkels had er heel anders uit moeten zien. Exact drie jaar geleden ben ik bij Logeion begonnen en ik had het nu graag willen hebben over de transformatie en de groei van de vereniging. Ik had het willen hebben over al die dingen die we in gang hebben gezet de afgelopen dagen, weken, maanden en jaren. Ik had het willen hebben over het openzetten van onze ramen, om beter en vaker samen te gaan werken met andere vakgebieden. Ik had het willen hebben over de samenwerking met al onze partners en ook onze zusterverenigingen in andere landen. Ik had het willen hebben over de investeringen die we hebben gedaan: investeringen in onze programmering, investeringen in  de digitalisering van ons netwerk, investeringen in onze mensen op het bureau, investeringen in ons vakblad C. Investeringen op basis van wat leden ons vertellen en op basis van wat er om ons heen gebeurt.

    Lees verder >>

  42. De beste stuurlui of... wat we van Jurgen Klopp kunnen leren

    19 maart 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Getroffen was ik door de blog ‘Wees mild in tijden van crisis’, die Michel van Baal vorige week met ons deelde. Michel werkt als hoofd communicatie en public affairs bij de artsenvereniging KNMG en heeft op dit moment natuurlijk ook te maken met de impact van het coronavirus. De titel van zijn blog zegt genoeg en het onderwerp dat hij aanstipt is iets dat me al een tijd bezighoudt. In toenemende mate vinden we altijd en overal ergens iets van. En waar vroeger alleen het Nederlands elftal gebukt ging onder de meningen van 17 miljoen bondscoaches lijkt dat inmiddels gemeengoed te zijn geworden. En dan met name in tijden of situaties waar het er echt om gaat.

    Lees verder >>

  43. My guilty pleasure

    5 maart 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Ik moet iets bekennen. Ik heb me de afgelopen weken bijzonder goed vermaakt met de Brazes-perikelen. En niet omdat een van de twee hoofdpersonen André heet of omdat mijn kapster toevallig bij het inmiddels beroemde concert op Curaçao aanwezig was en daar tot in detail over vertelde. Nee, ik vind het gewoon boeiend en vermakelijk. Waar mensen als Johan Derksen of Ruud de Wild op een gegeven moment aangeven er helemaal klaar mee te zijn, mag het van mij nog wel even doorgaan. Is ook niet moeilijk hoor. Vanaf het allereerste nieuws dat ik via mijn mobiele telefoon binnenhaalde, zorgde mijn Google-algoritme er een paar keer per dag voor dat ik volledig op de hoogte was, daar hoefde ik helemaal niets voor te doen. En zo blijf ik op de hoogte en vind het amusant en fascinerend tegelijk om te zien hoe twee mensen letterlijk niet van elkaar af konden blijven, dat allemaal deelden op sociale media en in amper 48 uur alle sporen probeerden te wissen.

    Lees verder >>

  44. Waarom een ethisch kompas voor ons communicatievak nodig is

    20 februari 2020 - door Wieneke Buurman - 1 reactie

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Liegende woordvoerders bij het ministerie van Financiën. Binnenlandse Zaken die kritische notities achterhoudt. Een werkgever die een stagiaire Communicatie inzet voor hele andere dingen. Een topman die ondanks maatschappelijke kritiek zijn salaris fors verhoogt en de communicatieadviseur mag dat gaan communiceren.

    Lees verder >>

  45. Mooi om te zien hoe het communicatieonderwijs blijft veranderen

    18 februari 2020 - door André Manning - 1 reactie

    Andre Manning blog.jpg

    De laatste tijd ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik regelmatig op de communicatieopleiding van een hogeschool of universiteit rondloop. Indien mogelijk, raad ik iedereen in ons vak aan om af en toe tijd door te brengen op een onderwijsinstelling. Om te zien waar ze mee bezig zijn en de energie en het enthousiasme van studenten – onze toekomstige collega’s - te ervaren. 

    Lees verder >>

  46. Over taal gesproken: Concreet ernaar vragen, dát maakt het verschil

    6 februari 2020 - door Jan T. Drost - 1 reactie

    Landscape.jpg

    Dinsdag was ik met 25 andere communicatieprofessionals op de Enter-the-firm van Logeion. Dit keer bij de, steeds bekendere, Stichting 113 Zelfmoordpreventie, waar de medewerkers hun bemoedigende werk doen vanuit een modern, sfeervol en menselijk ingericht kantoor in het gebouw aan de Paalbergweg 25 in Amsterdam Zuidoost.

    Lees verder >>

  47. Blog van de voorzitter - Logeion: superclub!

    5 februari 2020 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Dit wordt een saaie blog, maar met een hele mooie strekking. Meestal gebruik ik deze gelegenheid om iets te vinden van ontwikkelingen in het vak, de actualiteit of communicatieacties van organisaties of collega’s. Deze keer niet. Ik ga iets doen wat ik alleen doe op de kerstborrel, de nieuwjaarsbijeenkomst of C-day. En dat is te weinig.

    Lees verder >>

  48. Prikkels – Waar was de communicatieadviseur?

    4 februari 2020 - door André Manning - 3 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Afgelopen week zaten we thuis het journaal van half acht te kijken toen er in het item over de lerarenstaking een commercieel directeur van een vakantiepark voorbijkwam. Trots vertelde hij dat hij handig was ingesprongen op het feit dat veel ouders van de nood een deugd moesten maken.

    Lees verder >>

  49. De kenmerken van een excellente communicatieafdeling

    23 januari 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Excellente communicatieafdeling 705x220.jpg

    Het begint inmiddels een mooie traditie te worden aan het einde van het jaar: een CommunicatieCollege van prof. dr. Cees van Riel, inmiddels met emeritaat, die zowel in Nederland als daarbuiten een belangrijke rol heeft gespeeld (en nog steeds speelt) in het denken over reputatiemanagement. Op de laatste woensdag voor de kerstvakantie waren we opnieuw te gast aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

    Lees verder >>

  50. Het klimaatprobleem: de wereldwijde crisis die maar geen crisis wordt

    22 januari 2020 - door Robin den Hoed - 0 reacties

    Greta Thunberg 705x220.jpg

    Op de eerste dag van het World Economic Forum in Davos zegt klimaatactiviste Greta Thunberg dat het klimaatprobleem als een crisis moet worden behandeld. “Het vereist meer dan we nu doen”, aldus Thunberg. Kan Greta Thunberg de principes van crisismanagement en -communicatie gebruiken om haar doelen te realiseren? En is er eigenlijk wel sprake van een crisis?

    Lees verder >>

  51. Prikkels 66 – Tour d’Amour

    22 januari 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    “Wat doet nou eigenlijk een directeur van Logeion?”, vroeg één van mijn kinderen een tijdje geleden. Niet zo’n rare vraag eigenlijk. Het dwong mij tot een moment van reflectie. Wanneer je naar Logeion kijkt, zie je een vereniging waar inmiddels ruim 4.000 vakgenoten lid van zijn. Dat zijn ze niet zomaar, daar willen ze natuurlijk wel iets voor terug.

    Lees verder >>

  52. Blog van de voorzitter: Commlabs gaan nieuwe ideeën verder brengen

    8 januari 2020 - door Wieneke Buurman - 1 reactie

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Een nieuw jaar, een nieuw ding: we gaan starten met Commlabs! We hebben gezocht naar een manier waarop Logeion jou als lid en als communicatieprofessional kan helpen om nieuwe ideeën of thema’s verder te brengen. Uit de keukentafelgesprekken die we met een aantal leden hebben gehouden kwam naar voren dat er als iets als Commlabs grote behoefte is.

    Lees verder >>

  53. Prikkels 65 – #roaring20s

    8 januari 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    We zitten al weer bijna twee weken in de #roaring20s van de 21e eeuw. Een decennium dat inmiddels politiek gezien onstuimig begonnen is. Maar op deze plek geen politieke beschouwingen. Ik beperk mij tot een aantal bespiegelingen over het communicatievak, zonder volledig te zijn en wellicht bijdragend aan waar het trendteam van Logeion de komende maanden mee zal komen. Onderstaande gedachten over het communicatievak zijn vaak al (deels) in gang gezet en gaan naar mijn mening de komende jaren van invloed zijn op ons professionele denken en doen.

    Lees verder >>

  54. De start van een mooi nieuw jaar. Vergeet je de risico’s niet?

    8 januari 2020 - door Robin den Hoed - 0 reacties

    Crisis- en issueplan705-220.jpg

    Ondernemend Nederland staat weer aan de start van een nieuw jaar. Een jaar met volop kansen en de nodige uitdagingen. Maar zo aan het begin van het jaar krijgen de kansen de meeste aandacht. Waar gaan we ons op richten? Welke focus brengen we aan en welke doelgroepen verbinden we aan ons merk? De plannen zijn gemaakt, de ambities vastgesteld. Kom maar op met dit jaar!

    Lees verder >>

  55. Over vertrouwen, twijfel en onzin met Jan Terlouw

    19 december 2019 - door Agnes Nanninga - 0 reacties

    Jan Terlouw 705x220.jpg

    "Dat ze er allemaal meer verstand van hebben dan ik." Jan Terlouw reageert bescheiden als ik hem vraag wat hij zou willen zeggen tegen de 110.000 communicatieprofessionals in Nederland. Ik had het kunnen weten. Ik zit tegenover de man die zijn boodschappen verpakt in verhalen. En die boodschappen zitten er te over in het prachtige gesprek dat volgt. 

    Lees verder >>

  56. Blog van de voorzitter: De CEO van de toekomst heeft een communicatieachtergrond

    11 december 2019 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Een mooi bericht aan het eind van het jaar. Treant, een grote zorggroep in Drenthe en Groningen die bestaat uit drie ziekenhuizen en zeventien zorg- en verpleeginstellingen, heeft na lang zoeken een nieuwe voorzitter voor de Raad van Bestuur gevonden. Blij deed Treant daarover een persbericht uit. Niet zo bijzonder. Organisaties stellen vaker nieuwe topmensen aan. Maar wat ziet deze nieuwe voorzitter als haar belangrijkste taak?

    Lees verder >>

  57. Prikkels – Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

    11 december 2019 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Het jaar is bijna afgelopen en dat is een goed moment om in de spiegel te kijken en mijzelf af te vragen of we het goed hebben gedaan dit jaar. Omdat je niet beter kunt worden zonder fouten te maken, wil ik natuurlijk ook laten zien of en waar ik steken heb laten vallen.

    Lees verder >>

  58. Een kijkje bij: de Communicatiedag van gemeente Amsterdam

    9 december 2019 - door Nadine Brandstra, Fadoua Zaghdoud - 1 reactie

    Communicatiedag Adam 705x220.jpg

    Elk jaar organiseert het communicatiedomein van de gemeente Amsterdam een dag waarin leren, inspireren en kennisdelen centraal staat. Een dag georganiseerd door en voor alle communicatieprofessionals van de gemeente. Ongeveer 300 communicatiecollega’s van de 400 communicatieprofessionals van gemeente Amsterdam kwamen op 21 november naar Pakhuis de Zwijger voor deze jaarlijkse interne teamdag. Op de Communicatiedag staat een actueel thema centraal. Deze keer ging het over participatie, democratisering en uiteraard de rol van communicatie.

    Lees verder >>

  59. De magie van de wetenschap

    3 december 2019 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Onder Professoren 19 november 2019 705x220.jpg

    “De dood houden jullie nog te goed”, zegt rondleider Corine van Impelen, hoofd Communicatie bij Naturalis. “Daar moeten jullie voor terugkomen, want die tentoonstellingsruimte is magisch.” Heel Naturalis is eigenlijk magisch. Maar hoe maak je mensen duidelijk dat ze zuinig moeten zijn op de koraalriffen en de sponzen diep in de zee, vraagt marinebioloog Nicole de Voogd zich af. Bij ‘Onder Professoren’ in Naturalis geeft zij net als Christian Burgers en Claartje ter Hoeven inzicht in de wereld van haar onderzoek én de dilemma’s die zij daarbij tegenkomt.

    Lees verder >>

  60. Prikkels 63 – Medialogica en Peter Pomerantsev

    27 november 2019 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Toeval of niet? Op de dag dat de nieuwe omroep Ongehoord Nederland wordt gelanceerd, heb ik inmiddels twee keer achter elkaar de aflevering ‘Handboek voor Haatzaaiers’ van Medialogica gezien. En ik denk dat het niet de laatste keer is geweest dat ik deze aflevering bekijk. Omdat die zo beklemmend laat zien hoe gemakkelijk we blootgesteld worden aan haatzaaiende berichtgeving, vaak op basis van de lessen uit het ‘Handboek voor alt-right’ van de Amerikaan Steve Bannon.

    Lees verder >>

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.