Blogs

Blogs

  1. Mensen kunnen zelf denken

    2 juni 2021 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Foto Wieneke Buurman nov-2020 705x220.jpg

    Eindelijk, daar is-ie dan, de zon! Na al die grijze, natte weken, en die lange, lange coronawinter weer lekker naar buiten. Naar het strand, de plaatselijke recreatieplas, het park of gewoon je eigen balkon. Jas uit, shirt en jurkje aan. Heerlijk om te horen dat de weermensen temperaturen boven de twintig graden aankondigen. “Na een frisse start zal de ochtendnevel snel optrekken. Dan krijgen we een heerlijke zonnige dag met heel weinig bewolking.” Daar wordt een mens blij van.

    Lees verder >>

  2. Frank de Boer en employee engagement

    1 juni 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Nog een aantal weken te gaan. En dan zitten we midden in het Europees Kampioenschap voetbal én in C-week, hét vakcongres voor communicatieprofessionals. Waar het EK in stadions plaatsvindt – met een beperkt aantal toeschouwers – is C-week21 een online event, dat dit jaar van 21 tot en met 24 juni plaatsvindt. Maar daarover later meer. Afgelopen week lieten de Nederlandse voetbalbond en de bondscoach zien hoe een ogenschijnlijk makkelijk communicatiemoment uitmondde in een tenenkrommend tafereel. Makkelijk, niet omdat het om de boodschap ging (dat was een lastige) maar makkelijk, omdat het om de manier van communiceren ging.

    Lees verder >>

  3. Verhalen van de werkvloer - Roddel op het werk

    25 mei 2021 - door Mirjam Soeterbroek - 0 reacties

    Roddel 705x220.jpg

    De aantekeningen van één van de verkenners in de kabinetsformatie zijn per ongeluk in de openbaarheid terecht gekomen. Het bleek dat er niet alleen over de issues, maar kennelijk ook over personen werd gesproken, die daar zelf niet bij betrokken werden. De week daarvóór lazen we al in de media, dat er een ‘fluistercampagne’ gaande was rondom een persoon. Het is een heel debacle geworden.

    Lees verder >>

  4. Blog van de voorzitter: Mijmeringen over de snelle evolutie van taal

    19 mei 2021 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Foto Wieneke Buurman nov-2020 705x220.jpg

    Zo maar een mijmeringetje. Over taalgebruik in coronatijd dat me opvalt. En hoe dat in korte tijd wordt overgenomen en deel uitmaakt van het jargon. Want de Pauzeknop is momenteel alomtegenwoordig. Mooi woord, prachtige metafoor en impliceert dat daarop gedrukt kan worden. Maar, als er niet op gedrukt wordt, gaat alles door zoals gepland. Daar is de knop voor, zou je denken.

    Lees verder >>

  5. De weg naar polarisatie in communicatie is een doodlopende

    18 mei 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Ik had het gemist, tot er een stroom aan Twitter en LinkedIn berichten op mijn tijdlijn voorbij kwam, over het groeiende aantal woordvoerders bij de Rijksoverheid. Nu had Eenvandaag eens flink uitgepakt. En ik begin er onderhand moe en moedeloos van te worden: het polariseren van de communicatieadviseurs aan de ene kant en de journalistiek aan de andere kant. Het lijkt een tweejaarlijkse rituele dans te worden wanneer de Rijksoverheid openheid van zaken geeft over het aantal communicatiemedewerkers dat in de afgelopen vier jaar is toegenomen met ruim 20 procent.

     

    Lees verder >>

  6. Ophanging van afdeling Communicatie nog steeds een dingetje

    5 mei 2021 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Foto Wieneke Buurman nov-2020 705x220.jpg

    Natuurlijk maakt het niets uit waar en hoe de afdeling Communicatie in de organisatie is opgehangen. De mensen maken de afdeling, niet de structuur. Professionaliteit, deskundigheid, kennis van de organisatie, motivatie, inzet en betrokkenheid, draagvlak binnen de organisatie, daar gaat het om. Rechtstreeks rapporteren aan de directie hoeft niet, als er maar een functioneel lijntje is naar degene die de communicatieportefeuille heeft. Klopt dat of klopt dat niet?

    Lees verder >>

  7. Zoveel te doen

    4 mei 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    “Zoveel te doen, ik heb nog zoveel te doen”, zong Erik Mesie van Toontje Lager in een van hun hits uit mijn jeugd. De Nederlandstalige band die ooit begon als Maandverband leverde daarnaast nog “klassiekers” af als Stiekem Gedanst en Net als in de Film. “Zoveel te doen, ik heb nog zoveel te doen”, denk ik regelmatig na vier jaar Logeion en is ook het onderwerp van mijn honderdste Prikkel.

    Lees verder >>

  8. Coronacommunicatie kabinet blijft onnavolgbaar

    21 april 2021 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Foto Wieneke Buurman nov-2020 705x220.jpg

    Het kabinet gaat de coronamaatregelen versoepelen. We mogen ’s middags op een terras gaan zitten, de avondklok wordt opgeheven, we kunnen weer zonder afspraak gaan winkelen en we mogen weer twee in plaats van één gast thuis ontvangen. Hoera! Dus we hebben de pandemie eindelijk – samen – eronder gekregen? De cijfers zijn ongetwijfeld aan het dalen. Anders zou het kabinet dit besluit niet nemen, toch? De werkelijkheid is anders. De aantallen besmettingen stijgen en de bezettingsgraad op de IC en de Covid-afdelingen van de ziekenhuizen zitten op het niveau van januari, toen de maatregelen aangescherpt werden. 

    Lees verder >>

  9. Landjepik is zo old school

    20 april 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Afgelopen week organiseerden we een hartstikke boeiend online rondetafelgesprek met Ronald Voorn en Betteke van Ruler over wat marketing en communicatie elkaar hebben te bieden. Heel veel, dat werd al snel duidelijkl! Gelet op het aantal reacties in de chat tijdens de sessie was het een actueel onderwerp. En laten we eerlijk zijn: dat is het al tientallen jaren. Dat zal het ook nog tientallen jaren blijven. Dat bleek ook wel uit één van de uitkomsten van de sessie: het idee om een groep marketeers en communicatieprofessionals in korte tijd samen aan een vraagstuk te laten werken. Het mooie nieuws is dat de opdracht er inmiddels al is. We kunnen dus op korte termijn samen aan de slag. 

    Lees verder >>

  10. Verhalen van de werkvloer - Assertiviteit leidt tot respect

    7 april 2021 - door Mirjam Soeterbroek - 0 reacties

    Assertiviteit 705x220.jpg

    Dit werd weer zo’n dag. Het begon al bij de toegangspoort naar het gebouw in Eindhoven. Omdat Merel voor de tweede keer deze week haar personeelspas niet in haar tas kon vinden, moest ze bellen om de slagbomen te laten openen. Eenmaal binnen moest ze bij de receptionist opnieuw bedelen... om een dagpas. Want zonder pas werkt het kopieerapparaat niet en kun je ook niet afrekenen in het bedrijfsrestaurant. Haar bureau lag nog vol met werk van de vorige dag. Hoe Merel ook streefde naar een clean desk: hard copy, mapjes en losse papiertjes bleven een eigen leven leiden.

    Lees verder >>

  11. Een jaar online participatie, wat hebben we geleerd?

    7 april 2021 - door Natalie Rohlof - 0 reacties

    Participatie 705x220.jpg

    Een jaar geleden schakelden we allemaal vrij abrupt over op online onderwijs, werk en participatie. Een jaar zonder persoonlijk contact, zonder bijeenkomsten, werkateliers of keukentafelgesprekken. Maar ook een jaar van een razendsnelle digitale transformatie. Als participatie-experts hadden we een hele steile leercurve. Maar welke inzichten hebben we nu precies opgedaan? Ik neem je mee langs mijn belangrijkste leerpunten van de afgelopen 12 maanden.

    Lees verder >>

  12. Communicatieprofessionals als betekenisgevers van de toekomst

    7 april 2021 - door Mignon van Halderen - 2 reacties

    Mignon van Halderen thought leadership 705x220.jpg

    Het speelveld van organisaties maakte niet eerder zo’n game change door als nu. In deze tijd van transformaties bewegen organisaties niet zomaar van a naar b, maar wordt van ze verwacht dat ze proactief vormgeven aan een nieuwe realiteit. Dat vraagt om een hernieuwde kijk op leiderschap in communicatie. Met ‘leiderschap in communicatie’ spreek ik die communicatieprofessionals aan die in een organisatie een leiderschapsrol nemen, of willen nemen, in het aanjagen, (bege)leiden en vormgeven van een nieuwe realiteit. In deze blog zet ik uiteen wat ik hiermee bedoel en wat dat vraagt van communicatie als betekenisgever van de toekomst

    Lees verder >>

  13. The Passion

    6 april 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Het was best wel een bijzondere televisieavond afgelopen donderdag. Op de ene publieke zender de jaarlijkse uitzending van The Passion, hét muzikale paasevenement over het lijden, sterven en de opstanding van Jezus. Dit jaar natuurlijk coronaproof. Tegelijkertijd kon je ook “live” aanwezig zijn bij een andere vorm van The Passion, in de vergadering van de Tweede Kamer. Natuurlijk zonder het sterven, maar wel met het lijden en min of meer een opstanding. In de Whatsapp-berichtjes die ik de afgelopen dagen langs zag komen, gingen de vergelijking met het Paasverhaal nog verder, ook de haan die drie keer kraaide kwam langs. Net als al die andere creatieve inhakers.

    Lees verder >>

  14. C-Week: de boeiendste communicatieweek ter wereld!

    24 maart 2021 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Foto Wieneke Buurman nov-2020 705x220.jpg

    Ja, mijn blog gaat dit keer over andere dingen dan persconferenties en coronacommunicatie. Er zijn ongetwijfeld genoeg anderen die commentaar gaan geven op de uitingen van onze premier over zakelijke bijeenkomsten die fysiek mogen, en niet digitaal hoeven, omdat ze zakelijk zijn (hoezo voorbeeldfunctie) of dat het bestrijden van de pandemie afhangt van het gedrag van ons allemaal – en vaccineren daarbij niet noemde. Het is tijd voor aandacht voor leukere onderwerpen. Het is tijd voor aandacht voor C-Week.

    Lees verder >>

  15. Transparantie

    23 maart 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Soms heb je het geluk aan je zijde. Zo hebben we bij Logeion eerder dit jaar het idee opgepakt om de brug tussen wetenschap en praktijk nog steviger te verankeren. Op zo’n manier dat we er als vak en als individuele professionals nog meer baat bij hebben. Namelijk zorgen dat waar communicatiewetenschappers (of wetenschappers uit aanpalende vakgebieden) mee bezig zijn nog sneller een weg kan vinden naar een bredere doelgroep. En dan heb je inderdaad het geluk aan je zijde wanneer je een week na de verkiezingen een kennissessie organiseert over de manier waarop de media de verkiezingen beïnvloeden en je in het weekend een interessant, opiniërend artikel in de NRC van André Krouwel over de invloed van media op de verkiezingen leest.

    Lees verder >>

  16. Verhalen van de werkvloer - Meer met Minder

    18 maart 2021 - door Mirjam Soeterbroek - 0 reacties

    Afbeelding verhalen van de werkvloer - meer met minder 705x220.jpg

    Meer met minder… de uitdaging voor elke communicatieafdeling. Sinds een jaar was Hans hoofd van de afdeling Communicatie bij een grote MBO-instelling met 10.000 leerlingen en zo’n 1.700 medewerkers. In een van zijn bila’s met de directievoorzitter werd hem gevraagd hoe zijn afdeling nauwer kon aansluiten bij wat het primaire proces in de school nodig had. Hans twijfelde even over de strekking van deze vraag. Om zichzelf bedenktijd te geven verzekerde hij de voorzitter, Johan, dat hij begreep dat Johan graag inspanningen zag om de kwaliteit van onderwijs te verhogen. Dat is immers de maatschappelijke opdracht van alle onderwijsorganisaties. En dat dat allereerst impact had op het onderwijs zelf, de docenten en de studenten. Hans gaf aan dat hij zich ook realiseerde dat het streven de relatie tussen de docenten en de stafafdelingen die hen ondersteunen, zoals zijn communicatieafdeling, bepaalt. Maar daarmee gaf hij Johan nog geen antwoord op zijn vraag zeker?

    Lees verder >>

  17. Beeldbewerking en gebruik van foto’s: wat komt er kijken bij een perfect beeld?

    10 maart 2021 - door Wilmar Dik - 2 reacties

    beeldbewerking-van-fotos (002).jpg

    Hoe groot moet een foto zijn voor een website en welk pixelformaat heb je nodig? Of hoe komt het dat een foto niet lekker scherp lijkt te zijn?’ Vragen waar je als communicatiespecialist nog wel eens antwoorden op zoekt. In dit blog gaat Wilmar Dik, Logeion-lid en Haagse beroepsfotograaf in op het gebruik van foto’s voor communicatiedoeleinden en -middelen.

    Lees verder >>

  18. Ook debatten tussen andere verkiesbare kandidaten alsjeblieft!

    9 maart 2021 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Foto Wieneke Buurman nov-2020 705x220.jpg

    Genieten jullie ook zo van alle verkiezingsdebatten die momenteel plaatsgrijpen? Online, op tv, de radio en via social media, er is geen kanaal dat niet benut wordt om aandacht te vragen voor de programma’s van de partijen. Een aantal partijen heeft ook goed naar Amerikaanse campagnes gekeken en heeft een studio beschikbaar van waaruit ze eigen actualiteitenprogramma’s presenteren. Allemaal om meer aandacht te genereren voor hun standpunten en hun lijsttrekker.

    Lees verder >>

  19. Wie jarig is trakteert

    9 maart 2021 - door André Manning - 2 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Het is een goede gewoonte om te trakteren wanneer je jarig bent. En waar ik als kind een mooie Tupperware trommel met redelijk simpele traktaties mee naar school nam, kun je een generatie later helemaal los gaan. Als je wilt. Vegetarische traktaties, zelfmaak traktaties, gezonde traktaties, antroposofische traktaties en tegenwoordig natuurlijk ook coronaproof traktaties.

    Lees verder >>

  20. Technologie als bondgenoot of vijand?

    23 februari 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Een van de communicatietrends van Logeion die we het afgelopen jaar signaleerden was 'Technologie als bondgenoot'. Technologie ontwikkelt zich razendsnel en wordt steeds slimmer en intuïtiever, maar ook steeds minder zichtbaar. Technologie sluit steeds beter aan bij individuele behoeften van mensen, maar de toepassing van technologie kent ook schaduwkanten. Denk aan misbruik van persoonsgegevens, privacyissues, afhankelijkheid van dominante partijen, nepnieuws en daarmee onzekerheid over de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van nieuwsvoorziening.

    Lees verder >>

  21. Coupe corona communiceert!

    22 februari 2021 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Foto Wieneke Buurman nov-2020 705x220.jpg

    Lockdown. Bijna alle retailers zijn dicht, scholen zijn gesloten, sporten mag alleen in je uppie buiten, maximaal een bezoeker bij je thuis, avondklok, mensen met contactberoepen mogen niet werken. Ook de kappers niet. Het is zwaar voor iedereen. Er is begrip voor alle maatregelen, Covid-19 is een rotziekte die je zeker niet moet oplopen als je al een kwetsbare gezondheid hebt. Maar hoe langer het duurt, hoe zwaarder het wordt. Want wanneer zijn we hier nou echt van af? 

    Lees verder >>

  22. Doe mee aan de Europese Communicatie Monitor

    10 februari 2021 - door Christian Burgers - 0 reacties

    wetenschap-research.jpg

    Als hoogleraar op de Logeion-leerstoel heb ik het voorrecht dat ik met velen van jullie van gedachten mag wisselen over ons mooie vakgebied. Deze kennisdeling gaat verschillende kanten op. Aan de ene kant mag ik studenten Communicatiewetenschap – onze toekomstige collega’s – vertellen over ons mooie vakgebied. Aan de andere kant deel ik nieuwe wetenschappelijke inzichten met het vakgebied, bijvoorbeeld via columns en lezingen. Daarnaast voer ik ook zelf nieuw onderzoek uit, waarvan ik de resultaten dan weer met jullie kan delen. Vanaf dit jaar is daar een nieuw onderzoeksproject bijgekomen, waar je wellicht al eens van hebt gehoord: de Europese Communicatie Monitor (ECM). De ECM is het grootste jaarlijkse internationale onderzoeksproject naar trends binnen het communicatievak. De kwaliteit van een onderzoek als de ECM hangt af van de kwaliteit van de steekproef: Hoe meer mensen meedoen, hoe beter we een beeld hebben van de visie van de Nederlandse communicatieprofessional. Daarom zou ik je willen vragen om ook mee te doen aan de ECM 2021 en je ongezouten mening te geven over de stand en toekomst van ons vak.

    Lees verder >>

  23. Het spel en de knikkers

    10 februari 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Zwijgen is communiceren. Daar moet ik aan denken als ik de recente discussie – in de media en ook in mijn vrienden -en kennissenkring – over Marble Mania volg. Maar daarover later meer. Het Latijnse woord ‘communicare’ slaat terug op "iets gemeenschappelijk maken" en in essentie is communicatie is een activiteit waarbij levende wezens betekenissen uitwisselen door op elkaars signalen te reageren. En zwijgen is ook een vorm van reageren en dus communiceren. In de Nederlandse taal zijn meerdere spreekwoorden waarin het zwijgen als communicatieactiviteit voorkomt.

    Lees verder >>

  24. Stop met codes oranje en geel

    10 februari 2021 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Foto Wieneke Buurman nov-2020 705x220.jpg

    ‘Ijs, gladheid en meer sneeuw dan er in jaren gevallen is. In combinatie met de harde wind kan dat tot sneeuwduinen leiden. Er wordt code rood afgegeven. Als u de weg niet op hoeft, blijf dan thuis.’ Kijk, dat is een boodschap die ik snap. Er komt zulk slecht weer aan, dat het verstandig is om thuis te blijven, bij de warme kachel als dat kan. Code rood communiceert lekker primair en landt bij vrijwel iedereen: gevaar! Hoe anders is dat bij code oranje en geel.

    Lees verder >>

  25. Media: het mag een tikje kritischer

    26 januari 2021 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Foto Wieneke Buurman nov-2020 705x220.jpg

    En inmiddels hebben we zelfs een avondklok. Telkens gaat de overheid een stap verder in het verzwaren van de maatregelen om besmettingen te voorkomen. Bij iedere stap valt mij op dat media dit nieuws redelijk kritiekloos brengen. Verslaggevers staan regelmatig voor de camera om te vertellen welke maatregelen het kabinet zal gaan nemen of ondertussen al genomen heeft. Print en online media melden keurig aan welke aanvullende regels we ons als inwoners van dit land wanneer moeten gaan houden. Heel goed, want dat is nieuws dat gebracht moet worden.

    Lees verder >>

  26. Een lesje crisiscommunicatie

    25 januari 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Nee, ik ga het niet hebben over de speech van Joe Biden tijdens zijn inauguratie. Ik ga het niet hebben over de optredens van Lady Gaga en Jennifer Lopez. En nee, ik ga het ook niet hebben over de verpletterende indruk die Amanda Gorham achterliet met haar gedicht tijdens de inauguratie van de 46e president van de Verenigde Staten. Dat hebben al genoeg mensen gedaan en veel beter dan dat zou ik niet kunnen. Op de dagen na de inaugaratie hield Jennifer Psaki, de nieuwe perschef van het Witte Huis, haar eerste ‘press briefings’ en die waren gelukkig heel anders dan we de afgelopen vier jaren gewend waren. Tijdens haar eerste optredens liet Psaki zien wat de elementen zijn van goede communicatie in tijden van crisis, de staat waarin de Verenigde Staten al maandenlang verkeren.

    Lees verder >>

  27. Natuurlijke communicatie tussen mens en machine

    25 januari 2021 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Virtual Reality VR 705x220.jpg

    Veel eenzame Chinezen zoeken gezelschap bij een virtuele vriendin, Xiaoce. Deze slimme robotapp is het paradepaardje van China’s hightechsector. De algoritmen zijn zo slim, dat gebruikers het gevoel hebben met een echt persoon te praten. Ze worden zelfs verliefd op haar. We gaan steeds meer toe naar een wereld met Artifical Intelligence, waarin we niet alleen met mensen, maar ook met chatbots en andere virtuele agenten te maken hebben. Wat betekent dat voor communicatieprofessionals?

    Lees verder >>

  28. Plan-Do-Check-Act

    12 januari 2021 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Michael Jordan, één van de beste basketballers aller tijden, vertelde ooit in een interview dat hij meer heeft geleerd van alle schoten die hij gedurende zijn lange carrière heeft gemist dan van alle schoten die raak waren. Ik moest hier aan denken toen ik de afgelopen week de berichtgeving las en zag over ons vaccinatiebeleid. Kranten, nieuwsprogramma’s en zelfbenoemde experts buitelden over elkaar heen. De term zwabberbeleid viel. Een oppositieleider haastte zich om een motie van wantrouwen in te dienen. En Hugo de Jonge werd een wel heel gemakkelijk Kop van Jut van bijvoorbeeld Eva Jinek.

    Lees verder >>

  29. Succesvol samengaan met een internationale PR-organisatie

    9 december 2020 - door Naomi van Duin - 0 reacties

    Clarity 705x220.jpg

    Yellow Communications is sinds 1 december onderdeel van het wereldwijde communicatiebureau Clarity. Dat klinkt misschien als: smakelijk Nederlands PR-hapje wordt opgeslokt door internationale veelvraat. Het tegendeel is waar. Met de ruim 50 nieuwe collega’s in de VS en het VK kan Yellow nu pas echt haar vleugels uitslaan. Kern van de succesvolle overname zijn wat mij betreft een gedeelde visie en het behoud van je karakter.

    Lees verder >>

  30. Ni Hao

    8 december 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Hebben jullie het meegekregen? Afgelopen week heeft China als tweede land een vlag op de maan geplaatst. Ruim vijftig jaar nadat daar door Buzz Aldrin en zijn Amerikaanse collega-astronauten hun Stars and Stripes werd neergezet, waarvan er nog steeds aantal staan. Het plaatsen van de Chinese vlag op de maan is symbolisch voor de (groei)ambities van het land, dat in 2049 de honderdste verjaardag viert als volksrepubliek. Een verjaardag waarop China de mondiale hegemonie naar zich toe moet hebben getrokken. 

    Lees verder >>

  31. En doorrr naar 2021!

    8 december 2020 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Foto Wieneke Buurman nov-2020 705x220.jpg

    Dit is alweer de laatste Tweekly van dit jaar en dus is dit mijn laatste blog van 2020. Hoewel we nog niet halverwege december zitten, is dit toch een moment om alvast terug te blikken en vooruit te kijken. Wat ook wordt gestimuleerd door de enorme en vroege aandacht voor Kerst. In mijn dorp is al bijna geen kerstboom meer te krijgen. En ook bij mij thuis hangen de kerstballen en slingers al in de boom. In deze barre tijden hebben mensen blijkbaar nog meer behoefte aan lichtjes en warmte en groen, dan andere jaren.

    Lees verder >>

  32. Ons vak heeft baat bij goed werkende lokale media

    25 november 2020 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Foto Wieneke Buurman nov-2020 705x220.jpg

    De lokale waakhond van de democratie heeft het moeilijk. In veel gemeenten zijn de lokale printmedia opgeheven, opgegaan in grotere gehelen of verworden tot advertentieblaadjes. Er is fors bezuinigd door uitgevers op verslaggeving, drukkosten en logistieke kosten. Lokale omroepen zenden steeds minder uit. En daardoor worden lokale overheden nauwelijks meer kritisch gevolgd door professionele media. Inwoners krijgen geen objectieve informatie meer over hun directe omgeving en hoe deze wordt bestuurd.

    Lees verder >>

  33. Wegens succes verlengd - de Verzuiling

    25 november 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Omroep Zwart heeft inmiddels meer dan vijftig duizend leden. Arnold Karskens is druk bezig om datzelfde aantal te bereiken, maar lijkt minder succesvol te zijn om die ondergrens te halen. Ik zie hem vooral met een megafoon op een leeg mediapark en dat is wellicht geen zelfgekozen metafoor. Ik ben een kind van de verzuiling. Ik zat op een katholieke lagere school, thuis werd eerst de goedkope, zwartwitte Mikrogids gelezen en daarna de wat duurdere Studio. 

    Lees verder >>

  34. Interne communicatie: zoals het bedoeld wordt

    23 november 2020 - door Merin de Does - 0 reacties

    Merin-artikel-705x220.jpg

    “Tussen wat wordt gezegd en niet wordt bedoeld, en tussen wat wordt bedoeld, maar niet wordt gezegd, gaat de meeste liefde verloren.” Deze woorden kwamen meer dan honderd jaar geleden uit de pen van de Arabische dichter Khalil Gibran. De boodschap is nog altijd even relevant als toen. Tijdens mijn communicatieopleiding kreeg ik dan ook al vroeg de boodschap mee om OMA thuis te laten: Oordelen, Meningen en Aannames/Adviezen, en om écht te luisteren. Deze adviezen zijn me altijd bijgebleven, maar is het in de praktijk wel zo makkelijk om ‘oma’ thuis te laten en écht naar de ander te luisteren? 

    Lees verder >>

  35. Samen komen we door deze crisis heen

    10 november 2020 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Hoe clichématig deze woorden misschien ook zijn, ze zijn volledig waar, en misschien wel meer dan ooit tevoren. Voor iedereen zijn het lastige tijden in deze coronacrisis, ook voor Logeion. Wij zijn een vereniging die twee dingen heel belangrijk vindt: de verdere ontwikkeling van ons mooie vak voortzetten, en de ontmoeting tussen leden om kennis te delen en elkaar te leren kennen. 

    Lees verder >>

  36. Een hbo deeltijdopleiding in 1,5 jaar tijd volgen

    10 november 2020 - door Anneke Feddes - 0 reacties

    Anneke-Feddes-705x220.jpg

    In anderhalf jaar tijd een hbo-deeltijd opleiding communicatie voltooien. Dat klinkt pittig en dat is het ook, zo vertelt Anneke Feddes. Dankzij haar werkervaring heeft zij vrijstelling kunnen krijgen voor diverse vakken. Een stevig assessment, aanvullende modules en een afstudeeronderzoek wist zij in deze korte periode te voltooien. Hoe dat eruit zag, lees je in haar verhaal.

    Lees verder >>

  37. King John – John King

    10 november 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Het is al weer bijna dertig jaar geleden dat ik samen met een aantal studievrienden op weg van de Grote Markt in Groningen naar ons huis, op de A-weg ’s, nachts in een shoarmatent belandde en daar ruim drie uur bleef hangen om TV te kijken. Onder leiding van Amerika was de NAVO operatie Desert Storm begonnen en het was CNN die er als enige, via een telefoonlijn, 24/7 verslag van deed.

    Lees verder >>

  38. Framing in je communicatiestrategie

    9 november 2020 - door Merin de Does - 0 reacties

    Framing705x220.jpg

    Met het Amerikaanse verkiezingscircus bijna achter ons en onze eigen verkiezingen in het verschiet, is de ogenschijnlijke 'simpele' rol van taal groter dan ooit. Leiders kiezen in het debat zorgvuldig hun woorden, om de oppositie er op alle fronten mee aan te vallen – én om het publiek te beïnvloeden. Ook framing wordt ingezet: een risicovol spel, dat zowel diepe nederlagen als grote overwinningen kent. Nergens in de communicatie is de invloed van taal zó sterk, als bij de framingtechniek. Framing speelt in op gevoel: hét beslissingsmechanisme van de mens. Wat kunnen communicatiespecialisten en -professionals hiervan leren? En hoe pas je framing toe in je eigen communicatie(strategie)?

    Lees verder >>

  39. Never waste a good crisis

    27 oktober 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Na een eerder onderzoek kort na het uitbreken van de coronacrisis hebben we deze maand opnieuw gekeken naar wat de impact is van het coronavirus op de communicatieteams bij gemeentes en veiligheidsregio’s, samen met collega Renata Verloop en Esther Bunnik, hoofd communicatie bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Midden in de tweede opleving van de crisis wilden we weten hoe onze collega’s bij gemeenten en veiligheidsregio’s de communicatie over corona aanpakken? Wat zijn de belangrijkste knelpunten, welke kansen liggen er en wat zijn de verwachtingen voor 2021? 

    Lees verder >>

  40. En nogmaals: corona

    27 oktober 2020 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    ‘Bij ons op de Spoed Eisende Hulp werd een man binnengebracht. Hij was 53 jaar oud en stikbenauwd. Nooit eerder opgenomen geweest in een ziekenhuis, geen ziektes, geen allergieën. Geen risicogroep voor corona. Een foto van de longen gemaakt. En jawel, volledig witte longen, vol vocht. Covid-19. Dat betekent onmiddellijk naar de intensive care, aan de beademing, op zijn buik, waarschijnlijk een week of drie lang, waarbij het de vraag is hoe hij daar doorheen komt en hoe zijn revalidatie er uit zal zien.'

    Lees verder >>

  41. De taal van strategische communicatie

    6 oktober 2020 - door Celia Noordegraaf - 0 reacties

    Christian Burgers oratie 705x220jpg.jpg

    Mensen zetten bewust en onbewust taal in om hun doelen te bereiken. Hoe doen ze dat? Wat zijn de effecten van de talige middelen die ze inzetten? Dat is het onderzoeksdomein van prof.dr. Christian Burgers, bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Ook wel bekend als de Logeion-leerstoel die mede mogelijk wordt gemaakt door het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion en de Partners van het CSC. In zijn oratie definieert Burgers strategische communicatie als ‘een vorm van doelgerichte actie door maatschappelijke actoren’ en geeft hij een aantal voorbeelden van de talige middelen die hierbij worden ingezet.

    Lees verder >>

  42. Aandacht voor actiegroep?

    30 september 2020 - door Wieneke Buurman - 2 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Stel, er bestaat een actiegroep die regelmatig actief is voor een maatschappelijk relevant thema, zoals klimaatverandering. Zij voeren actie op een manier waarvan niet iedereen gecharmeerd is en waarmee ze regelmatig in de media komen. Die acties zijn gericht tegen grote bedrijven die verantwoordelijk zijn voor milieuvervuiling en CO2-uitstoot. Hun acties zijn van dien aard dat ze er regelmatig voor aangeklaagd worden en ook een keer voor veroordeeld zijn.

    Lees verder >>

  43. Gouden Bergen

    29 september 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Nog niet zo lang geleden stond er een interview met Mascha Feoktistova en Max de Vries over influencer marketing in ons vakblad. Ik hoorde de naam Mascha jaren geleden voor het eerst toen ons overbuurmeisje vertelde dat ze naar een vlog ging kijken waarin Mascha een half uur lang met komkommerschijfjes op haar ogen een schoonheidsslaapje deed. En mijn jongste zoon is de laatste tijds steeds meer geïnteresseerd in hoe gemakkelijk de zoons Roelvink als influencer hun geld lijken te verdienen via sociale media. Voldoende reden om mij wat meer te verdiepen in de wereld van social influencers.

    Lees verder >>

  44. Back to School

    15 september 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Ik heb het met ze te doen; de jongeren die afgelopen voorjaar tijdens de coronacrisis zich hebben moeten voorbereiden op hun middelbare schoolexamen. Ik kan me nog de spanning herinneren van het verzamelen op het schoolplein tot de lijsten met geslaagden in de aula kwamen te hangen. Mobiele telefoons waren er nog niet en alleen bij het niet halen werd je thuis op een grijze telefoon met draaischijf gebeld. Maar liever was ik op school om mijn naam met eigen ogen te zien. En diegene die voor de herkansing gingen een arm om de schouder te slaan. 

    Lees verder >>

  45. Voorbeeldfunctie Grapperhaus belangrijk in coronacommunicatie

    3 september 2020 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Er zijn grofweg twee geluiden die overheersen in het debat rondom minister Grapperhaus, die tijdens zijn bruiloft de coronamaatregelen aan zijn laars lapte. Het eerste is dat de autoriteit van de minister is aangetast. Een minister die mensen die tijdens een feestje thuis geen afstand houden met kracht ‘aso’s’  noemt en het vervolgens zelf ook doet, is dus zelf een aso. Hoe kun je dan van burgers verwachten dat ze het handhavingsbeleid respecteren en netjes hun bekeuringen betalen? Of van boa’s en politie dat ze het beleid uitvoeren? 

    Lees verder >>

  46. Zomergasten

    2 september 2020 - door André Manning - 1 reactie

    Andre Manning blog.jpg

    En weer was ik niet uitgenodigd om een zondagavond te vullen met mijn favoriete tv-, film- of internetfragmenten. Oké, de lange haren van Ilja Leonard Pfeijffer heb ik al ruim dertig jaar niet meer, maar ik denk dat ik best wel een aantal interessante beelden kan laten zien. Best wel een interessante slotfilm uit kan kiezen. En ook best wel een boeiend thema ter sprake kan brengen dat als rode draad van een onderhoudend avondje tv kan dienen: verdeelde samenleving, gedeelde toekomst. Een avondje tv dat ook op social media niet ongemerkt voorbij zal gaan.

    Lees verder >>

  47. Een groot compliment voor alle collega’s

    19 augustus 2020 - door Wieneke Buurman - 0 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    We zijn helaas nog niet van corona af. Opnieuw zijn er nieuwe maatregelen aangekondigd. Waar het bij de intelligente lockdown nog redelijk overzichtelijk was, met een landelijk beleid en heldere afspraken, worden de maatregelen nu steeds complexer. Ze verschillen per stad en per branche; voor de horeca gelden andere maatregelen dan voor de retail, bijvoorbeeld. Begrijpelijk, want de aantallen besmettingen verschillen ook per regio. Maatwerk is dus nodig.

    Lees verder >>

  48. De menselijke maat

    18 augustus 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Zomaar een berichtje een week of zes geleden; de radiozender NH-Radio gaat experimenteren met een digitale nieuwslezer. Weliswaar midden in de nacht, op het moment dat deze digitale stem moet concurreren met digitale “playlists” van bijvoorbeeld Sky Radio waar we al jaren aan gewend zijn. En het gaat in dit geval om een proef om te kijken of teksten die door derden aangeleverd worden door robots voorgelezen kunnen worden, omdat er ’s nachts toch al geen nieuwslezers waren.

    Lees verder >>

  49. Waarom ING en Rabobank blij kunnen zijn met de PR-successen van ABN AMRO

    17 augustus 2020 - door Lotte van der Woerd - 0 reacties

    Lotte van der Woerd705x220.jpg

    Positief of negatief nieuws over een bedrijf is niet alleen van invloed op de reputatie van je eigen bedrijf, maar ook op de reputatie van andere bedrijven die door lezers en consumenten geassocieerd worden met dat bedrijf. De invloed van positief nieuws op de reputatie is daarbij zelfs groter dan de invloed van negatief nieuws. Bedrijven hoeven daarom niet altijd jaloers te zijn op de PR-successen van een andere bedrijven uit hun sector en mogen de successen van hun concurrenten best een keertje vieren. Dit blijkt uit een onderzoek dat ik dit voorjaar heb uitgevoerd in het kader van mijn bacherlorscriptie voor mijn studie Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

    Lees verder >>

  50. Leeftijdsdiscriminatie een issue in ons vak?

    6 augustus 2020 - door Wieneke Buurman - 2 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Een opvallend bericht in de media afgelopen week. Motivaction heeft in opdracht van de Nationale Vacaturebank en Intermediair onderzoek gedaan naar discriminatie op de arbeidsmarkt. Meer dan de helft van de ondervraagden voelt zich gediscrimineerd tijdens een sollicitatieprocedure. En wat blijkt? De meest genoemde grond voor discriminatie is niet afkomst – hoewel die met een tweede plaats nog steeds een discriminatiefactor van belang is – maar leeftijd. 

    Lees verder >>

  51. Veerkracht

    5 augustus 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    De eerste helft van 2020 zit er op. En wat een eerste helft voor Logeion, waarbij we alles uit de kast moesten halen en tijdens de rust nauwelijks tijd hadden voor het spreekwoordelijke kopje thee. Een half jaar dat onderverdeeld kan worden in drie fases: crisismanagement, digitale transformatie en scenarioplanning voor de toekomst. Nadat we op 3 maart onze laatste fysieke kennisbijeenkomst hadden georganiseerd veranderde de wereld in rap tempo en moesten wij mee veranderen. 

    Lees verder >>

  52. Hinder: voor iedereen anders

    4 augustus 2020 - door Katja Torbijn - 0 reacties

    Lawaai geluid 705x220.jpg

    Enige tijd terug plaatste ik een poll op LinkedIn: “Liever korte, hevige hinder of langer en minder hevig?” Aanleiding van deze poll zijn de drie verbouwingen bij mij in de straat, die in maart in alle hevigheid losbarstten en waarvan het einde nog niet in zicht lijkt. Ik hoopte dat de geluidsoverlast van korte duur was. Niets is minder waar. De buurman begon immers, voortvarend als hij is, zaterdagochtend al om half acht en ging door tot ’s avonds zes uur. ‘Betonboorterreur’ noemen we het gekscherend als buren onderling. 

    Lees verder >>

  53. 17 miljoen bondscoaches en de kracht van consistentie

    29 juli 2020 - door Robin den Hoed - 0 reacties

    Regisseurstoel-705x220.jpg

    Wat hebben burgemeester Bruls van Nijmegen en Dave Roelvink met elkaar gemeen? Op het eerste gezicht niet zo veel. Maar als het gaat om het dragen van mondkapjes in de openbare ruimte om het toenemend aantal besmettingen van het Corona-virus tegen te gaan is er wel degelijk een gelijkenis. Beiden hebben er namelijk een mening over. Net zoals de virologen, het RIVM, vele wetenschappers en niet te vergeten de burgers in het land. 

    Lees verder >>

  54. Krijgt communicatie voldoende aandacht van toezichthouders?

    22 juli 2020 - door Wieneke Buurman - 2 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Als communicatieprofessionals besteden we veel aandacht, en terecht, aan de vraag of boards en directies voldoende doordrongen zijn van het belang van communicatie en de manier waarop communicatie door de organisatie vormgegeven wordt. Het liefst zien we communicatie aan tafel bij de directie. Dat is namelijk een prima garantie voor aandacht voor de rol van communicatie binnen een organisatie.

    Lees verder >>

  55. Ranking the Stars

    20 juli 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Zo, was dat even schrikken afgelopen week toen we konden lezen dat Ab Osterhaus mee zou gaan doen aan het tv-programma Ranking the Stars. Ab Osterhaus, de bekende expert op het gebied van virussen, die tussen bekende en minder bekende Nederlanders als Patricia Paay en Ryanne van Dorst zou gaan zitten om te lachen, te gieren en te brullen. Samen met nieuwe gasten als het orakel van 'De Wereld Draait Door' Marc-Marie Huybrechts en Henk Krol, van de politieke partij met de veelbelovende naam Partij voor de Toekomst.

    Lees verder >>

  56. Interne communicatie en HR zijn samen broodnodig bij verandertrajecten

    7 juli 2020 - door Wieneke Buurman - 4 reacties

    Wieneke-705x220-def.jpg

    Een open deur. Een waarheid als een koe. Niets nieuws. Want de één kan niet zonder de ander bij verandertrajecten. Natuurlijk is Human Resources (HR) verantwoordelijk voor het personeelsbeleid en de ontwikkeling en inzet van HR-instrumenten. Net zoals Communicatie dat is voor het communicatiebeleid en de uitvoering daarvan. Beiden hebben een rol bij veranderingen; trouwens ook als het geen grote veranderingen zijn. Tot zover prima.

    Lees verder >>

  57. Bruggen bouwen

    7 juli 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Voor wie het nog niet scherp op het netvlies heeft: de professionalisering van ons mooie communicatievak is een van de drie strategische pijlers van Logeion (positionering van het vak en programmering van kennisbijeenkomsten zijn de andere twee). Met daarin een cruciale rol voor het Centrum Strategische Communicatie (CSC), mede mogelijk gemaakt door een twintigtal Partners en Vrienden. Het CSC is voor het vakgebied communicatie, Logeion en haar leden van groot belang om voortdurend op de hoogte te blijven van wetenschappelijke inzichten die het vak raken. 

    Lees verder >>

  58. Een feest van (h)erkenning

    25 juni 2020 - door André Manning - 0 reacties

    Andre Manning blog.jpg

    Het is al geen nieuws meer en zal niemand zijn ontgaan, maar toch. De coronacrisis heeft ons communicatievak nog nadrukkelijker op de kaart gezet. Communicatie werd als cruciaal beroep gezien en gedurende de eerste fase, na de aankondiging van de eerste maatregelen, was het vooral crisiscommunicatie en issuemanagement waar de nadruk op lag. Dat blijkt ook uit een eerste onderzoek dat we samen met Renata Verloop, één van onze leden, uitvoerden onder gemeenten en Veiligheidsregio’s.

    Lees verder >>

  59. Lobby belangrijk voor gemeenten, maar lang niet altijd goed belegd

    25 juni 2020 - door Rob Sebes, René Rouwette - 0 reacties

    Tekstballonen 705x220.jpg

    Gemeenten, van klein tot heel groot, hechten veel waarde aan een eigen lobby richting parlement en kabinet in Den Haag. Maar veel gemeenten worstelen met het kiezen van speerpunten in de lobby, het leggen van contacten met landelijke politici en de interne organisatie van de lobby. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van EPPA, het in Den Haag gevestigde adviesbureau voor public affairs en strategische communicatie. 

    Lees verder >>

  60. Communiceren met impact bij een adviesraad

    19 juni 2020 - door Marlies Hanifer - 0 reacties

    Marlies705x220.jpg

    De coronacrisis laat goed zien dat het maken van beleid uiteindelijk altijd het maken is van politieke afwegingen. Mét input van alle kennisinstellingen en adviesraden die ons land rijk is. Het is vervolgens aan de regering én het parlement om feiten, waarden en bevindingen tegen elkaar af te wegen. In dit tweeluik een kijkje in de keuken bij de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS).

    Lees verder >>

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.