Logo Zoeken

Doe mee aan de Strategische Communicatie Challenge 2024

4 december 2023Celia Noordegraaf

Logeion nodigt onderzoekers van hogescholen en universiteiten die zijn aangesloten bij het Centrum Strategische Communicatie uit om voorstellen in te dienen voor de Strategische Communicatie Challenge 2024. Heb je een idee voor een onderzoek dat antwoord geeft op een actuele en relevante vraag op het gebied van strategische communicatie? Stuur jouw onderzoeksvoorstel dan nog vóór 1 maart 2024 in. De winnaar van de Challenge ontvangt € 25.000 van het CSC.

Schaken - strategie

De Strategische Communicatie Challenge is een initiatief van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion en wordt mede mogelijk gemaakt door de bijdragen van de Partners en Vrienden van het CSC. Logeion moedigt onderzoekers met deze Challenge aan om een onderzoeksvoorstel in te dienen dat antwoord geeft op een actuele en relevante vraag op het gebied van strategische communicatie. Onderzoekers krijgen de kans om een onderzoek te ontwerpen en uit te voeren waarbij empirische data worden verzameld en op een passende wijze (kwalitatief en/of kwantitatief) worden geanalyseerd.

Waarover moet het onderzoek gaan?
Mogelijke thema’s waaraan gedacht kan worden, zijn de uitdagingen die voortvloeien uit de communicatietrends die tweejaarlijks worden gepresenteerd vanuit Logeion. Ook de European Communications Monitor 2023 kan de nodige inspiratie bieden. Dit longitudinale internationale onderzoek waaraan ook Nederland meedoet, beschrijft vijf aandachtsgebieden die voor strategische communicatieprofessionals anno 2024 relevant zijn. Ze overlappen deels de vanuit Logeion benoemde trends:

  • Benut het potentieel van geavanceerd technologie- en datagebruik;
  • Ontwikkel nieuwe competenties en nieuwe rollen;
  • Leer omgaan met een samenleving waarin alles aan elkaar verbonden is. Een samenleving waarbinnen communicatiedisciplines samensmelten met hybride formats, toenemende visualisatie en parallelle werelden door augmented en virtual reality als gevolg;
  • Ontwikkel het vermogen om bijzondere communicatieteams te leiden die organisaties kunnen ondersteunen in de richting van meer werkplezier, diversiteit en inclusie;
  • Bouw aan relaties in tijden van misinformatie en wantrouwen.

Kijk bijvoorbeeld ook of er uit je eigen onderzoeksgebied een interessante vraag voortkomt voor Logeion waar je een aantal van je mensen op zou kunnen/willen zetten. De relevantie voor Logeion wordt hoger wanneer het thema relevant is voor een brede groep communicatieprofessionals. Je kunt natuurlijk ook aan partners vragen wat zij interessant zouden vinden. 

Ga de uitdaging aan!
Heb jij een interessant onderzoeksproject in gedachten én is jouw hogeschool of universiteit als Partner aangesloten bij het CSC? Dan kun je jouw onderzoek aanmelden via onderstaande knop. De aanmeldperiode is van maandag 4 december tot en met vrijdag 1 maart 2024. Klik hier voor alle overige voorwaarden. Deel deze oproep zeker met jouw collega's, wellicht werken zij ook aan een interessant vraagstuk!

Meld jouw onderzoek aan

Huidige partners CSC
Alleen hogescholen en universiteiten die zijn aangesloten bij het Centrum Strategisch Communicatie kunnen deelnemen aan de Strategsiche Communicatie Challenge. Hogescholen en Universiteiten die op dit moment zijn aangesloten bij het CSC, zijn: Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, Wageningen University en Research, Radboud Universiteit Nijmegen, Erasmus Universiteit Rotterdam, Tilburg University, Technische Universiteit Delft, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Leiden, Hogeschool Rotterdam, Hanzehogeschool, Fontys Hogescholen, en Avans Hogeschool. 

Is jouw onderwijsinstelling nog geen partner van het CSC? Neem dan contact op met Nanne Castelijns via partnerships@logeion.nl en wellicht kan ook jouw instelling partner worden. De kosten voor een onderzoeksinstelling bedragen € 1000,- per jaar. Meer informatie over het partnership vind je hier.

Het Centrum Strategische Communicatie
Doelstelling van het Centrum Strategische Communicatie is om de verbinding tussen wetenschap en praktijk te bevorderen. Dit doet het CSC onder meer door het aanjagen/verder brengen van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Dat betekent dat we je in de gelegenheid stellen om je onderzoek te presenteren aan communicatieprofessionals uit de praktijk.