Boekrecensie: Succes met je carrière

5 februari 2024Teunis van Hoffen

Wat voor baan past bij jou? Hoe zorg je ervoor dat jouw werk leuk blijft? En wat wil je bereiken? Dat zijn vragen waar auteurs Jolan Douwes en Map Oberndorff dieper op ingaan in hun boek 'Succes met je carrière'. Benieuwd naar de meerwaarde van dit boek en de kennis waar jij baat bij kunt hebben? Recensent Teunis van Hoffen bladerde het boek grondig voor je door en deed verslag in Logeions vakblad C, hét communicatiemagazine van Nederland.

Dit kleine boekje staat vol met korte teksten over allerlei loopbaanonderwerpen. Denk aan onderwerpen als solliciteren, werkrelaties en de balans tussen werk en privé. Het is alleen jammer dat het boekje teveel aan de oppervlakte blijft. De schrijvers zijn beiden loopbaancoach en journalist en daarom zijn de teksten eerder verschenen in het Financieele Dagblad en Intermediair. Het boekje is aangevuld met bijdragen van experts. Alle artikelen zijn kort met aan het eind ook nog eens een samenvatting van een toch al kort stukje tekst.

Voor een krant is dit een werkbaar format. Als lezer van een boek ga ik toch verdieping missen, zeker als een onderwerp echt meer uitleg nodig heeft. Zo twijfelt iemand of ze wil doorgroeien naar een managementrol en gaat het hoofdstukje over machtsniveaus in organisaties. Na het benoemen van de vijf niveaus was de ruimte in de krant op, maar als boeklezer begon ik toen pas warm te worden. Ook de teksten van de (goed gekozen) experts hadden van mij meer inhoud mogen hebben.

Zie dit boekje als aanzet tot nadenken over je loopbaan. Maak gebruik van de tips die erin staan. Als je vragen specifieker zijn, bijvoorbeeld als je aan het solliciteren gaat, dan heb je meer baat bij een boek over solliciteren.

Aantal sterren: 2

Lees meer over ‘Succes met je carrière'