Recensie: De taal van leiders - Daniel Mizere

11 december 2023Hugo Zelders

Politieke communicatie is zo oud als de weg naar Rome. De auteur weet de verbinding te leggen tussen Aristoteles (logos, ethos en pathos) en tot slot social media. Om te beginnen neemt hij de lezer aan de hand mee terug naar de basis: de retorica.

De kracht van de herhaling wordt tussen de regels door toegepast. Aan het credo ‘woorden doen er toe’ valt nauwelijks te ontkomen. Vervolgens is het van belang om die woorden effectief over te brengen. Communicatie- en spreekvaardigheid komt een regeringsleider of toppoliticus nogal van pas waarbij metaforen en soms humor kunnen helpen. Net als het onderkennen van het belang van de doelgroep. Naast het publiek vooral ook de pers.
Verlevendigd met voorbeelden uit toespraken en teksten van onder meer Macron, Rutte, Zelensky, Ardern en Obama spreken de 5 hoofdstukken, delen genoemd, tot de verbeelding. Daniel Mizere richt zich eveneens tot lezers in Vlaanderen. Retorische methoden en technieken zijn nu eenmaal grenzeloos. Net als gebruik van het inclusieve voornaamwoord ‘wij’. Kern bij het overbrengen van de boodschap blijft de gekozen taal. Kom nog meer te weten over taal als machtig wapen. Het is licht verteerbaar leesvoer en verplichte kost voor speechschrijvers, strategische communicatieadviseurs, persvoorlichters en woordvoerders.

Aantal sterren: 5

Lees meer en schaf het boek "De taal van leiders" aan

Deze boekrecensie is gepubliceerd in C: hét communicatiemagazine van Nederland met de laatste trends en actualiteiten, inhoudelijke rapportages, spraakmakende projecten en diepte-interviews met communicatieprofessionals. Leden van Logeion ontvangen het vakblad acht keer per jaar gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.