Recensie: Het complete veranderboek - Ron Schinkelshoek

8 december 2023Guido Rijnja

Ontdekken, ontwikkelen en realiseren zijn de drie dragende begrippen in dit boek over een thema waarover men maar niet uitgeschreven raakt: organisatieverandering. Maar het begint allemaal met begrijpen. In het openingshoofdstuk koppelt de auteur - veranderkundige en adviseur – dit begrip aan het vermogen tot nieuwsgierigheid. Want als er iets is, dat je moet voorkomen is dat: zeker weten.

Het complete veranderboek 1340x980.jpg

Veranderingen houden zich nu eenmaal niet aan stappenplannen. Wat weer niet wegneemt dat leiders die geen doel voor ogen hebben, gaan zwabberen. Schinkelshoek hint voortdurend op doorvragen en omdenken om patronen te doorgronden die maken dat de spreekwoordelijke hazen lopen zoals ze hun weg vinden. Meer dan een orde-vraagstuk en dus iets van managers, is organisatieverandering een constructieve aangelegenheid, waarin leiders helpen de bedoeling van een omslag te ervaren.

Dat vereist dat je van het (door)vragen kunt doorpakken naar wat medewerkers nodig hebben. Hoe stel je hen in staat om mogelijkheden hun draai te vinden? Zoals de conservatoren van het Rijksmuseum begeesterd raakten toen ze werden uitgedaagd om in gemengde groepen de slag te maken naar een andere, meer chronologische opstelling van kunst. ‘Denk niet in termen van ‘boot’ maar van ‘vloot’ citeert de auteur een andere expert, Hans Vermaak. En durf dus te testen, vooruit te denken en te reflecteren. Voorbeelden komen uit bedrijfsleven en overheid en ook theoretisch beschikt de auteur over een rijk palet. ‘Delta’ noemt Schinkelshoek zijn methode en een uitleg van dat begrip sluit goed aan bij de benadering van het thema: vertakkingen van rivieren die uitmonden in een meer of zee.

Aantal sterren: 4

Lees meer en schaf het boek 'Het complete veranderboek. Duurzaam veranderen voor nieuwsgierige leiders' aan.

Deze boekrecensie is gepubliceerd in C: hét communicatiemagazine van Nederland met de laatste trends en actualiteiten, inhoudelijke rapportages, spraakmakende projecten en diepte-interviews met communicatieprofessionals. Leden van Logeion ontvangen het vakblad acht keer per jaar gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.

Lees meer over C