Recensie: Hoe zal ik het zeggen

8 november 2023Teunis van Hoffen

Heb je wel eens echt geluisterd naar je eigen stem? En dan bedoel ik niet wat je in je hoofd hoort, maar hoe je aan de buitenkant klinkt? Weet je het niet zeker? Oké, nog een vraag: heb je mensen wel eens gevraagd wat ze vinden van hoe je spreekt? Is er iets dat opvalt? Spreek je misschien te hoog, onduidelijk, te traag, afstandelijk, afwezig, monotoon, scherp, krakerig of als een waterval?

Met dit boek kun je daaraan werken. Aan het begin van het boek stel je zelf (en met hulp van anderen) de diagnose en dan ga je aan de slag. En als je dat wilt leren, moet je met de billen bloot. Ga maar staan, zet je stem aan (dat doe je door uh te zeggen en goed te luisteren). Ga naar een andere ruimte en doe hetzelfde. Zo gaat het vaak in dit boek: je bewust worden van je eigen geluid, jouw spreken, jouw optreden. En dat vooral door veel te doen.

Na het lezen van dit boek ben ik mij een stuk bewuster van mijn eigen stem en optreden geworden. Als ik een presentatie heb, kijk ik voortaan niet alleen naar mijn dia’s maar ook naar hoe groot de ruimte waar ik moet optreden. Ik ben mij bewust van het interne mengpaneel dat ik nu kan gebruiken en weet veel beter wat ik kan en wat ik niet kan. Volgens mij is dat voor veel communicatieprofessionals handig om te leren. Maar, zoals de schrijver zelf ook zegt: je moet er wel een tijdje mee aan de slag willen gaan. Als je dat wilt, kan dit boek echt aanbevelen.

Lees meer en schaf het boek 'Hoe zal ik het zeggen' aan.