Recensie: Destructieve dynamieken

21 september 2023Marjan Engelen

Voor de zesde editie van C waagde Marjan Engelen zich aan het boek 'Destructieve dynamieken' van Hans van Dijk en Stefan Cloudt. Nieuwsgierig of dit boek een plekje in jouw boekenkast verdient? Marjan heeft hem alvast voor je gerecenseerd.

Destructieve Dynamieken cover.png

Als je je bezighoudt met leiderschapscommunicatie kan dit boek je erg van dienst zijn. De auteurs hebben problematische patronen in organisaties gedetecteerd en behandelen ze systematisch. Wat is het, hoe identificeer je de oorzaken en onderliggende patronen? De negen dynamieken komen heel bekend voor, bijvoorbeeld kritisch gedrag, dominantie en verstarde rollen. Als je iets weet over intermenselijke verhoudingen en de patronen daarachter kom je aardig wat open deuren tegen in dit boek. De meerwaarde zit naar mijn idee in het feit dat het de leiders als doelgroep heeft en juist hen praktische handvaten wil bieden. Dat dat vaak open deuren zijn (‘creëer een cultuur van psychologische veiligheid’) die vooral de vraag ‘Hoe dan?’ oproept, tja, het is de auteurs vergeven wat mij betreft.

Mooi vond ik dat de negen dynamieken op de Roos van Leary worden geplot, een model dat veel managers wel kennen. Dat geeft stof tot duiden in je coaching. In het laatste hoofdstuk komt beeldvorming aan bod. Hoe komt het dat het beeld dat je van een ander hebt vastroest en haast niet meer verandert? Zelfs niet als er bewijs is van het tegendeel? De les is: wees je bewust van de momenten waarop je een te eenzijdig en negatief beeld hebt van de ander.

Lees meer over het boek 'Destructieve dynamieken'