Recensie: De Beleidsbubbel

13 juli 2023Eefje NienhuisFolkert Reith

We tellen duizenden beleidsmakers, miljoenen uren aan vergaderingen, fondsen met miljarden erin en geen gebrek aan goede bedoelingen. En toch gaat het schrikbarend vaak mis. Wat lijkt de oplossing? Meer van dat beleid! Maar dat hoeft niet, stelt Marije van den Berg in haar boek 'De Beleidsbubbel'. Benieuwd naar dit boek? Eefje Nienhuis en Folkert Reith namen het boek voor je door en deelden hun mening.

Wie 'De Beleidsbubbel' leest wordt allereerst getrakteerd op prachtige taal. Rake metaforen, mooie alliteraties, treffende beschrijvingen. Marije van den Berg is echt een schrijver, het is smullen voor taalliefhebbers. Maar let op: dit is vakliteratuur. De auteur legt op een prettige manier de vinger op de zere plek. Een treffende quote staat voor haar gedachtegoed: ''Buurten zijn net konijnen. Het is niet een kwestie van een keer eten geven en dat ze dan oneindig blijven leven.'' Dit is maar een van de tientallen quotes die je cadeau krijgt als je het boek leest. Ze laat zien dat je pas meetelt als je in een crisisorganisatie zit, beheer is saai.'' Je kunt niets redden, dus het is niet spannend. Er is geen ramp, dus geen held.'' Dit boek is een hartstochtelijk pleidooi om uit de permanente crisisstand te komen en het beheer professioneel in te vullen. Want: ''Doe het maar eens, in een steeds veranderende context gewoon basiskwaliteit leveren.''

Toch dachten we, toen we op een derde van het boek waren: kan het ietsje sneller? Een speld is voldoende voor een knal, dit boek voelde af en toe als een knuppel die terug stuitert op de bubbel.

De Beleidsbubbel zou verplichte kost moeten zijn voor bestuurders, beleidsmakers, lokale politici en participatiespecialisten. En voor vakgenoten die dagelijks met hen samenwerken.

Lees meer en bemachtig het boek 'De Beleidsbubbel'