Logo Zoeken
Boekrecensie

Recensie: Politieke overheidscommunicatie

18 april 2023Guido Rijnja

Mag de overheid publieke middelen een minister, partij of politieke visie in de schijnwerpers te zetten? Tjebbe Geldof promoveerde eind vorig jaar op een promotieonderzoek naar de rechtmatigheid van overheidscommunicatie aan de juridische faculteit van de Tilburgse universiteit. Slotsom is een bevestiging van wat ook in de Uitgangspunten Overheidscommunicatie staat verwoord: niet de bewindspersoon staat voorop maar diens beleid, en partijpolitiek en beleidscommunicatie dienen gescheiden te worden.

Politiekeoverheidscom_950x635.jpg

Dat mag wat minder vrijblijvend, aldus Geldof. Hij introduceert een toetsingskader. Daarvoor  bestudeerde hij wetgeving en zienswijzen van achtereenvolgende staatscommissies (zoals die onder leiding van Biesheuvel en Wallage) en ervaringen in Ierland en Duitsland. Vervolgens legt hij drie casussen op de grill: de publiekscampagne waarin het kabinet bepleitte om vóór te stemmen bij het EU referendum (2005), de uitgave van de glossy Gerda door het ministerie van LNV (2010) en de toespraak van toen nog wethouder Ollongren waarin ze de PVV hekelde. In het toetsingskader haalt Geldof meerdere indicatoren naar voren: feitelijke onjuistheid, reclame-achtige boventoon, uitgesproken negatieve opvatting over een andere politieke partijen, publicatie op eigen websites en media van de overheid en inzet van speechschrijvers voor politieke bijeenkomsten naar voren. Ook wijst hij op timing: rechtvaardigheid komt in het geding als met overheidscommunicatie politieke doeleinden worden bekostigd in de aanloop naar verkiezingen. Een onafhankelijke organisatie zou kunnen helpen het toetsingskader te beperken, en te voorkomen dat gemorreld wordt aan basale principes als gelijke kansen en pluralisme in het publieke debat. Interessant is de vraag of en hoe de communicatiediscipline en het parlement op deze voorzet zullen reageren.

Titel: Politieke overheidscommunicatie. Een onderzoek naar de grenzen van politieke beïnvloeding door de overheid.

Auteur: Tjebbe Geldof

Uitgever: Boom

ISBN 9788462127517

Pagina’s: 344

Prijs: € 63,00

Sterren: 3

'Politieke overheidscommunicatie': Meer weten en bestellen.