Recensie: Sprekend jezelf zijn - Josanne Toussaint

7 maart 2023Guido Rijnja

93 Procent van ons handelen is non-verbaal, zegt onderzoek van Mehrabian, en sterker dan de inhoudelijke aspect zet de manier waarop we boodschappen uitzenden de toon, houdt Schultz Von Thun ons voor. In een vlot geschreven boekje werkt Josanne Toussaint de grondslagen en de werkende mechanismen uit bij onze expressie.

Wisselend kun je als lezer op de stoel van zender en ontvanger plaatsnemen, en daarin schuilt ook het aardige van ‘Sprekend jezelf zijn’: voortdurend beweeg je in de praktijk van zelfkennis naar kennis van de ander. Sterker nog: iemand die tot jou spreekt oefent invloed uit op hoe jij luistert en reageert. Dat daarbij heel veel onbewust gaat, onderstreept de betekenis van het expliciteren van hoe je zelf in een vergadering of voor een groep staat. En hoe je je collega’s, opdrachtgevers of klanten kunt ‘lezen’ en daar ook het gesprek over kunt voeren, als dat nodig is.

Veel misverstaan rust nu eenmaal op niet begrijpen van wat zich in de overdracht van boodschappen allemaal voordoet. Lees in dit boekje over de betekenis van adem, gebaren, stemgebruik, oogopslag, mimiek en houding. Oefeningen en voorbeelden halen de toepasbaarheid heel dichtbij. Toussaint maakt gebruik van diverse ordeningen en hulpmiddelen van anderen, en verbindt die op eigen wijze aan elkaar. Op de achtergrond hoorde ik Chiel Galjaard zeggen dat je niet altijd bronvermelding nodig hebt om iets waardevols aan te reiken. Hier komen duidelijk praktijk en reflectie samen. Dat maakt deze handreiking origineel en van toegevoegde waarde.

Aantal sterren:           4

'Sprekend jezelf zijn' ook lezen