Logo Zoeken
Blog

De impact van ChatGPT op het communicatievak

6 januari 2023Eveline Waterreus

Zie je het al voor je dat je content laat maken door Artificial Intelligence (AI)? Misschien heb je er al over gehoord: ChatGPT (Chat-based Generative Pre-Trained Transformer) heeft zijn intrede gedaan en dat zal in rap tempo impact op ons vak hebben. Het ontketent een revolutie in de manier waarop mensen informatie verzamelen en gebruiken, zowel in zakelijke als in persoonlijke contexten. Deze nieuwe technologie gebruikt natuurlijke taalverwerking en machinelearning om antwoorden op vragen van gebruikers te genereren.

1101 Artificial Intelligence.png

AI wordt al gebruikt in verschillende toepassingen, zoals bij klantenservices en virtuele assistenten. De technologie heeft bedrijven in staat gesteld om een ​​meer interactieve klantervaring te creëren, zonder de kosten voor klantenservice. ChatGPT gaat echter nog een stap verder. De tool is getraind met informatie van vrijwel het gehele internet (tot 2021) en kan daarmee snelle, nauwkeurige en gepersonaliseerde antwoorden geven op vragen.

Gevolgen voor communicatieprofessionals
Voor communicatieprofessionals heeft dit ook gevolgen. Denk aan brainstormsessies die een andere invulling krijgen: je vraagt ChatGPT om suggesties, vervolgens bepaal je tijdens een sessie welke van deze suggesties je gaat uitwerken. Hier fungeert de tool als ideeëngenerator. Een voorbeeld: geef tien ideeën voor content in een nieuwsbrief.
Ook een artikel in een specifieke schrijfstijl is mogelijk, bijvoorbeeld met een Shakespeare-sausje eroverheen. Input nodig voor een workframe, een outline van een video? In een minuut wordt de tekst gegenereerd. Samenvatting nodig van een boek of paper? De tekst verschijnt zo voor je neus. Of dit een wenselijke ontwikkeling is voor ons vak, valt te betwijfelen.
Verder leert de tool door jouw gebruik en type vragen. Je kunt al je vragen laten onthouden en zelfs je voorkeur van reactie aanpassen aan je wensen. Je krijgt feitelijke output. De ChatGPT heeft geen eigen mening. Wel zijn er natuurlijk manieren om dit met een omweg alsnog te verkrijgen.

Kwaliteitscontrole door menselijke factor
Als veel content straks wordt gemaakt met behulp van AI, welke rol blijft er dan over voor communicatieprofessionals of contentmakers? Ik denk vooral dat we onderscheid kunnen maken in de kwaliteitscontrole, want het checken op waarheden wordt nog veel belangrijker. Daarnaast kun je een karakterloos antwoord krijgen, tenzij je een schrijfstijl wijzigt. De menselijke factor wordt hierdoor steeds belangrijker, want door het smaakje dat jij eraan geeft, krijg je onderscheid.

Invloed op Google SEO
Momenteel is er een ‘strijd’ gaande in het herkennen van AI gegenereerde content door bijvoorbeeld Google, maar ook in het onderwijs. Als docent wil je natuurlijk geen door AI gegenereerde werkstukken beoordelen. Google gebruikt technologie om te checken of content gegenereerd is door AI, dit werkt op basis van consistentie en patronen. Dit heeft uiteraard ook invloed op SEO. Het is echter wel zo dat AI steeds beter getraind wordt. Je kunt je dus voorstellen dat dit steeds lastiger te herkennen zal zijn.

Voor een deel is dit artikel zelfs gemaakt door ChatGPT. Ik heb hiervoor de tool van OpenAI gebruikt. Je kunt in twee minuten gratis een account aanmaken. Zo kreeg ik als reactie op mijn vraag waarvoor ChatGPT nog meer wordt ingezet: bij online onderwijs, in de zorgsector om wachttijden voor patiënten te verkorten en zo zijn er nog meer sectoren die hier al dankbaar gebruik van maken. Het is wel goed om te weten dat op dit moment er na 2021 geen nieuwe data is toegevoegd. Dit heeft er wellicht mee te maken dat het nog een bètaversie is en met een vaste set data kun je het risico op fouten verkleinen.

Copyrights
ChatGPT is open source en dat betekent dat het vrij toegankelijk is. Je kunt de content die je genereert dus rechtenvrij gebruiken.
Dat geldt ook voor visuals die je AI kunt laten maken. Stable diffusion is een website die gratis visuals genereert door middel van AI. Dus zeg je beeldbankabonnement maar op, want deze door AI gegenereerde visuals zijn rechtenvrij te gebruiken.

N.B. Op 14 februari 2023 (start 12:00 uur) organiseert Logeion de online trendsessie 'Nieuwe technologie'. En op 28 februari 2023 verzorgt Ment Kuiper (SchaalX, lid trendteam Logeion) de workshop 'Impact van digitale ontwikkelingen op jouw communicatiestrategie' in Amersfoort (start 13:00 uur). Hij laat jou onder andere praktisch ervaren hoe je in maar 10 minuten jouw eigen metaverse-toepassing ontwikkelt, die werkt.