Logo Zoeken
Interview

Vorig jaar won Zuyderland de Galjaardprijs, word jij de winnaar van 2022?

13 juli 2022De redactie

Ook dit jaar gaat Logeion weer op zoek naar bijzondere initiatieven in publieke communicatie. Vorig jaar waren vakjury en publiek unaniem: Zuyderland won de Galjaardprijs en de Publieksprijs. ‘Met deze innovatieve vorm van crisiscommunicatie heeft Zuyderland laten zien dat communicatie verschil kan maken’, zei Galjaardprijs-juryvoorzitter Friso Fennema destijds. Wil jij dit jaar je project in de spotlight zetten en meedingen naar de titel, maar twijfel je nog of jouw project in aanmerking komt? Misschien dat Stef Petit, de winnaar van vorig jaar, jou over de streep kan trekken.

Galjaardprijs-winnaar-2021.jpg

Wat was de reden om in te schrijven voor de Galjaardprijs?
“Zorginstelling Zuyderland is tijdens de hele covidperiode permanent zichtbaar gebleven met een menselijk gezicht, heeft nieuwe inzichten ontwikkeld voor crisiscommunicatie en bestaande stramienen een nieuwe lading gegeven. Zuyderlanders lieten namelijk zien wat er achter de schermen gebeurde, elke dag opnieuw, twee jaar lang via tal van media. Al die duizenden kijkers, luisteraars, lezers maar ook de eigen medewerkers en hun naasten, kregen hierdoor een permanent inkijkje achter de zorgmuren van Zuyderland. En al die Zuyderlanders waren gemotiveerd door deze aanpak om naast hun drukke werk hier toch even tijd voor te maken en samen met de communicatieprofessionals naar buiten te treden. Open, transparant, belevend en radicaal eerlijk. Dat wilden we graag delen met al onze vakgenoten.”

Wat heeft de prijs jullie opgeleverd?
“Aanzien en waardering bij vakgenoten. En intern op alle niveaus vertrouwen in onze communicatie-professionaliteit.”

Waarom is de prijs belangrijk?
“Er is geen grotere en betere waardering voor ons als communicatieprofessionals en als team. Zeker omdat we het allemaal in eigen beheer hebben gemaakt met weinig budget. Hoe mooi is het dan dat een onafhankelijke jury alsmede professionals dit team zowel de prijs van de vakjury hebben toegekend alsook de publieksprijs?”

Heb je nog tips?
“Kies bij een crisis voor radicaal eerlijke, belevende, betrokken en beeldende communicatie over de impact, die hoopvol en hoopgevend is. Geef dat vorm via Unique Perceived Benefits: voordelen en/of nadelen die ‘jij’ als doelgroep ervaart op basis van jouw waardes.”