Logo Zoeken
Artikel

Tachtig procent van alle content wordt door niemand gezien

26 januari 2022De redactie

Tachtig procent van alle content wordt door niemand gezien. Dat betekent dat je van de tien artikelen die je maakt, je er acht net zo goed niet kunt maken. Dat is echt zonde van je inspanning, energie en geld. Hoe het komt dat ‘we’ dit toch maar blijven doen? Paul Gremmen en Maarten Ros van Contenture zien dat communicatieafdelingen een basic tool als Google Analytics onvoldoende gebruiken, de meeste mensen verdrinken daarin. Als ze al data gebruiken dan kijken ze achteraf – dus niet vooraf – naar wat hun communicatie gedaan heeft.

Paul en Maarten Contenure 705x220.jpg

"Niet verwonderlijk dat het zo gaat, want communicatieafdelingen zijn zó druk en zó verworden tot productiehuizen dat ze zichzelf niet de tijd gunnen om goed naar die data te kijken en daar gedurfde conclusies uit te trekken. Content maken die wel gezien wordt, lukt alleen als je die echt ontvanger-gericht maakt. Je moet dus goed weten: wat wil jouw doelgroep, wat zoekt de doelgroep, hoe zoekt de doelgroep, waarom zoekt die doelgroep en wanneer zoekt de doelgroep? Dat zijn data die je overal vandaan kunt halen. Dat kan Google zijn, dat kunnen fora zijn, nieuwssites, blogs, websites, sociale media et cetera," zegt Gremmen.

"Het is dus essentieel om vooraf in kaart te brengen wat de informatiebehoefte van jouw doelgroep is. Hierop pas je je communicatiestrategie en content aan. Het kan lastig zijn om je te houden aan een beperkt aantal onderwerpen, maar less is more. En het blijkt dat organisaties die zich aan deze strategie houden, betere resultaten boeken en meer impact maken."

Wil jij ook dat jouw organisatie meer datagedreven gaat werken? Op donderdag 31 maart organiseert Logeion een online Vakimpuls met Paul Gremmen (strateeg bij Contenture) en Maarten Ros (head of business van Contenture). Tijdens dit uur leer jij hoe je data en content slimmer kunt inzetten en hoe je met smart content meer impact maakt op je doelgroep. Wil jij hierbij zijn? Meld je dan aan via de website.