Logo Zoeken
Blog

Zoveel te doen

4 mei 2021André Manning

“Zoveel te doen, ik heb nog zoveel te doen”, zong Erik Mesie van Toontje Lager in een van hun hits uit mijn jeugd. De Nederlandstalige band die ooit begon als Maandverband leverde daarnaast nog klassiekers af als Stiekem Gedanst en Net als in de Film. “Zoveel te doen, ik heb nog zoveel te doen”, denk ik regelmatig na vier jaar Logeion en is ook het onderwerp van mijn honderdste Prikkel.

Andre Manning blog.jpg

Toegegeven, we hebben inmiddels veel op de rit gezet. Om enkele ontwikkelingen te noemen: het aantal leden groeit gestaag, de programmering van kennissessies heeft een forse verandering ondergaan, ons Centrum Strategische Communicatie bloeit als nooit tevoren en ook vakblad C is de afgelopen jaren aanzienlijk beter en aantrekkelijker geworden. Dat vind niet alleen ik, maar ook de respondenten van een onderzoek naar C die het blad recent met een hele ruime 7 hebben beoordeeld.

En toch zijn we er nog lang niet. Dat is goed om te weten en helemaal niet erg. Sterker nog, het biedt voldoende aanknopingspunten om onze vereniging nog relevanter te laten zijn. Dat bleek afgelopen week toen we twee online sessies over de structuur en organisatie van de vereniging hadden. De manier waarop we van oudsherre zijn georganiseerd is toe aan een update. Sneller worden, wendbaarder worden en relevanter zijn voor leden die iets willen halen en brengen. Voor de vereniging en voor het vak. Dat bleek afgelopen week nog maar eens toen we een kennissessie organiseerden over diversiteit en inclusie in organisaties én de rol van de communicatieprofessional om dit te bereiken. Het aantal deelnemers was boven verwachting, de interactie met de aanwezigen was enorm en de vervolgstappen bijna niet op één hand te tellen. Ook de deelnemers, leden en niet-leden die een actieve rol willen spelen bij het verder ontwikkelen van dit thema, waren hartverwarmend. Eenzelfde geluid hoorden we overigens eerder in een kennissessie over wat communicatie en marketing elkaar te bieden hebben. Ook daar was een grote bereidheid om samen dingen op te pakken.

Zoveel te doen is in mijn ogen een luxepositie voor onze vereniging. De actualiteit van bekende en nieuwe thema’s, het toenemend belang van ons vak, nieuwe inzichten, gebruik van data en onderzoek én nieuwe - vooral online -  manieren van kennis aanbieden; we zorgen ervoor dat we de wind in de zeilen hebben en ons inzetten voor de ontwikkeling van ons vak en onze vakgenoten. In een bijzonder jaar waarin we onze 75e verjaardag vieren is dat iets om te koesteren en samen met onze leden de schouders onder te zetten: “Zoveel te doen, we hebben nog zoveel te doen.”