Logo Zoeken

Jeroen Scholten: "Ik dacht toen, waarom in Nederland niet?"

25 november 2020 de redactie

Twintig jaar geleden startte Jeroen Scholten als oprichter en directeur van Publistat, een bureau gericht op analyse en monitoring van mediaberichtgeving. Dat begon met een tafel in de woonkamer als kantoor en is uitgegroeid tot expert in het communicatievak. In deze 'Logeion-leden aan het werk' blikken we met Jeroen terug op de historie, maar kijken we ook vooruit naar het belang van nieuwe techniek, onderzoek en wetenschap.

Publistat 20 jaar 705x220.jpg

Jeroen, jij bent twintig jaar geleden begonnen met Publistat. Voor wie jullie niet kent: hoe is het allemaal begonnen? 
Jeroen: "Het begon in de wilde jaren 90 tijdens de internetbubble, toen je het idee kreeg dat iedereen een eigen bedrijf begon. Ik kan mij maandelijkse bijeenkomsten in de Escape herinneren waar investeerders met geld leurden bij startende ondernemers. Ik werkte toen bij Bennis Porter Novelli, het leukste communicatieadviesbureau van Nederland waar ik samen met mijn collega Kasper Heijting werkte aan verbetering van effectmetingen. Na een ontmoeting met hoogleraar Jan Kleinneijenhuis hadden we de basis te pakken voor een objectieve methode. Na wat veldonderzoek, bleek er in het buitenland al veel langer een groeiende markt te bestaan voor onafhankelijke meetbureaus. Ik heb er twee in Londen bezocht en dacht toen, waarom in Nederland niet? Ik begon met Kasper als enige medewerker. Het kantoor was de woonkamer van mijn vriend en ook startende ondernemer Jeroen Plink, de eerste stagiaire hebben we aangenomen aan zijn keukentafel.

In het begin deden we vooral maandelijkse onderzoeken voor ministeries. We brachten in kaart hoe het ministerie en de bewindslieden in het nieuws kwamen. Dat sloeg enorm aan bij de politieke en ambtelijke leiding. In 2005 zijn we op verzoek van een grote bank ook de dagelijkse nieuwsvoorziening gaan verzorgen via email. Tot die tijd bracht een voorlichter wekelijks een doos langs met papieren knipsels en VHS videobanden. Inmiddels zijn wij doorontwikkeld naar een bureau met 25 top analisten die zich toeleggen op de volledige ontzorging van de veeleisende communicatieprofessional met op maat (live)monitoring, tooling en onafhankelijke analyses.

Het is een raar jaar, jullie twintigjarig bestaan moet je op een andere manier vieren als gedacht. Wat is de impact van het coronavirus op jullie organisatie en hoe werken jullie, ook vanuit huis?
Jeroen: "Het is een raar jaar, inderdaad. Onze normale insteek is dat we graag op kantoor werken, laagdrempelig overleggen en langslopen bij elkaar. Dat we dit ook via thuiswerken konden doen, leek ons minder ideaal. Maar ik moet ons team een groot compliment maken; we zijn in twee dagen overgegaan van uitsluitend op kantoor werken naar grotendeels thuiswerken. De medewerkers weten elkaar en ons nog steeds heel makkelijk te vinden, via MS-teams, telefoon en met een wandelingetje. Er werken nu dagelijks drie mensen op kantoor, met meer dan 5 meter afstand, om de dagelijkse operatie hier gaande te houden. We verheugen ons wel weer erg om met elkaar te kunnen borrelen en tafeltennissen in onze Pub. Het paradoxale van deze periode is dat het contact met formele relaties, zoals leveranciers en prospects wat informeler wordt, omdat je elkaar soms treft in de huisomgeving, terwijl het contact met je goede relaties waar je voor corona mee ging lunchen of wat drinken, wat minder wordt."

Jullie zijn ook partner van het Centrum Strategische Communicatie van Logeion. Jullie ondersteunen dus de doelstelling om een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk? Waarom is dat voor jullie belangrijk?
Jeroen: "Het idee voor Publistat is ontstaan uit contacten met de wetenschap, zoals net verteld. We hebben als missie om ervoor te zorgen dat communicatie dezelfde plaats en waardering krijgt als andere bedrijfsdisciplines. Wij geloven in een wetenschappelijke onderbouwing en willen graag bijdragen aan verdere ontwikkeling van relatief jonge wetenschapstak en praktijk. Bovendien zijn de contacten die je op doet bij het Centrum erg leuk. Zo kan ik me nog goed een erg leuke sessie met wetenschapper en TV-personality Ionica Smeets herinneren. Ik heb er een stagiaire aan overgehouden en een geïnspireerde opdrachtgever die ik had meegenomen."

November is traditioneel gezien ook 'measurement month' (MM), dat wordt georganiseerd door AMEC om onderzoek en meten in het communicatievak te bevorderen. Welke rol spelen jullie daarin? En waarom is in jouw ogen meten en analyseren van communicatieactviteiten zo belangrijk?
Jeroen: "Om dezelfde reden dat we de wetenschap steunen, steunen we graag de professionalisering van ons vakgebied. AMEC is de plek waar de wereldtop op het gebied van wetenschap, mediaonderzoek, marktonderzoek en pr-bureaus samenkomen om het meten en evalueren wereldwijd naar een hoger niveau te tillen. Daar doen we graag actief aan mee. Zelf heb ik in de 'Board' gezeten, daar heb ik veel internationale contacten aan overgehouden. Robin ten Brink is zeer actief in verschillende werkgroepen en Bobby van der Stap is momenteel bezig met een AMEC-cursus. Tijdens MM organiseren we de laatste jaren dinerbijeenkomsten met relaties, dat kan dit jaar helaas even niet. Bijzonder was dat we in 2014 de jaarlijkse wereldwijde AMEC Summit naar Nederland hebben gehaald met als hoogtepunt de directeur van de Britse RVD, waar ze voorop lopen als het om evaluatie en onderzoek gaat."

Zijn er nog tips over meten en analyseren die je met je vakgenoten wilt delen?
Jeroen: "Hou het simpel, ga uit van je doel en gebruik je gezond verstand. Dan maakt het je werk echt leuker! Just do it!"