Logo Zoeken

Guido Verboom: "Empathie, lef en geduld, de eigenschappen van een goede community manager"

20 mei 2020De redactie

Heel blij zijn we bij Logeion met Guido Verboom, expert op het gebied van community management en ambassadeur van Logeionline. We onderwerpen hem aan een vliegensvlug vragenvuur over onder andere de kwaliteiten van een goede community manager en het activeren van communities.

beeld 705x220 QA Guido.jpg

In zijn studie antropologie leerde Guido om de ander te begrijpen, om te zien wat iemand anders drijft. Tien jaar lang werkte hij voor een vereniging van huisartsen waar hij samen met Diederick Meinen een sociaal netwerk van de grond af heeft opgebouwd. Stapje voor stapje leerden zij en zagen ze het uitgroeien tot een hoeksteen van de hedendaagse huisartsenzorg. In 2019 is hij voor zichzelf begonnen en brengt zijn jarenlange ervaring in de praktijk voor onder andere het Diabetes Fonds.

Guido, welke kwaliteiten moet een goede community manager hebben?
"Empathie, lef en geduld. Dat zijn de belangrijkste eigenschappen van een community manager", zegt Guido vastberaden. "Empathie: Om een community te kunnen vormen wil je weten wat andere mensen beweegt. Het is belangrijk dat je dat goed kan en ook echt leuk vind om te doen. Lef: Als community manager neem je een groep mensen om sleeptouw om iets nieuws te ontdekken. En dat geldt ook voor jou. Je bent steeds bezig om nieuwe wegen te ontdekken en de enige manier is door zelf steeds weer die stap te zetten. Geduld: Het beginnen van een community is als het aanleggen van een nieuwe moestuin. Je investeert veel tijd in het bedenken hoe die eruit kan zien, plant veel zaadjes en geeft veel water en ondanks al je moeite kan het zijn dat het eerste jaar de hele oogst mislukt. En dat je dan toch weer vol goede moed aan de slag gaat, dan weet je: ik ben een community manager!"

Het blijkt dat een van de lastigste opgaves is om in het begin van je community de leden te activeren. Welk advies zou je mensen hierover kunnen geven?
Guido vertelt: "Allereerst: Het gaat om mensen. Ga daarom vooral met mensen in gesprek en zie welke behoeftes zij hebben en hoe je hen kunt activeren. Ten tweede: Alles heeft zijn tijd. Het kan helpen om klein te beginnen en vanuit daar uit te bouwen. Dan zie je wat voor obstakels er zijn en kun je die uit de weg ruimen. En als laatste: Denk aan jezelf. De enige manier waarop jij op een duurzame manier een bijdrage kan leveren aan de community is als het jou ook energie oplevert."

Heb je een ultieme tip voor het managen van communities die je met de leden van Logeion kun delen?
"Promoot niet het platform, maar de conversatie. De content is wat mensen trekt. Schrik er niet van terug die conversatie in het begin te regisseren. Het gaat om het creëren van voorbeeldgedrag", zegt Guido.

Naast dat je werkzaam ben als community manager voor verschillende platforms ben je ook ambassadeur van de Logeionline-community. Waarom ben je ambassadeur geworden? En wat vind je er leuk aan?
Guido zegt: "Ik geloof in de kracht van community management. Omdat het waarde heeft voor de business èn omdat het bijdraagt aan een meer participatieve samenleving. Het is fijn dat er een plek is waar de expertise over community management verder kan groeien. Hopelijk kunnen we dit uit laten groeien tot een volwassen vakspecialisme binnen Logeion."

Er worden inmiddels al leuke plannen gesmeed met betrekking tot het vakspecialisme community management bij Logeion. Kun je ons daar al iets meer over vertellen?
"Ik was eerder betrokken bij CMNL, de vakvereniging van community managers, maar het bleek lastig om daar het bestuur van draaiende te houden, alle activiteiten te organiseren en ook de eigen community draaiende te houden. Het is heel fijn dat nadat die vereniging stopte met activiteiten, community managers bij Logeion nu weer een plek hebben waar we samen kunnen komen. Logeion is al een goed draaiende machine waarin wij ons helemaal kunnen richten op waar we energie van krijgen. Samenkomen met gelijkgestemde collega's zodat we elkaar verder helpen", vertelt Guido.