Logo Zoeken

Woordvoering en crisiscommunicatie; nobody cares

8 juni 2016Casper van Diemen

De meeste ondernemers die ik ken willen geen stuiver uitgeven aan zaken als woordvoering en crisiscommunicatie. Wellicht komt het door hoe wij het brengen. Dat zou kunnen. Maar dit soort PR dienstverlening wordt toch vooral gezien als een onnodige kostenpost. Je ziet dit van kleine tot hele grote organisaties en dat levert de gekste situaties op. Zo ook bij Capgemini. Petra Hendriksen van Capgemini vertelde vorige week enthousiast aan de NOS over de kansen die internet biedt voor vrouwen: ‘wanneer je jezelf leuk kunt opmaken en kunt stylen dan kun je ook een website maken’. Op social media wordt de vriendelijke dame met de grond gelijk gemaakt. Terecht of onterecht? Dat maakt misschien niet uit.

#CapGemini.jpg

Een beetje investeren
Een interview met de NOS vertegenwoordigd voor Capgemini, of wie dan ook, een forse PR-waarde. Als je een spotje in had moeten kopen voor deze zendtijd en voor deze tijdsduur, was het een dure grap geweest. Een dure grap is het nu ook. Ik schat in dat de vrolijke mevrouw, met al haar goede bedoelingen, deze uitlatingen niet heeft laten toetsen door een woordvoerder van binnen of buiten haar bedrijf. Zonde. Want nu lijkt het net alsof ze bedoelt dat zelfs domme wezens als vrouwen door de online ontwikkelingen in staat zijn om professioneel succes te boeken. Of ze het zo heeft bedoeld maakt niet uit. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Maar ze kiest haar woorden wel erg ongelukkig. Iets dat naar mijn mening gemakkelijk voorkomen had kunnen worden met een beetje begeleiding.

Shit happens
Ditzelfde verhaal zie je in dit vakgebied veel rondom het thema crisiscommunicatie. Wanneer PR-adviseurs dit ter sprake brengen wordt het ook vaak gezien als een onnodige kostenpost. ‘We doen het al jaren zo’ of ‘Rene staat hier altijd de pers te woord’. Allemaal de waarheid. Maar wat als het misgaat en Rene het even niet weet of er even niet is? Wat wanneer de crisis groter is dan van tevoren gedacht? Wat dan? Zonde, want slecht omgaan met een crisis kan zeer slecht zijn voor het imago van een organisatie of bedrijf en kan deze zelfs geheel afbreken. Een goed opgeloste crisis levert daarentegen meer PR-waarde op dan een gemiddelde reclamecampagne. Een crisis is dus een kans… mits er een goed plan/ draaiboek ligt.

Lees ook: De leukste tweets en variaties op de CapGemini-uitspraak.