Logo Zoeken

Ron van der Jagt: 'Leiderschap in communicatie'

18 augustus 2011Ron van der Jagt

Het zou de ambitie van elke gekwalificeerde communicatieprofessional moeten zijn. En de droom van elke kersverse drs die voor dit vak heeft doorgeleerd. Juist: ik heb het over de felbegeerde positie van directeur Communicatie. Totdat je veel van deze hardwerkende mensen regelmatig spreekt en je hoort en ziet wat zo’n rol allemaal met zich mee brengt. Natuurlijk: mooie plek in de organisatie, keurige kamer, uitstekende beloning en aanzien in het vak. Maar een leuke baan?

Ron-van-der-Jagt-landscape1.jpg

Directeuren Communicatie zijn echt niet te benijden. Ze worden - 24/7 - geleefd door incidenten en de waan van de dag. Door een ongelukkige kop in de krant of hypes in veel snellere media. Door grote en kleine crises en issues. Door de grillen en nukken van de hoogste baas en door brandjes die geblust moeten worden. Elke dag weer. Ik geef het je te doen. Nog los van de interne politiek, systemen en ander ‘gedoe’ in elke grote organisatie, plus alle normale beslommeringen die komen kijken bij het leiden van een afdeling. Niet voor niets is ‘ik wens u veel personeel’ een Jiddische verwensing.

Je broek moet er wel van scheuren, van deze dagelijkse spagaat. Want directeuren Communicatie willen ook bouwen aan de lange termijn. Af en toe eens nadenken over de positionering, het merk, misschien wel een campagne. Serieuze analyses en plannen maken voor reputatiemanagement. Een professionele aanpak van grote issues en van stakeholder management. Eens goed gaan zitten voor een onderbouwd budgetvoorstel. Aan de slag met het sponsoringbeleid dat maar blijft liggen. Vorm geven aan een intelligente monitoring tool voor offline én online media. Zorgen dat de speech van de voorzitter spot on past in de boodschapstrategie. Nadenken over de vraag hoe de hele organisatie sensitiever, responsiever en communicatiever kan worden gemaakt. Bouwen aan een betere en compactere afdeling. Want de voorzitter vraagt doodleuk "Kan het meer met minder?". Of roept zonder blikken of blozen: "Waar zijn al die mensen van jou in hemelsnaam de hele dag mee bezig?"

Een excellente directeur Communicatie weet dagelijks feilloos de juiste inschatting te maken. Herkent patronen en kan issues taxeren. Is aangesloten op de agenda van het topmanagement en die van de business. Zorgt ervoor dat de bestuurders én de lijnmanagers zich - ondanks de uiteenlopende wensen en belangen - toch allemaal goed bediend voelen. Inspireert en weet het beste uit zijn of haar mensen te halen. Laat de afdeling niet afglijden tot een ‘ballenbak van dingetjes’ maar bouwt een hoogwaardig team met duidelijke meerwaarde. En is ook nog in staat om pakweg de helft van zijn of haar eigen tijd te besteden aan bouwen, aan ontwikkelen, aan offensieve initiatieven met relevantie en impact, waarmee de organisatie echt een stap verder komt.

Ik heb grote bewondering voor mensen die een dergelijke functie echt goed weten in te vullen. Want deze rol vraagt om adviesvaardigheden op het hoogste niveau, om leiderschaps- en managementkwaliteiten, om voortreffelijk vakmanschap op alle deelterreinen van het vak, om analytisch en conceptueel denkvermogen, om een intuïtief - bijna instinctief – gevoel voor wat wel en wat niet gaat werken. Plus de drive en de fysieke conditie om ook in het weekend en heel vroeg in de ochtend de horkerige berichten van bestuurders te incasseren en elke dag opnieuw scherp te zijn en topkwaliteit te leveren.

En, niet op de laatste plaats, hebben directeuren Communicatie de rust, het lef, het leiderschap en de professionele autonomie nodig om - ook onder druk - ja of juist nee te durven zeggen. Dat vereist een sterke persoonlijkheid met een breed draagvlak. Mensen die dit allemaal in huis hebben vormen een zeldzaam soort.

PS Ken jij trouwens zo’n superman of powerwoman? Surf dan direct naar http://communicatiemanvrouw.logeion.nl/ om hem of haar (of jezelf) in ieder geval te nomineren voor de Communicatieman/vrouw verkiezing van 2011! Of twitter met #commv11. @RonvanderJagt.