Logo Zoeken
Blog

Ron van der Jagt: 'Movers and shakers'

26 mei 2011Ron van der Jagt

Als het even kan boek ik voor lunchafspraken een tafeltje aan het raam aan de Bosbaan, de Olympische roeibaan in het Amsterdamse Bos. Waar de bediening inmiddels weet dat ik graag begin met een cappuccino en een verse jus. De combinatie wakker & fris, daar houd ik van. Dus ook mijn tafelgenoten zijn bij voorkeur wakker & fris, in de hoop dat ze mij ook zo ervaren. Sinds kort is er dagelijks wel een grapjas die mij bij binnenkomst aanspreekt als 'voorzitter'. En dus heb ik het tegenwoordig de hele dag over Logeion. Afgelopen week had ik aan die roeibaan een hernieuwde kennismaking met Joep Cornelissen. Professor Joep Cornelissen. Hij is bijzonder wakker & fris.

Ron-van-der-Jagt-landscape1.jpg

Joep is hoogleraar Corporate Communication aan de faculteit Economie & Bedrijfskunde van de VU. Auteur van het boek 'Corporate Communication. A Guide to Theory and Practice' (Sage) waarvan de eerste druk al in 2004 verscheen en dat inmiddels wordt gebruikt aan business schools over de hele wereld. Joep begint internationaal behoorlijk naam te maken, behalve in Nederland gek genoeg. Eerder was hij professor aan Leeds University Business School, mogelijk is dat een verklaring. Is Joep dus de grote onbekende naast iconen als Cees van Riel en Betteke van Ruler? Nou, er is een belangrijk verschil. Joep is namelijk pas 35 jaar. Nee, dat is geen tikfout. Joep is 35. Joep gaat dus 'als een raket'. Terwijl ik me bijna verslikte in mijn jus, moest ik onmiddelijk denken aan het idee dat ik eerder in mijn toekomstvisie voor Logeion de 'Club van 30' heb genoemd. Want het lijkt me prachtig wanneer we voor maximaal dertig 'daverende dertigers' een eigen club binnen onze club kunnen creëren.

Ik vertelde Joep enthousiast over mijn visie op de toekomst. Kort samengevat: "Het verbinden van alle communicatieprofessionals in Nederland, dat is de stip aan de horizon. Dit vak verdient een open, attractief, relevant en gezaghebbend platform. Een professionele en eigentijdse beroepsorganisatie, met meer kwaliteit, meer scherpte en meer kleur.” En dus, zo vertelde ik Joep, denk ik dat we nieuwe initiatieven moeten starten om relevanter te worden voor specifieke doelgroepen. Waaronder de 'Club van 30' als community voor het absolute toptalent in ons vak. Voor de 'daverende dertigers' en daarmee voor de nieuwe generatie smaakmakers. Doelgroep van zo'n bijzonder clubje zijn de echte ’movers & shakers’ en ‘dwarse denkers’. Een dergelijke community draagt bij aan prikkelende visieontwikkeling en vernieuwing van ons vak en kan zorgen voor scherpe stellingen en standpunten. Dat kan Logeion helpen om echt ‘hip & happening’ te worden.

Ik hoop dat we in onze beroepsgroep dertig uitzonderlijke dertigers kunnen vinden. Denk daarbij aan mensen van het kaliber van bijvoorbeeld Jeroen Hellenberg. Pas 37 jaar en al weer een aantal jaren directeur Communicatie van NS. En uit de wetenschap natuurlijk de genoemde professor Cornelissen van 35. Waarmee ik gelijk maar even twee mensen noem die helemaal nog geen lid zijn van onze beroepsorganisatie. Dat moeten ze dus eerst nog even worden. Om vervolgens een plek aangeboden te krijgen in die op te richten Club van 30.

Dit gezelschap wil ik op voorhand van harte uitnodigen om ons vakgebied en onze vereniging voortdurend van vernieuwende impulsen en kritische reflecties te voorzien. Als het allemaal lukt krijg ik vast nog eens spijt van deze oproep. Want 30 maal wakker & fris klinkt zelfs voor mij als een overdosis. En als die movers & shakers er echt zijn, zullen ze ook zeker niet wachten om op alle fronten snel het roer over te nemen. Gelijk hebben ze. Zou ik ook doen.