Logo Zoeken

Dit is hoe we communiceren in coronatijd

9 december 2020De redactie

Uniek en ongekend is de coronacrisis. Voor de samenleving, maar ook voor het communicatievak. In de vierdelige serie 'Communiceren in coronatijd' vertellen vijf professionals over hun ervaringen met de coronacrisis en over bijdragen aan het oplossen van gecompliceerde vraagstukken. Daarnaast wordt verbinding zoeken én maken met mensen binnen en buiten je organisatie besproken. En hoe je gedragsverandering bewerkstelligd. Maar ook de impact op communiceren in een crisis, het communicatievak als geheel en (nieuwe) werkvormen in de toekomst komen aan bod. Alle afleveringen staan online, dus hoog tijd voor jou om ze te bekijken.

Communiceren in coronatijd alle geïnterviewden 705x220.jpg

Aflevering 1


Aflevering 2


Aflevering 3


Aflevering 4



'Communiceren in coronatijd' is een coproductie van Logeion en Studio Dokter de Graaf. We vragen programmamaker Ans Dokter naar hoe zij de terugkijkt op de productie en het eindresultaat.

Ans, jullie hebben deze zomer Logeion benaderd voor een vierdelige videoserie over Communiceren in Coronatijd. Hoe kwamen jullie op dit idee?
Ans: "We zijn van oorsprong journalist en programmamaker en hebben jarenlang televisieprogramma's gemaakt. Toen we net begonnen met Studio Dokter De Graaf was de wereld van communicatie en marketing nog onbekend terrein. We kwamen toen op het idee om dit soort inhoudelijke series te maken en meer te leren over deze nieuwe vakgebieden. Bovendien is het voor ons ook meteen een mooie manier om nieuwe contacten te leggen. Al eerder maakten we een serie over contentmarketing en purpose marketing samen met Frank.news. Door corona kwamen we op het idee om communicatieprofessionals aan het woord te laten over wat de crisis met hun vak doet en hoe zij dat ervaren. Hiervoor zijn we op zoek gegaan naar een platform en Logeion was natuurlijk de aangewezen organisatie. En het bleek een club met heel betrokken leden. Heel leuk om te zien hoe de serie door veel mensen werd opgemerkt, we kregen toffe reacties."

Dan zijn we natuurlijk ook nieuwsgierig wie Studio Dokter De Graaf is, kun je daar iets meer over vertellen? Wie zijn jullie en wat doen jullie?
Ans: "Studio Dokter De Graaf bestaat nu drie jaar. We maakten jarenlang tv-programma’s en wilden die manier van verhalen vertellen graag inzetten voor bedrijven en organisaties. Want in iedere organisatie zijn volop mooie, interessante en ontroerende verhalen te vertellen. Het is de kunst om die om te zetten in goede video met een sterke boodschap. Dan pas kan je met die verhalen ook echt iets bereiken. Wij maken echte verhalen van echte mensen. Wij geloven in de kracht van verhalen die raken, intrigeren, informatief zijn en inspireren. Oppervlakkige en vooraf bedachte quotes bereiken nooit hetzelfde wat verhalen kunnen doen die echt zijn. In onze films interviewen we mensen om het op een authentieke manier over te brengen. Onze journalistieke achtergrond gebruiken wij om te filteren welke boodschap een organisatie precies wil communiceren. Dat vertalen we vervolgens naar een mooi en pakkend beeldverhaal. Voor onze opdrachtgevers als Heijmans, Dela, NS, Gemeente Arnhem, maakten we (mini)documentaires, krachtige bedrijfsfilms, formats voor online series, persoonlijke portretten en video’s voor arbeidsmarktcommunicatie. Het is geweldig om bij zoveel verschillende organisaties binnen te kijken en die verhalen op te halen."

Wat viel je op tijdens het opnemen van de interviews voor Communiceren in Coronatijd? Hoe reageerden de mensen die werden geïnterviewd?
Ans: "Door corona is het communicatievak echt veranderd en is communicatie goed op de kaart gezet. Wat opvalt is dat vooral de interne communicatie een boost heeft gekregen en dat het belang daarvan veel meer wordt gezien nu. De positie van de communicatieafdeling is in steeds meer bedrijven blijvend verstevigd. Ze zit aan tafel bij de top en wordt betrokken bij beslissingen. De toon van de communicatie is warmer en eerlijker geworden. Iets wat ons ook aanspreekt. Ondanks de nare kant van de crisis zagen we ook een enorme gedrevenheid bij de geïnterviewden. Iedereen is in deze tijd extra scherp en het haalt enorm veel creativiteit naar boven. Dat enthousiasme is mooi om te zien en werkt heel aanstekelijk."

En... hebben jullie al weer een volgend idee voor een videoserie voor Logeion?
Ans: "Wat een leuke vraag! We vonden het een hele leuke samenwerking, dat doen we graag nog eens. De interviews met Monique, Renata, Arjen, Iris en Andy hebben ons zeker aan het denken gezet. Als straks de crisis echt voorbij is, blikken we graag nog een keer terug om te zien hoe corona het vak blijvend heeft veranderd. Het lijkt ons ook heel leuk om een serie te maken over eerlijke en echte communicatie. Dat is heel erg van deze tijd. Daar zouden we graag nog meer van horen. Wij geloven heel erg in dat soort verhalen en zouden graag van communicatieprofessionals horen hoe zij die inzetten en wat hun ervaringen daarmee zijn. Maar we horen ook graag van jullie leden wat er speelt en waar behoefte aan is. Dus andere ideeën voor een nieuwe serie zijn van harte welkom!"