Logo Zoeken

Ook Adelaars willen een warm nest: over Communicatief Leiderschap

21 november 2014Liliane Ruyters

Woensdag 19 november voerde de themagroep Leiderschap in Communicatie een levendige discussie over Communicatief Leiderschap. Woorden als proces, lange termijn en oprechte interesse vielen vaak. In Ook Adelaars Willen een Warm Nest een impressie. 

LOGNW_adelaar.jpg

Ik had gisteren ook  naar ‘motivational speaker’ Jordan Belfort kunnen gaan. Hij had aan mij en zo’n 4.000 anderen, ‘adelaars’ in zijn visie, dan uitgelegd hoe ik snel succesvol (lees: rijk) zou kunnen worden. Belfort leert zijn publiek hoe het op een verantwoorde manier miljoenen kan verdienen door in zichzelf te geloven en zich kwetsbaar op te stellen. Ik ben er niet bij geweest, dus ik kan alleen maar vermoeden dat in zijn methode de ‘adelaars’ zich met name richten op snel scoren, persoonlijk belang en niet op de langetermijnvisie van hun organisatie (een vooroordeel dat misschien is ingegeven door het feit dat hij een voormalige Wall Street Wolf is die niet al te moeilijk deed over integriteit). Ik geloof eerder dat de echte adelaars gisteren bij een pittige discussie over Communicatief Leiderschap zaten. Bij de themagroep Leiderschap in Communicatie ging de discussie niet over ‘hoe kan ik zo snel mogelijk mijn eigen succes behalen’ maar ‘hoe kan communicatief leiderschap een rol spelen in het behalen van de langetermijnvisie van mijn organisatie?’. Waar bij Belfort het woordje ‘snel’ waarschijnlijk vaak gevallen is, werd hier benadrukt dat een communicatief proces tijd kost en dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Niet het ‘ik’ kwam naar voren tijdens de discussie maar zaken als oprecht interesse in andere mensen tonen, oordelen uitstellen, zelfreflectie, je eigen grenzen kennen in de weg naar Communicatief Leiderschap, kleine stapjes zetten om  de langetermijnvisie te realiseren én – kijk zowaar een overeenkomst met The Wolf – stel jezelf kwetsbaar op. Of we er hetzelfde mee bedoelen, waag ik nog steeds te betwijfelen. Ja, ik vermoed dat hij voor de groep zijn fouten uit het verleden heeft toegegeven (iedereen die komt weet tenslotte dat hij daarvoor in de gevangenis heeft gezeten), toch vrees ik dat hij kwetsbaarheid vooral als een middel ziet om zijn eigen doel te bereiken. Ik zie hem nog steeds niet zo snel voor een groep medewerkers staan en oprecht erkennen dat hij jaren het verkeerde voorbeeldgedrag heeft getoond. Of regelmatig rondlopen op de werkvloer om een betekenisvolle relatie op te bouwen met medewerkers. Een relatie waarin twee woorden centraal staan: vertrouwen en veiligheid, van hoog in de top tot laag in de organisatie. Om communicatief leiding te geven en te kunnen ontvangen is het zaak dat mensen zich kwetsbaar mogen opstellen, dat zij fouten mogen maken en dat zij anderen kunnen betrekken bij een proces. In een organisatie waar communicatief leiding gegeven wordt is sprake van vergezichten en wordt er geaccepteerd dat mensen het organisatiebeleid op eigen wijze dienen en daarbij fouten kunnen / zullen maken. En dat het tijd kost om communicatief leiderschap te ontwikkelen, koesteren en laten groeien; dat is niet van de ene op de andere dag gepiept. Communicatief Leiderschap zit in zo’n organisatie in de bloedbaan, het zit in de genen. De bestuurder van een dergelijke organisatie snapt en voelt dat communicatief leiding geven wederzijds is: deze persoon geeft niet alleen communicatief leiding maar stelt zich ook open om communicatief leiderschap te ontvangen van zijn medewerkers, van hoog tot laag.  Dus ook van communicatieadviseurs die zo hun leiderschap in communicatie kunnen tonen door kritisch en respectvol, liefst met humor, zaken terug te geven aan hun bestuurders en hen even uit hun comfort zone te halen. Ik vermoed dat het niet aangenaam vertoeven is op de top waar Belfort’s adelaars nestelen; communicatief leidende adelaars zouden weleens warme strootjes aangeleverd kunnen krijgen om hun nest daar hoog op te top wat warmer te maken.

 

Het boek Communicatief Leiderschap van Conny de Laat en Erik Reijnders vormde de basis van de discussie bij Leiderschap in Communicatie. Het was het vertrekpunt van een inspirerende discussie onder vakkundige begeleiding van Tom Kolsters (Conclusion) en Conny de Laat (Conny de laat Communicatie, Cocreatie & Coaching). Wil je een volgende keer ook een discussie van Leiderschap in Communicatie bijwonen? Dat kan, de volgende bijeenkomst vindt plaats op 4 februari 2015 en wordt via de logeion-site en twitter bekend gemaakt. Je kunt ook een email sturen naar info@connydelaat.nl, je naam komt dan op de mailinglijst.