Logo Zoeken

Hoe zet je de volgende stap in jouw loopbaan?

12 mei 2014Bas Meier

Je hebt verschillende stappen gezet om te komen waar je nu staat. Je koos voor het vak communicatie, geheel volgens plan of door stom toeval, na veel research of puur op onderbuik gevoel. Nu ben je (bijna) klaar met je studie of je bent begonnen aan je eerste baan. Kortom, je komt pas net kijken. Toch komt vroeg of laat de vraag naar boven: wat wordt mijn volgende stap?

LOGNW_BlogBasMeier.jpg

Na bijna 1,5 jaar als junior communicatieadviseur bij een bureau gewerkt te hebben, begon het bij mij te kriebelen. Via mijn netwerk kwam ik in contact met de ervaren communicatie-matchmaker en loopbaancoach Jim Kraaykamp. Zijn coaching heeft me professioneel en persoonlijk ontzettend veel gebracht. Een aantal van de inzichten die ik mede dankzij Jim heb gekregen, wil ik graag met jullie delen.

Johan Cruijff zei ooit: ”Ik heb een hekel aan iemand die beweegt, maar niet weet waarheen.” Met andere woorden: voor je weloverwogen een volgende stap kunt maken, moet je eerst weten waar je staat en waar je (ongeveer) heen wilt.

Waar sta je nu?
Probeer eerst voor jezelf op papier te zetten wat je kunt, zo concreet mogelijk. Wees daarbij eerlijk tegen jezelf. Stel jezelf de vraag: 'Wat kom ik de organisatie brengen?' Formuleer vervolgens waarom je doet wat je doet. Dit raakt aan je persoonlijke drijfveren en overtuigingen. Waar zit jouw kracht en wat is jouw motivatie?

Waar wil je heen?
Omschrijf de kenmerken van jouw perfecte baan. Denk daarbij niet alleen aan werkzaamheden, maar ook aan het type organisatie. Werk je liever in een rationele ‘blauwe’ omgeving, of op een plek waar ratio en emotie meer in balans zijn? Denk ook aan reistijd, aantal werkuren, hoeveelheid verantwoordelijkheid, etc. Heb je een lijst met kenmerken gemaakt? Rangschik deze dan naar belangrijkheid. Op basis hiervan ga je vacatures selecteren.

Tips bij het zetten van je volgende stap:

  • Wees zichtbaar: Breng je LinkedIn profiel op orde. Beschrijf wat je komt brengen en waarom je dat doet. Vermijd formuleringen als 'op zoek naar een uitdaging'.
  • Gebruik je netwerk: Spreek met zoveel mogelijk mensen uit je (zakelijke) netwerk en zorg dat je op het netvlies komt.
  • Wees selectief: Selecteer 1 of 2 vacatures op basis van de lijst met kenmerken, niet meer.
  • Onderzoek: Doe uitgebreid research naar de corebusiness en issues van het bedrijf waar je gaat solliciteren. Vertaal dit vervolgens naar consequenties voor een communicatieprofessional.
  • Motiveer: Gebruik wat je komt brengen en waarom je dat doet in je -uiteraard foutloze- sollicitatiebrief.
  • Focus: Richt al je energie op 1 vacature tegelijk. Het klinkt misschien slimmer om ‘zoveel mogelijk hengeltjes uit te gooien’, maar dan is de kans groot dat je helemaal niets vangt.

Bepalen wat je volgende stap gaat worden is niet gemakkelijk. Bij jezelf naar binnen kijken en eerlijk zijn is confronterend. Ga die uitdaging aan. Ik beloof je: zelfinzicht is enorm waardevol, voor zowel je professionele als je persoonlijke ontwikkeling. 

Over Bas Meier
Bas Meier studeerde communicatiemanagement aan de Fontys Hogeschool Eindhoven en is sinds 2012 werkzaam in het communicatievak. Hij werkte 1,5 jaar voor Van der Hilst Communicatie als junior communicatieadviseur. Recent wisselde hij van baan en ging hij aan de slag als communicatieadviseur bij de Universiteit Utrecht. Daar werkt hij vooral aan projecten op het snijvlak van communicatie, IT en human resources.