Logo Zoeken
Blog

Heel Holland bakt… op het strand?

15 juli 2022Mireille Spapens

Als nieuw bestuurslid van Logeion ben ik ingeroosterd voor de column van juli. De maand waarvan bij de universiteit waar ik werk, wordt gezegd dat ‘iedereen met vakantie is’ en je niemand kunt bereiken. Als ik uit mijn raam kijk, lijkt dat ook zo. Onze campus oogt leeg. Veel zaken zijn al ongeveer sinds begin juni ‘over de zomer heen getild’. Heeft communicatie over en in je organisatie in vakantieperiodes wel zin?

Mireille Spapens2.jpg

Bakt heel Nederland in het buitenland zichzelf bruin en is er echt niemand te bereiken? Kun je je tijd beter besteden en eindelijk je vakliteratuur doornemen, het trendrapport van Logeion intensief bestuderen, extra aandacht geven aan je collega’s of je mailbox eens grondig opschonen?

Mythes ontmaskerd

In Adformatie.nl ontmaskert Robbert van der Hulst het hardnekkige geloof dat er in de zomerperiode weinig tv wordt gekeken, radio geluisterd en kranten en tijdschriften amper worden gelezen. Niet iedereen gaat in dezelfde week op vakantie en blijft acht weken weg: “Op het hoogtepunt van de zomervakantie is ongeveer 10-14 procent van Nederland tegelijk op vakantie naar het buitenland (CBS, 2017). Er zijn ongeveer drie van dit soort piekweken eind juli/ begin augustus. (ANWB, 2022)." Bovendien blijken mensen in de vakantieperiode meer geïnteresseerd in nieuws dan anders: “Het weekbereik van online nieuwsplatformen neemt zelfs iets toe in de zomer! Mensen hebben meer tijd op vakantie (..). Meer dan de helft (53 procent) van de Nederlanders blijft namelijk graag op de hoogte van het wereldnieuws tijdens de vakantie (DPG, 2021). Wat hier ook meespeelt is dat het tegenwoordig een stuk makkelijker is om online op de hoogte te blijven, sinds data in de EU uit je bestaande bundel komt. En we gebruiken allemaal (92 procent van Nederland) onze smartphone op vakantie.”

Tiktok redt boekhandel

Zoals altijd met gemiddelden is het belangrijk te kijken naar de verdeling van de hele groep. Er zullen zeker organisaties zijn bij wie de deuren dicht zijn in de zomer en individuen die zich voor alles willen afsluiten.
Zelf zoom ik vanaf morgen ook lekker drie weken uit, en er staat al een stapel boeken klaar. Niet op de e-reader, maar ouderwetse, papieren boeken. De geur van drukwerk, heerlijk! En ik ben niet de enige. Hoewel het einde van het boek en de literatuur al vaak zijn aangekondigd, vliegt met name Engelstalige young adult de winkels uit, onthulde de Rotterdamse boekhandel Donner, winnaar van de Club 25 Promotieprijs Rotterdam, vorige maand. In een uithoek van TikTok, door velen van ons nog gezien als een populair maar tamelijk onnozel medium voor pubers, vind je #Booktok, waar influencers in korte filmpjes boeken en lezen bespreken. Het Donner Mad Booktok event was in een mum uitverkocht en trok jonge meiden uit het hele land. Dus ook de mythe dat het boek ten dode is opgeschreven kan vooralsnog in de prullenbak.

Kortom, in de zomer kun je je publiek beter dan ooit bereiken. In Nederland zoals je gewend bent én in het buitenland vooral online en via magazines. Dus communiceer er lekker op los als je een relevante boodschap hebt, verdiep je in trends of lees een boek en geniet. Ik ben benieuwd naar het bereik van deze zomercolumn.

Fijne zomer!

Mireille Spapens is sinds 1 mei 2022 bestuurslid van Logeion. Tot 1 augustus werkt ze als directeur Marketing & Communicatie bij de Erasmus Universiteit Rotterdam en vanaf 1 augustus is ze lid van het Management Team Rode Kruis Nederland als Hoofd Communicatie.