Zet jezelf op voorsprong
Logeion heeft zichzelf de opdracht gegeven op zoek te gaan naar een strakke positionering en meer samenhang tussen de diverse activiteiten en gremia binnen de vereniging. Met deze nieuwe koers zet Logeion een duidelijke belofte neer: zet jezelf op voorsprong. Voorzitter Jos Govaart en directeur Meindert Jan Krijnsen delen in dit artikel hoe deze belofte de transformatie van Logeion leidt naar een kennisnetwerk dat alle communicatieprofessionals wil verbinden en versterken.

Van beroepsvereniging naar kennisnetwerk
Logeion heeft de afgelopen jaren gewerkt aan het verbeteren en moderniseren van de vereniging. We zien onszelf als een kennisnetwerk. Dat vinden we duidelijker dan een beroepsvereniging. In gesprekken met de achterban blijkt dat communicatieprofessionals graag slimmer en beter willen worden in hun werk, maar ook graag met vakgenoten van gedachten willen wisselen over de uitdagingen waar zij voor staan. Dus het woord 'kennisnetwerk' heeft voor ons een dubbele lading.
Tweezijdige belofte: zet jezelf op voorsprong
De belofte ‘Zet jezelf op voorsprong’ is niet zomaar een slogan. Het is een tweezijdige belofte: Logeion helpt je aan die voorsprong, maar je moet ook zelf actief stappen zetten om deze te realiseren. We willen dat onze leden het gevoel hebben dat ze altijd een stap voorlopen op de rest.
Voor alle communicatieprofessionals
Logeion wil er zijn voor iedere communicatieprofessional, ongeacht leeftijd, ervaring of werkveld. Onze vereniging moet een plek zijn waar jong en oud, commercieel en overheid, ervaren en nieuw talent elkaar ontmoeten en van elkaar leren. We gaan onze activiteiten dan ook richten op die kruisbestuiving tussen de verschillende vakgebieden en generaties.
Het draait niet alleen om het delen van kennis, maar ook om de inspirerende interacties die ontstaan wanneer mensen uit verschillende delen van het vakgebied samenkomen. Dat is wat Logeion uniek maakt en wat we verder willen uitbouwen.
Aantrekken young professionals en versterken diversiteit
Logeion heeft als doel om een bredere instroom van jonge professionals te realiseren en hen zo snel mogelijk kennis te laten maken met Logeion. Daarnaast willen we een betere balans aanbrengen door meer professionals uit het bedrijfsleven en bureaus aan ons te binden. Om te blijven groeien en relevant te blijven, willen we meer verbinding maken met professionals uit de bureauwereld en het bedrijfsleven. Zij brengen andere perspectieven en kennis in die ons vakmanschap kunnen versterken.
Nieuwe balans in evenementen
We willen ervoor zorgen dat onze evenementen en initiatieven echt bijdragen aan onze nieuwe missie. Dat betekent dat we kritisch kijken naar ons huidige aanbod. Veel dingen zijn goed en waardevol, maar over andere dingen denken we wel na. Zoals evenementen die zich alleen richten op een heel specifieke groep. Wij denken dat de spanning en vooruitgang juist zit in het bij elkaar brengen van verschillende typen communicatieprofessionals.
Afstemmen van contentaanbod op huidig mediagebruik
Om in te spelen op het huidige mediagebruik van onze achterban wil Logeion haar contentstrategie verder aanpassen. We zijn van plan om onze focus te verleggen van voornamelijk fysieke publicaties naar meer digitale content. Dit betekent dat we magazine C in 2025 niet acht, maar zes keer laten verschijnen. Het geld dat we besparen, investeren we in digitale vormen van communicatie die aansluiten bij de behoeften van de vereniging.
Deze stap past in de bredere trend waarbij jongere generaties hun informatie voornamelijk online consumeren. Het is essentieel dat we aanwezig zijn op de platformen waar onze leden actief zijn. We willen zorgen dat kennis toegankelijk is op het moment dat het relevant is voor onze leden.
Luisteren naar de behoeften van professionals
Logeion wil meer en scherper gaan luisteren naar de behoeften en wensen van de professionals binnen de vereniging. Dit betekent dat we actief in gesprek gaan met onze leden om beter te begrijpen wat zij nodig hebben om voorop te blijven lopen in hun vakgebied.
Oproep tot betrokkenheid
We doen een krachtige oproep aan alle communicatieprofessionals om bij te dragen aan de nieuwe richting van Logeion. Het verfrissen van onze vereniging is een gezamenlijke inspanning. Uit welke generatie je ook komt, vanuit welk vakgebied je ook werkt, of je nu lid bent of niet: wij nodigen je uit om bij te dragen vanuit de diversiteit die we met elkaar hebben.
Logeion is er om iedereen vooruit te helpen, maar die beweging begint bij jezelf. Het gaat om het zetten van de eerste stap, het aangaan van de uitdaging en het benutten van de kansen die voor je liggen.
Samen bouwen aan de toekomst
Logeion is vastbesloten om niet alleen een vereniging te zijn, maar een beweging die communicatieprofessionals inspireert en ondersteunt om het beste uit zichzelf te halen.
‘Zet jezelf op voorsprong’ is niet alleen een slogan, maar een uitnodiging om actief bij te dragen aan je eigen groei én aan de ontwikkeling van het vakgebied. We willen onze leden duidelijker laten zien hoe zij actief kunnen meedoen om het vak en de vereniging levend te houden.
We blijven continu in gesprek met onze achterban, zowel leden als niet-leden, om relevant te blijven en communicatieprofessionals op voorsprong te zetten. Samen kunnen we de impact van ons vak vergroten en professionele communicatie op de kaart zetten.