Het mondiale monster
Vanuit Young Logeion werden we uitgenodigd voor het symposium Practical Connections van de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens deze inspirerende bijeenkomst werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt. Niet extreme weersomstandigheden, noch inflatie, maar misinformatie en desinformatie staat op de eerste plaats in de top tien van de grootste mondiale bedreigingen.
Dat blijkt uit het recent gepubliceerde 'Global Risk Report 2024' van het World Economic Forum. Het rapport waarschuwt dat de verspreiding van mis- en desinformatie de komende twee jaar snel zal toenemen, verkiezingsprocessen ernstig kan verstoren en gepolariseerde standpunten zal versterken.
Het liet me niet los en eenmaal thuis dook ik in het rapport. Nederland heeft het toch goed voor elkaar? Helaas. Mis- en desinformatie staat ook in Europa op de achtste plaats in de top tien. Dit raakt iedereen. De private sector. De academische wereld. De overheid. De samenleving.
De komende jaren zullen cruciaal zijn voor organisaties om doordachte en veerkrachtige strategieën te ontwikkelen. Het goed nadenken en waarborgen van de legitimiteit als organisatie, het bevorderen van transparantie en het opbouwen van een betrouwbare merkidentiteit zouden nummer één prioriteit moeten zijn.
Desondanks lijken we nog steeds alleen maar te willen versnellen. Ik vraag me geregeld af of het niet tijd wordt om massaal op de rem te trappen, een stap terug te nemen en te reflecteren. Door de snelheid van de dag en de overvloed aan externe geluiden horen we onszelf nauwelijks meer. Zijn we voornamelijk bezig de dagelijkse dingen goed te doen, of focussen we ons écht op de goede dingen voor de lange termijn? We kunnen er niet meer omheen. Het wordt tijd om ook dit mondiale monster in de bek te kijken.
Referentie: www.weforum.org/publications/global-risks-report-2024/
‘Door de snelheid van de dag en de overvloed aan externe geluiden horen we onszelf nauwelijks meer
Vakblad C
Dit artikel is ook gepubliceerd in C: hét communicatiemagazine van Nederland met de laatste trends en actualiteiten, inhoudelijke rapportages, spraakmakende projecten en diepte-interviews met communicatieprofessionals. Leden van Logeion ontvangen het vakblad acht keer per jaar gratis op de mat, maar ook wanneer je niet aangesloten bent bij de beroepsorganisatie kun jij je abonneren op dit full colour blad vol vakkennis.