Logo Zoeken

Podcast: ANP in gesprek met Bert Pol over antirookcampagnes

15 december 2021 de redactie

Hoe geloofwaardig is het als mensen aangeven dat ze pas met roken zullen stoppen als ze voor een pakje sigaretten meer dan 60 euro moeten gaan neertellen? Bert Pol, oud-lector overheidscommunicatie en medeoprichter van Tabula Rasa, plaatst de nodige kanttekeningen bij die conclusie die werd verbonden aan een zeer recent wetenschappelijk onderzoek. Hij doet dat in gesprek met Luna van der Waarde in de podcast ExpertCast van het ANP.

Logeion Podcast 705x220.jpg

In de podcast zet Pol uiteen waarom overheidscampagnes die gericht zijn op het ontmoedigen van roken, en het voorkomen dat jongeren ermee beginnen, zinvoller zijn. Als die campagnes tenminste bestaan uit een breed palet van interventies en niet uit alleen een nudge of een televisiespotje zoals nogal eens naïef verondersteld wordt. Tegenwoordig zijn overheidscampagnes immers onderbouwd met actuele inzichten uit zowel de psychologie als de communicatiewetenschap, zoals de aard van het te beïnvloeden gedrag, de leef- en belevingswereld van de relevante doelgroepen en de momenten en middelen om hen te bereiken, meent Pol. Op die manier creëer je intrinsieke motivatie en trek je meer mensen blijvend over de streep dan met een absurde prijsverhoging. Prijsprikkels zijn zonder meer een waardevol beïnvloedingsinstrument, maar dan moet je het prijsniveau geleidelijk optrekken. En in combinatie met een campagne die intrinsieke motivatie in de hand werkt, aldus Pol.
Beluister de podcast op: anp.nl/expertcast.