Logo Zoeken

Cor Hospes: 'We maken allemaal gewoon kak'

18 september 2018De redactie

Wil je een contenthit of contentshit? Deze vraag werd ons, een vijftal communicatieprofessionals van de HZ University of Applied Sciences, tijdens het event ‘What’s going on in Digital?’ over content en video voorgelegd. Volgens Cor Hospes, merkjournalist, maakt 95 procent van de communicatieprofessionals 'gewoon kak'. Stel je kijkt vanaf een brug op de snelweg en ziet honderden auto’s. Kun je er nu drie opvallende opnoemen? Nee hè, je valt niet zomaar op in de markt. Zoals Cor Hospes het zegt: "kill the goldfish."

hogeschoolblog705x220.jpg

Het evenement was niet zomaar een saaie alledaagse cursus. Dat werd al duidelijk toen we met alle deelnemers zongen voor de jarige vrouw van Cor. En dat was nog maar de eerste verrassing van de avond. Al snel nam Cor ons mee in een voor ons nieuwe wereld van contentcreatie. Heel veel communicatieprofessionals denken dat een verhaal kort en bondig moet worden verteld. Volgens De Groen (2017) is onze spanningsboog slechts twaalf minuten. Lange verhalen komen dus niet binnen.

Volgens Cor is deze bewering een grote grap. 'Bullshit' om zijn woorden te gebruiken. Hoezo kort? Je moet gewoon een goed verhaal hebben. En als dat langer is dan het gemiddelde, dan is dat geen probleem. Zorg dan wel voor spanning en mystificeer. Verbind met je publiek. "Attentie krijg je niet zomaar, dat verdien je", zoals Cor zei. Toen wij dat hoorden waren wij enorm verbaasd. De afgelopen drie jaar hoorden wij als studenten juist het tegenovergestelde van onze docenten. Dat hoeft niet per se fout te zijn, maar content hoeft dus blijkbaar niet altijd kort en krachtig, oftewel ‘snackable’ te zijn. Denk hierbij aan de korte inhakers die je voorbij ziet komen op sociale media. Een voorbeeld hiervan is social content met als doel het publiek te amuseren, zoals Heineken’s content tijdens Koningsdag.


Video, maar dan fout!
Na dit enthousiaste verhaal van Cor was het de beurt aan video-expert Pelpina Trip. Zij nam ons mee in de wereld van video, waarvan we al een korte teaser hadden gezien in de presentatie van Cor. In korte tijd leerde Pelpina ons welke grote fouten je moet vermijden als je een video gaat maken met je smartphone. Ze wilde ons behoeden voor haar eigen fouten. Daarom hanteert Pelpina de drie P’s: People, Platform en Purpose. Oftewel, wie wil je bereiken, op welk platform zijn zij te vinden en wat wil je ermee bereiken? Een aantal tips die zij ons mee gaf waren: houd het simpel, zorg voor goede audio, genoeg opslag en het allerbelangrijkste, wees jezelf! Verder gaf Pelpina aan dat niet alles rooskleurig opgevat wordt en je negatieve reacties kan verwachten.

Het allerbelangrijkste wat wij van Cor en Pelpina geleerd hebben, is dat mensen houden van echte mensen en echte verhalen. Maak daarom niet per se korte, maar juist kwalitatief goede content. Wil je een video met je smartphone maken? Stap uit je comfortzone! Of zoals het boek van Al Tompkins luidt: 'Write for the ear, shoot for the eye, aim for the heart'.

Tips van young professionals voor studenten
Bezoek regelmatig een seminar, workshop of cursus die gerelateerd is aan jouw vak. Niet alleen vonden wij het verbazend leuk, maar nemen wij dit (nu al) mee in het dagelijkse leven. Het is ook gewoon handig, want wij weten nu meer over eerder genoemde onderwerpen dan onze klasgenoten. Kijk ook of de workshop, cursus of seminar die je volgt misschien tegen een speciaal studententarief aangeboden wordt. Zo hebben wij deze kans namelijk gekregen! Overleg ook met school, ook zij kunnen wellicht iets betekenen.

Geschreven door studenten van HZ University of Applied Sciences: Wesley Landers, Marijn Riemens, Ramesh Elbers, Jolanda Le en Anneleen Kik.