Logo Zoeken

Prikkels – Een dag in het veld

17 mei 2017André Manning

Afgelopen week een leuke Logeion-dag gehad in het Provinciehuis in Zwolle; eerst een Algemene Ledenvergadering (met helaas een lage opkomst) en daarna de Galjaarddag. De afgelopen weken heb ik de voorbereidingen ervan op het bureau van dichtbij meegemaakt en je wilt niet weten wat er allemaal bij komt kijken om zo’n dag tot een succes te maken. Met steun van de mensen op het bureau maar voor een groot deel door en voor leden, die daar tijd en energie in steken. En dan is het prachtig dat er uiteindelijk meer dan zesduizend keer gestemd is via de speciale site;  in mijn ogen een  bewijs van een grote mate van betrokkenheid met ons vak.

Andre Manning blog.jpg

Zoals ik al zei, het was voor mij de eerste Galjaarddag. En ik vond het hartstikke boeiend om te zien hoeveel interessante publiekscommunicatie-campagnes in Nederland worden ontwikkeld en uitgerold. Soms met heel bescheiden middelen.. Dat bleek wel tijdens de ‘pitches’ van de finalisten. En dan zie je op hetzelfde moment ook dat het best wel lastig is om je campagne in vijf minuten toe te lichten. Daar valt nog wel winst te behalen.

Wat mij nog meer opviel is dat er in de pitches weinig werd ingegaan op de doelstellingen van de campagne, de verschillende elementen en activiteiten die onderdeel waren van de campagne. Maar belangrijker nog,  wat heeft het uiteindelijk opgeleverd (in de meest brede zin van het woord, niet alleen Facebook-likes, retweets of media aandacht :)). Wat ik eigenlijk wil zeggen, kunnen we nog duidelijker  aangeven of de oorspronkelijke doelstellingen zijn gehaald en of en waar het nodig was om bij te sturen. En dan praat je weer over een onderbelicht maar o zo belangrijk aspect van ons vak, acccountability. Natuurlijk, ik ben me er van bewust dat vijf minuten maar weinig tijd is om zoveel informatie te delen maar toch, ik had dit soort dingen graag gehoord. Volgens mij komt het ons vak ten goede.

Tenslotte nog een paar woorden over de ALV. Ik ben me er van bewust dat het een van de minder populaire activiteiten van een vereniging is maar toch een die van wezenlijk belang is. Het is in mijn ogen een mooi platform om met bestuur, bureaumedewerkers en andere leden dieper op de strategische koers van de vereniging in te gaan. Ik hoop echt dat er op de eerstvolgende  ALV meer leden aanwezig zullen zijn.