Logo Search
Boekrecensie

Het juiste doen als niemand kijkt - Frank Peters

September 9, 2021Andrea Dobbe

Recensent: Jaap de Bruijn

Na zijn meer praktische gidsen over mediastrategie, reputatiemanagement en crisiscommunicatie, tapt Frank Peters met ‘Het juist doen als niemand kijkt’ uit een ander vaatje. Peters leidt ons in tien hoofdstukken langs een aantal wezenlijke vragen of dilemma’s waar bestuurders, communicatiestrategen en hun collega’s vandaag de dag tegenaan lopen.

het juiste doen wanneer niemand kijkt cover1.jpg

De auteur legt de lat hoog en gaat verder dan de stelling dat ethisch handelen een richtsnoer voor organisaties moet zijn. Hij toont overtuigend aan dat succesvolle en gewaardeerde organisaties gebouwd zijn op mensen (medewerkers én leidinggevenden) die integriteit tot de kern van hun handelen hebben gemaakt. Je bewust zijn van het effect van je gedrag op (de belangen van) stakeholders is niet genoeg, schrijft Peters: we moeten ons ook verhouden tot relevante, onuitgesproken maatschappelijke verwachtingen en waarden. Organisaties die zich daar niet bewust van zijn, verliezen vandaag de dag – onder het vergrootglas van sociale media – hun geloofwaardigheid. En dan is het te laat voor excuses. 

Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een verdiepende laag: aan de hand van wetenschappers en filosofen, plus verwijzingen naar relevante literatuur of interessante podcasts. Het boek eindigt met een door Peters ontwikkeld model, het Integriteitsframe©, dat organisaties of personen kunnen gebruiken om grip te krijgen op het eigen ethisch handelen. Om met oud-Ombudsman Alex Brenninkmeijer te spreken: het boek is een welkome uitnodiging tot noodzakelijke reflectie.

Titel v.h. boek:            Het juiste doen als niemand kijkt. Lessen uit de ethiek en filosofie voor integer leiderschap.

Auteur:                       Frank Peters

Jaar van uitgave:        2021

Uitgever:                    Boom uitgevers

ISBN-nummer:            978 90 2443 8327 (e-Book 978 90 2443 8334)

Aantal pagina’s:          240 pagina’s

Kosten:                      29,50 euro (e-Book 22,95 euro)

Aantal sterren:            5