Logo Zoeken
CSC-webinar Gratis voor leden Online

De rol van empathie in communicatiestrategie

maandag 27 oktober 2025 van 12:00 uur tot 13:00 uur
hoofden kleur.jpg

Empathie wordt genoemd als een van de belangrijkste competenties van communicatieprofessionals. Het wordt zelfs als iets vanzelfsprekends gezien: een communicatieprofessional is immers specialist in het contact maken met diverse doelgroepen, collega’s en andere stakeholders.

Maar contact is niet hetzelfde als empathie. Het is dus helemaal niet zo vanzelfsprekend dat we daar allemaal écht goed in zijn. Empathie kan bovendien knap lastig zijn. Bijvoorbeeld omdat:

  • doelgroepen divers en complex zijn, waardoor inleven niet altijd eenvoudig is,
  • je tegelijkertijd ook de boodschap van je organisatie wilt overbrengen,
  • je eigen overtuigingen of belangen in de weg kunnen zitten,
  • of omdat tijdsdruk en werkdruk een uitdaging zijn.

Het goede nieuws: iedereen beschikt over empathisch vermogen. Nieuwsgierigheid, oefening en lef brengen je vaak al een heel eind. Daarbij helpt het om te weten wat empathie wél is – en wat het níet is. Want er bestaan nogal wat misvattingen over dit containerbegrip, dat vaak in één adem wordt genoemd met begrip, compassie of vriendelijkheid, maar wezenlijk iets anders is.

In dit lunchwebinar, een initiatief van het Centrum Strategische Communicatie, verkennen we de zin en onzin van empathie in een gesprek tussen wetenschap en praktijk.

Dr. Melissa Fuller (Universiteit Twente) deelt inzichten uit haar promotieonderzoek naar de betekenis van empathie als onmisbare competentie voor communicatieprofessionals. Zij ontrafelt het containerbegrip ‘empathie’ en laat zien waarom empathisch zijn méér is dan aardig of begripvol zijn – en waarom dit vermogen cruciaal is bij het formuleren van strategische communicatieadviezen.

Marjan Swart (ontwikkelmanager | competentie | coach Van der Hilst) deelt haar ervaringen uit de praktijk. Als ervaren trainer en coach laat zij met concrete voorbeelden zien hoe empathie overtuigend kan bijdragen aan de doelen van een organisatie. Zij maakt duidelijk dat empathie niet alleen een persoonlijke kwaliteit is, maar een vaardigheid die je systematisch kunt ontwikkelen en versterken.

Onder leiding van dr. Lotte Willemsen gaan wetenschap en praktijk met elkaar in gesprek. Samen met de aanwezigen onderzoeken zij hoe gelaagd empathie is, waarom het zo belangrijk is voor een effectieve communicatiestrategie en om van toegevoegde waarde te kunnen zijn als gelijkwaardig gesprekspartner van management/beslissers/opdrachtgevers. Ook staan we stil bij hoe jij als communicatieprofessional de eerste stap zet om dit vermogen verder te ontwikkelen.

Na dit uur weet jij waarom jouw empathisch vermogen een krachtige en strategische tool is die je inzet om de wereld van de ander in te stappen, echt te verbinden en de doelen van jouw organisatie te bereiken.

(dit webinar wordt niet opgenomen)

Over de sprekers

Lotte Willemsen.jpg

Lotte Willemsen

Lotte Willemsen is sinds september 2024 bijzonder hoogleraar op de Leerstoel Strategische Communicatie bij de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam (Logeion-leerstoel). Als lector Communication in the Networked Society aan Hogeschool Rotterdam onderzoekt zij vanuit een communicatiewetenschappelijk perspectief hoe de samenleving, en de organisaties die hier onderdeel van zijn, meer menselijk kunnen zijn, ondanks en dankzij de inzet van technologie. Ze ontving diverse subsidies voor haar onderzoek, onder andere van NWO, Logeion en de Nederlandse AI coalitie. Lotte Willemsen was tevens directeur van SWOCC, een stichting die zich richt op de samenwerking tussen praktijk en wetenschap voor commerciële communicatie.
Marjan-Swart.jpg

Marjan Swart

Na haar start (1984) als actrice en theatermaker heeft Marjan rond 1990 de overstap gemaakt naar het vakgebied Communicatie. Haar carrière loopt van het Nederlandse Rode Kruis (voorlichter) via de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (hoofd Communicatie) naar Politie Nederland (projectmanager Communicatie). Parallel hieraan loopt een duidelijke lijn die gericht is op het begeleiden, opleiden en trainen van professionals. Vanaf 2005 houdt Marjan zich volledig bezig met coachen en trainen, grotendeels in dienst van Van der Hilst Communicatie. Momenteel wordt Marjan ingezet als ontwikkelaar, mentor, trainer, coach en assessor, waarbij zij zich met name richt op het segment senior strategisch en management.
image.jpg

Melissa Fuller

Dr. Melissa M. Fuller is directeur van Caedra.org, een adviespraktijk gericht op interpersoonlijke strategie, betekenisvol leiderschap en filantropie met impact. Zij ondersteunt individuen en organisaties die op zoek zijn naar verbinding en doelgerichte verandering. Met een doctoraat in Communicatiewetenschap richt haar onderzoek zich op de rol van empathie als een essentiële professionele competentie. Zij ontwikkelde trainingsprogramma’s die academische inzichten combineren met praktische instrumenten om organisaties menselijker, veerkrachtiger en invloedrijker te maken. De afgelopen twintig jaar was zij werkzaam in Nederland, waar zij seniorfuncties bekleedde in het hoger onderwijs, bedrijfsstrategie en internationale samenwerking.

Prijzen

Niet-Leden
€ 15,00

Kostenoverzicht:
Leden: gratis
Young Logeion (leden tot 30 jaar): gratis
Niet-leden: € 15,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 12 oktober 2025. 

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en volg deze bijeenkomst ook gratis.

Deze bijeenkomst is gekenmerkt op niveau 3/4. Dit is op basis van het beroepsniveauprofielenmodel (BNP). Dit model is richtinggevend voor ontwikkeling, niet normerend.