Logo Zoeken
Interview

De beroepsniveauprofielen: een mooi en praktisch kompas

19 oktober 2021De redactie

Alfred Klaver is manager Communicatie & Opleidingen bij Naktuinbouw en actief in de BNP-commissie. In deze Logeion-leden aan het werk vertelt Alfred ons meer over de ontwikkelingen binnen zijn organisatie. “Mijn team ontwikkelde zich van een uitvoerend team naar businesspartner voor de organisatie.” Daarnaast deelt Alfred zijn persoonlijke motivatie voor het vernieuwen van de Beroepsniveauprofielen (BNP).

Alfred Klaver705x220.png

Alfred, kan je ons meer vertellen over de organisatie waar je werkt en je functie?
De Nederlandse tuinbouw staat wereldwijd aan de top. Binnen- en buitenland roemt ons land om de kwaliteit van het zaad- en plantmateriaal. Veredelings- en vermeerderingsbedrijven zorgen voor nieuwe rassen en voor betrouwbaar en gezonde zaden, stekken en jonge planten. Naktuinbouw bewaakt en bevordert de kwaliteit hiervan. Wij onderzoeken rassen, keuren en inspecteren zaad- en plantmateriaal en toetsen op ziekten en plagen. Hierdoor kunnen de bedrijven hun materiaal met de juiste papieren over de hele wereld vrij verhandelen. Onze praktijkkennis delen wij met bedrijven, organisaties en overheden; nationaal en internationaal. Dit doen wij met trainingen, workshops en wereldwijde projecten. Als manager Communicatie & Opleidingen stuur ik een team aan met communicatieprofessionals en onderwijskundigen.

Welke uitdagingen liggen er voor Naktuinbouw op het gebied van communicatie?
Onze organisatie ontwikkelt zich door. We werken aan het programma Next Level. Verantwoordelijkheden komen lager in de organisatie te liggen en we willen onze processen (end-to-end) klantgerichter en efficiënter inrichten. Intern verandert de onderlinge samenwerking. Extern is het meer centraal stellen van de klant een belangrijk speerpunt. Dit alles levert de nodige uitdagingen op, op zowel interne, externe als verandercommunicatie gebied. En ja, een organisatieverandering heb je niet zomaar voor elkaar, dat gaat stapje voor stapje. De veranderingen vragen om een goede en intensieve communicatieve begeleiding.

Waar ben je trots op wat je met je team hebt bereikt de afgelopen periode bij Naktuinbouw?
Dat mijn team in de afgelopen jaren zich ontwikkelde van een uitvoerend team naar businesspartner voor de organisatie. De collega’s uit mijn team hebben zich hiervoor stuk voor stuk ingezet en waar nodig persoonlijk ontwikkeld om deze groei mogelijk te maken. Een ontwikkeling waar iedere communicatiemanager van gaat ‘glimmen!’ Verder vond ik het mooi om tijdens de afgelopen coronaperiode te ervaren dat er veel flexibiliteit in mijn team zit. Niet alleen om plotseling thuis te moeten werken, maar ook dat we onze communicatie-activiteiten gelijk afstemden op de nieuwe situatie.

Bij Logeion ben je actief in de BNP-commissie. Kun je kort vertellen over de BNP’s? En waarom je jouw tijd en moeite in dit project steekt?
De veranderingen in de maatschappij en organisaties stelt bepaalde eisen aan de communicatieprofessional. En ook door trends en technologische ontwikkelingen is ons vak continue in beweging. Voor communicatieprofessionals is het daarom - in mijn ogen - van belang om gelijke tred te houden met de ontwikkelingen. Leven lang leren komt hierbij om de hoek kijken. Maar hoe heb je zicht op je persoonlijke ontwikkeling? Het BNP is voor vakgenoten en voor bedrijven een mooi uitgebalanceerd kompas. Het helpt je op weg om in eerste instantie jezelf en/of je team te professionaliseren. En daardoor ook je werk(omgeving).

Vanuit mijn passie voor het vak, interesse in het onderwijs en dat ik graag ondersteun bij persoonlijke ontwikkeling heb ik mij beschikbaar gesteld voor de BNP-commissie. Al veel vakgenoten werkten in de afgelopen jaren aan het BNP. Het werd daardoor een mooi en praktisch kompas. BNP leverde bij veel vakgenoten al mooie gesprekken op en een aanzet tot professionalisering. We noemen het niet voor niets ‘het pareltje van de vereniging’.

Waarom was het tijd om de BNP’s te updaten?
Het is belangrijk om met je tijd mee te gaan. En dat geldt ook voor het BNP. Er was wat ‘achterstallig onderhoud’ als ik het zo mag uitdrukken. En dat proberen we nu weer in te lopen. We hebben als commissie inmiddels al een paar mooie stappen gezet. En er gaat nog veel meer komen.

Kun je vertellen waar de commissie nu mee bezig is (en welke stappen onlangs zijn gezet)?
De commissie nam vorig jaar de teksten van BNP onder de loep en friste deze op. Ons voorstel toetsten we onder een groot aantal Logeion-leden vanuit verschillende werkvelden. Daar kwamen mooie aanvullingen uit. Dit voorjaar verwerkten we dit alles in de BNP-tool op de website van Logeion.

BNP-commissielid Esther Holster startte in mei haar eerste workshop rond het gebruik van het BNP. Deze is inmiddels al met succes herhaald en staat voor december nogmaals in de planning.

Wat kunnen we de komende tijd verwachten op BNP-gebied?
Achter de schermen zitten we niet stil. We werken nu aan een verbeterde BNP-tool op onze website. In deze tool kun je een persoonlijk profiel, teamprofiel, 360 graden feedback analyse en gap-analyse (waar sta je nu en waar wil je naar toe groeien) maken. Dit doen we achter een login. Hierdoor kun je eventueel ook je gegevens opslaan. Na een bepaalde periode kun je deze dan vergelijken met je eerder uitkomsten.

Een ander punt wat ik belangrijk vind is de uniformering van de benaming van de verschillende opleidingsniveaus in ons vak. Dat is nu één grote wirwar. Ik kan me heel goed voorstellen dat een communicatieprofessional door de bomen het bos niet meer ziet. Ben ik nu opgeleid op hbo, wo, A t/m D-niveau, Nima communicatie A-C-niveau op BNP 1-6-niveau?

Dit heeft ook z’n weerslag op functiebeschrijvingen en -huizen van organisaties. Dit zou ik heel graag sterk willen vereenvoudigen en uniformeren. Verder blijven we natuurlijk werken aan de aansluiting van het BNP op de ontwikkelingen en trends in het vak.

Lijkt het je leuk om ook mee te helpen aan de doorontwikkeling van het BNP?
Laat het ons weten. We kunnen namelijk nog wel wat ‘handjes’ en denkkracht gebruiken. Je kunt mailen naar info@logeion.nl om jouw interesse kenbaar te maken.