Logo Zoeken

Impact coronavirus op het communicatievak

30 april 2020André Manning

Het zijn maar rare tijden en dat is op z’n zachtst gezegd een open deur. Een groot deel van ons kan niet of nauwelijks naar onze vertrouwde werkomgeving, we hebben het razend druk en we videobellen ons een ongeluk. Dat zijn prachtige middelen om door te kunnen blijven werken, maar ik merk zelf dat ik het lastig vind om de juiste balans te vinden tussen effectief en directief communiceren tijdens dit soort sessies. 

Andre Manning blog.jpg

Voor informele communicatie, volgens sommige vakgenoten de smeerolie van effectieve teams en organisaties, lijkt minder ruimte te zijn. Intussen hoor je ook steeds meer geluiden dat het piept en kraakt in ons communicatievak en dat de impact van het coronavirus op het communicatievak steeds duidelijker zichtbaar wordt. Maar is dat zo en wat is deze dan? Die vragen stelden we in een kort onderzoek dat we samen met onderzoeksbureau DVJ Insights hebben uitgevoerd. Geen uitgebreid onderzoek met duizenden respondenten, maar eigenlijk even de temperatuur meten. Op basis van een vragenlijst waarvan het invullen maar een paar minuten kost. En wat je dan terugziet is minder alarmerend dan cijfers van het Britse PRWeek of van onze collega’s van Adformatie, die zich voornamelijk hebben gericht op zzp’ers.

Ons onderzoek was iets breder en op basis van de input die we hebben gekregen kunnen we vaststellen dat het coronavirus inderdaad een impact heeft op ons vak. En dan jammer genoeg met name op de communicatiebureaus en al onze vakgenoten die als zzp’er werken.
Communicatieafdelingen in zowel de publieke als de private sector zien de budgetten toenemen, maar de bureaus en de zzp’ers zien dat niet terug in extra werk. Sterker nog, zij zien al de eerste inkomsten teruglopen. De percentages zijn nog niet zo dramatisch als in Engeland of in de marketingcommunicatie en reclame, maar toch. Het is met name (hands-on)crisiscommunicatie en interne communicatie waaraan op dit moment veel behoefte is en tijd en geld aan wordt besteed. En dat gaat ten koste van bijvoorbeeld de meer strategische (langetermijn)communicatie. Dat is begrijpelijk; het is voorlopig even alle hens aan dek. De resultaten van het onderzoek dat Logeion en DVJ samen hebben uitgevoerd, kun je hier downloaden.