Logo Zoeken

Mooie tijden voor strategen

16 oktober 2018Peter van den Besselaar

De dynamiek in de wereld is ongekend. Amerika koos een president, waarvan journalisten turven hoe vaak hij onwaarheid spreekt. Trump scoorde onlangs zijn 2.000e leugen, misleidende opmerking of valse verklaring. Zestien keer op een dag. Dat kan gewoon in een tijd waarin we gewend zijn aan de term fake-nieuws. Langzaam maar zeker ontdekken journalisten hoe fake-news wordt gemaakt en verspreid.

Peter-van-den-Besselaar website blog.gif

Het ideaal van een federaal Europa kalft af. Da’s zonde, zeker nu er een Amerikaanse president is met een onverholen afkeer van Europa. Een collega die het kan weten, zei me dat de koude oorlog met Rusland heftiger is dan ooit. Hij gaf voorbeelden. De minister van Defensie vertelde bij WNL dat we in cyberoorlog zijn. Dat was figuurlijk bedoeld, zegt haar woordvoerder. De onzekerheid over Brexit blijft aanhouden nu een akkoord uitblijft. We moeten ons voorbereiden, zeggen ondernemers. Maar waarop dan? “De onzekerheid is eigenlijk absurd. Het enige dat we weten is dat het Verenigd Koninkrijk uit de EU stapt.”

Natuurlijk zijn er ook optimisten, ik reken mezelf er toe. Die wijzen op alle nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld van technologie. Tegelijkertijd zien we dat technologie nieuwe kansen biedt – bijvoorbeeld in de zorg, maar het is daar evengoed een rem.

Goed beschouwd zijn het mooie tijden voor strategen. Dertig jaar geleden werden vijf-jarenplannen gemaakt. En die werden ook gewoon uitgevoerd. Nu klinkt dat lachwekkend. We kunnen minder voorspellen. In de toekomst kijken was altijd al lastig, zeker als die toekomst tegenstrijdige inzichten biedt. Strategen en communicatieprofessionals, eat your heart out! Als je ooit kan laten zien wat de waarde is van ons vak, dan is het nu wel. Als er moeilijke omstandigheden zijn komen mensen anders in het leven te staan en stellen verwachtingen bij.

Veel organisaties zoeken in deze tijd naar betekenis. Purpose gaat over grotere problemen, die je onmogelijk in je eentje kunt oplossen. Zoals de overgang van grijze naar groene energie, de opwarming van de aarde, het verdwijnen van de bij, het opruimen van de plastic soep of de wereldwijde opvang van vluchtelingen. Daar zijn veel partijen met evenzoveel belangen bij betrokken. De grote problemen gaan iedereen aan, maar die zijn zo complex geworden dat alles met elkaar samenhangt. Jezelf terugtrekken op je eigen terrein werkt averechts. Het zijn altijd al de bedrijven geweest die zich het beste aanpassen aan de omstandigheden die succesvol blijven. Dat vraagt oog hebben voor afhankelijkheden. Strategen moeten oog hebben voor het vermogen om ons opnieuw te verbinden met afhankelijkheden. Lees hierover in: Purpose de wereld een stukje beter maken

Peter van den Besselaar doet enorm veel voor het communicatievak en is al sinds 1986 lid van Logeion. Dit jaar is Peter 30 jaar werkzaam bij Bex*Communicatie, waar hij sinds 2004 Partner is.