Logo Zoeken

5 tips: verbinden met generatie Alpha

2 maart 2018Naomi van Duin

Ze zijn nog geen 8 jaar oud… de kinderen van millenials en de consumenten van de toekomst. Anders dan generatie X (1961-1980), generatie Y (1981-1995) en generatie Z (1996-2010) groeit generatie Alpha (geboren na 2010) op met de meest geavanceerde technologieën en ontwikkelingen. Peuters van nog geen twee jaar oud swipen erop los met de tablet of smartphone van hun ouders en de iets oudere kinderen leren met behulp van ‘slim speelgoed’ en het Internet of Toys.  Naarmate ze opgroeien, zal de rol van Artificial Intelligence (en daarmee het verwachtingspatroon van generatie Alpha) alleen maar toenemen. En dat betekent dat we goed moeten kijken naar de manier waarop we met hen communiceren. Alvast 5 tips:

kinderen-landscape-website.jpg

1. Alles draait om relevantie

Ik schreef er al eerder over: om spot on met je doelgroep te communiceren, is het van het grootste belang dat je je doelgroep goed kent. En dat gaat verder dan alleen platte data. Wat beweegt de doelgroep, wat vinden ze leuk, wat spreekt hen aan, waar bevinden ze zich? En zelfs als je daar het antwoord op hebt, ben je er nog niet helemaal. Want relevant zijn betekent ook dat je creatief moet zijn, de juiste context moet creëren én dat je de hypes van het moment volgt. Generatie Alpha heeft een hoog verwachtingspatroon en als je niet voldoende relevant bent, kan dat zomaar je ondergang betekenen.

2. Zorg voor diversiteit

Ze willen alles en ze willen het nu. Generatie Alpha heeft toegang tot meer technologieën en media dan de generaties voor hen. Dit betekent dat ze ook meer keuzemogelijkheden dan ooit hebben. Om hen te (blijven) boeien is het belangrijk om diversiteit aan te brengen in je communicatie; op verschillende wijzen, via verschillende kanalen en met verschillende insteken en stijlen. Generatie Alpha houdt van keuzes, diversiteit en authenticiteit.

3. Het oog wil ook wat

We zien nu al dat video ongekend populair is bij generatie Alpha. Zo maakt meer dan een derde van de 3- tot 4-jarigen (!) en meer dan de helft van de 5- tot 7-jarigen gebruik van Youtube. Ook andere platforms maken steeds meer gebruik van video en moedigen gebruikers aan om eigen video content te maken (denk aan Snapchat, Instagram, maar ook Facebook). Je begrijp het; bedrijven kunnen hier niet achterblijven. Lees hier verder als je meer wilt weten over het inzetten van video als communicatiemiddel voor je merk of bedrijf.

4. Timing is belangrijk!

Je kunt nog zo’n mooie boodschap hebben; als je timing niet klopt loop je het risico dat je bericht niet gelezen wordt, of zelfs als storend of opdringerig wordt ervaren. Dankzij data- en AI-gebaseerde tools wordt het eenvoudiger om het juiste moment en de beste locatie te bepalen om met de doelgroep te communiceren en hen realtime aanbiedingen te doen.

5. Emotionele verbinding

Met het schreeuwen van je boodschap, de voordelen van je product of de toegevoegde waarde van jouw dienst, gaat het niet lukken om generatie Alpha voor je te winnen. Dit vraagt om een andere mindset: zorg ervoor dat generatie Alpha je op de eerste plaats vertrouwt als aanbieder van content en pas daarna als marketeer van een merk. Door gaandeweg een emotionele verbinding met ze te maken, creëren we een ander type relatie; een die door de consument als persoonlijk wordt ervaren.

Je begrijpt het al: het wordt voor bedrijven een uitdaging als generatie Alpha over een paar jaar de consumentenmarkt betreedt. Enerzijds kunnen we slechts voorspellen hoe zij in het leven staan en welke invloed de huidige technologieën hebben op hun verwachtingspatroon, anderzijds kunnen bedrijven en merken dankzij data- en AI-tools op een ander niveau dan voorheen naar de doelgroep kijken. In het rapport “Inzicht in Generatie Alpha” dat onze partner Hotwire samen met Wired Consulting heeft opgesteld, vind je meer inzichten, trends en aanbevelingen. Handig! Want voor je het weet staan ze op de stoep…

Wil je meer weten over Generatie Alpha? Hier kun je het rapport downloaden.